Следвайте ни

Центърът на Пловдив - хубав, скъп и крехък

viber icon

Автори: Валентина Йеремиева, Росен Саръмов

 

Два месеца инженери и чиновници търсят решение как да махнат стария ескалатор на "Билла" от Халите, за да не се увредят плочките

 

След ремонта за 12 млн. лева площад "Централен" в Пловдив е като най-ценните метали - красив, скъп и крехък. Около дискусията за виенското колело, което напуска града днес, се оказа, че при проектирането центърът не е изчислен за парад, а по-скоро за балет. Аварийно влизане на тежка техника и пожарни на пъпа на Пловдив не е предвидено. Оказва се, че същата е ситуацията и с Главната Там вече два месеца инженери и чиновници търсят начин как да махнат стария ескалатор на магазин "Билла", който стои като паметник на глупостта до Халите.   

Смяната на настилката  на пл. „Централен“  и Главната струва милиони, но се оказва, че трябва да я пазим като зеницата на очите си. Там е забранено предвижването на тежкотоварните камиони с изключение на специализираните автомобили  на „Чистота“, „Градини и паркове“,  Пожарната, линейки,  полиция. Ограничен е и достъпът на строителна техника. Първо, защото в целия свят пешеходните зони са с особен режим за достъп на коли, второ, по този начин пазим настилката.

Обществената поръчка за благоустрояване на пл. „Централен“ беше обявена за 12 млн. лева, от които 6 милиона бяха предназначени за подлеза на ул. „Гладстон“, а останалите - за новата визия на площада с Римския форум - запад и север. Милиони са платени и за реконструкцията на Главната, извършена в годините на три етапа. Площадът е ремонтиран на инженеринг, т.е. изпълнителят сам е разписал проекта по задание от Общината. На практика - освен бившият кмет Иван Тотев и няколко души от екипа му, никой не знаеше как ще изглежда центърът, докато строителите не си събраха багажа. По време на ремонта, който закъсня с години заради обжалване на поръчката, се водеше спор дали  трябва да се купуват скъпите плочки от чужбина, или да се заложи на наш производител. В крайна сметка не се разбра в коя част на площада е поставена скъпата настилка и дали е дошла от Северна Македония, Черна гора или Хърватия. 

Голямо чудене падна миналия месец, когато се разгоря дискусията за виенското колело. Лично бившият кмет Тотев поде дебата в социалните мрежи. Това накара опонентите му да питат - и след ремонт за 12 млн. с пантофи ли да ходим по площада? Тежката конструкция на колелото беше доставена с тирове и сглобена на място. Тепърва след демонтажа комисията ще види дали има щети и какъв товар издържат плочките. Наемателят е внесъл депозит в Общината, за да се покрият разходите, ако се наложи“, обясни зам.-кметът по строителство Пламен Райчев.

По-сложен се оказа казусът с ескалатора. За два месеца собствениците и администрацията  не успяха да се разберат как да се транспортира лентата, която тежи тонове.  От Общината препоръчват  да се разглоби, за да не се вкарва ТИР в пешеходната зона, тъй като ескалаторът е много тежък и обемист и не може да се превози с обикновен камион. Собствениците обаче не искат да го разглобяват. Това означава, че настилката ще се натовари с десетки тонове, докато товарът ще се изкара на съседната ул. "Христо Г. Данов". Търсим решение, увери зам.-кметът Тодор Чонов.

Кметът  на район „Централен“ Георги Стаменов  напомня, че във всички пешеходни зони в Европа  е въведен силно редуциран достъп на автомобили. „Голяма част от сградите  на Главната и ул. „Райко Даскалов“ имат подходи откъм  ул. „Отец Паисий“, „Христо Г. Данов“, „Кн. Дондуков-Корсаков“, „Опълченска“ и т.н. За преминаване на строителни машини се иска специално разрешение, с което се определя маршрут, и се внася депозит на случай щета“, обясни Стаменов.

Според него настилката на Главната е в добро състояние. На ден по пешеходната зона минават  по 20 000-30 000 души, площадът и улицата се обслужват и от специализирани автомобили, но ако има компрометирани участъци, те се  възстановяват, твърди районният кмет.  Нужда от ремонт има част от изгорялото осветление, вградено в настилката на ул. „Кн. Александър I“ и „Райко Даскалов“.

Бившият кмет на Пловдив д-р Иван Чомаков, който пръв започна реконструкцията на Главната и в чийто мандат бяха сложени цветни павета от Турция, е категоричен, че настилката се оказала много здрава, въпреки скептичните коментари навремето. 

Военен парад, естествено, тук няма да има, но то българската армия няма и какво толкова да покаже, за да троши плочките в центъра. 

 

Тодор Чонов, зам.-кмет на Община Пловдив:  

Разрешаваме преминаването на камиони при строго определен ред

 

- Г-н Чонов, докога ескалаторът на Билла, изкаран до сградата на Халите, ще заема част от улицата?

- В Община Пловдив постъпи заявление от фирма, наета да вдигне и да извози ескалатора, след което да докара нов. Проведохме няколко работни срещи с нейни представители. Опасенията ни са, че тази голяма тежест може да увреди плочките. На Малката Главна настилката е много податлива и има риск да поддадат шахтите. Обсъдихме няколко варианта, включително и за подходи на техниката, която да бъде ситуирана от страната на "Капана", отстрани на Халите. Там паважът е здрав. Идеята ни е кранът да остане там и съоръжението да се издърпа до това място с колички и специални приспособления. Те поискаха камионът да влезе пред Джумая джамия и оттам по Малката Главна до Халите, което за нас е неприемливо. В момента се обсъжда отново този въпрос, за да се намери решение.

- Какво е необходимо, за да получиш разрешение за преминаване на камион до сграда в пешеходната зона? На живеещите тук се налага ремонт или строеж, които няма как да се обслужват без транспорт.

- Издаваме разрешителни за тежка техника при строго регламентиран ред и в изключителни ситуации, когато няма друг начин за транспортиране. Задължително се определя маршрут от точка А до точка Б. Разрешителното важи за определен камион с конкретен регистрационен номер, както и за определено време. Преценяваме в кое време на денонощието в пешеходната зона може да бъдат допуснати такива машини и при какъв тонаж. Разрешително може да се издаде и за бетоновоз, който извършва строително-монтажни работи. В случая с ескалатора не сме издали разрешение и няма да го издадем, докато не се убедим, че това ще бъде безопасно за настилката и комуникациите. Съоръжението е много тежко, затова предложихме да го разглобят. Гражданите изпитват дискомфорт заради временните заграждения, сложени около ескалатора, но искаме да има гаранции, че няма да се получи пропадане и компрометиране на настилката.

- Винаги ли се внася депозит?

- Банкова гаранция в полза на Общината се внася, когато има съмнение, че може да се увреди настилката. След като се свърши работата, комисия констатира с протокол дали има щети, като в резултат гаранцията се освобождава или се задържа за отстраняването им.

- Има ли случаи, когато настилката се уврежда в резултат на преминаване на тежки автомобили?

-  Нямам информация дали  се е налагало да бъдат санкционирани фирми. При огледа на пл. „Централен“ след монтажа на виенското колело не са установени щети. След като съоръжението се премахне, отново ще бъде направен оглед.

 

Турски доставчици предупредили бившия кмет Иван Чомаков:

Паветата са по-здрави от естествения камък

Производителите от Истанбул ни предложиха цветните павета за Главната. Казаха, че са по-здрави от естествен камък и че отгоре ги заздравяват допълнително със специална смола. Така се оказа - настилката не е мръднала, а са минали 15 години. Но още тогава решихме да ограничим достъпа на автомобили, тъй като е пешеходна зона. Архитектите се постараха да наредят паветата с различни конфигурации, като цветът на настилката  се съчетава много удачно с облика на Главната и Стария град. 

Направиха отбив от цената, защото побратимихме Пловдив с Истанбул. Отведохме всички тръби от сградите в канализацията, сложихме кошчета, кашпи, имаше и интересни дървени фигури, които някъде изчезнаха в годините.  Посадихме хубави дървета шестил, добре е, че са се запазили и до днес. Сменихме уличното осветление, като съчетахме  лампите с характера на културно-историческия център. Със зеленината Главната изглежда по-уютна и красива. Реконструкцията излезе малко над един милион лева. Тогава се изготви цялостен проект на Главната не само до Римския форум, но и до Пешеходния мост.

На кмета беше забранено да влиза с колата на плочките, за да не ги чупи. Настилката е изчислена с разчет да преминават при необходимост автомобили, не по-тежки от кола на Пожарната, заредена с вода. Като се запали една от сградите на Главната, плочките издържаха два пожарни автомобила.

 

Изпълнителят на ремонта:

Настилката е пресмятана за пешеходна зона

Инж. Цанко Драгиев, чиято фирма е ремонтирала пл. „Централен“, не очаква да се появят щети след демонтажа на виенското колело. Плочките са от два вида материал - гранит и бетон. Колелото беше монтирано  на мястото, където са наредени  бетонни блокчета с дебелина 10 см. Пред Халите настилката е от павета с дебелина 8 см и трошен камък под тях. Ако камионът премине 10 метра до ул. "Христо Г. Данов", не е проблем, по-трудно е паважът да издържи на 10-15 тона ескалатор и 30-тонен кран, който трябва да го вдигне, обяснява  предприемачът.

Той напомня, че основата  на настилката  е оразмерена за пешеходна зона, за да издържа единично влизане на един камион, но не и да се ползва като булевард, камо ли за военни паради и танкове, коментира инж. Драгиев. И допълва, че това важи за всички пешеходни зони, които не се ползват за голямо транспортно натоварване.

 

Архитектите

Попитахме няколко известни пловдивски архитекти и градостроители какво мислят за ремонтите на площад "Централен" и главната улица на Пловдив. По общото им мнение проектът не е добър, а най-големият проблем е, че не е бил обсъден публично, след като е възложен на инженеринг на изпълнителя.   

Арх. Дечко Дяков:  

Германците правят площади с павета, а ние нямаме спиране с плочките

Проектът за Малката ​главна мина през Общината. Самите му качества като проект са доста спорни. Не знам кой ги е измислял тези неща. Ние не знаем кой от колегите е проектирал това ​- аз не знам такова нещо. Трябва да се види какво задание е получил инж. Драгиев. Всичко плочкирахме в Пловдив! Искат и ул. „Иван Вазов” да плочкират до гарата - то няма откъде кола да мине. Специално за „Иван Вазов” може да се каже, че това е важната лъчева композиция от гарата. Никаква промяна на тези три лъча от гарата не е оправдана. Те трябва да са еднакви по характер и движение. Успоредно с принципните грешки се допускат и технически, като тези с плочките. Така бе с бялата настилка пред пощата, която бе сложена едно време. Този камък е добър за облицовка на стени и фасади. И това се оказа голяма грешка. И видяхме как замръзва и как се пука. Това е типично за нас ​- не правим обсъждания и не се допитваме до специалистите. Сега на 30 юни за първи път ще обсъждаме градоустройствени проблеми на Пловдив, а това не сме го правили поне 20 години. А има страшно много проблеми. Накрая ще стигнем до момента от толкова много пешеходни зони да не можем да минем с кола през центъра. Махнахме навсякъде паветата и сложихме нови настилки​ - картинки по земята и във всички градове има само тези работи. Ходя понякога в Пазарджик по работа ​- претрупано е от благоустройство! Гледаме какво правят в Германия. Един колега там ми казва: Гордост е във всеки немски проект да направим с павета площадите си! А ние нямаме спиране с тези плочки - разсипия голяма е това! Като се започне от Марица - и стигат чак до пощата. Сега искат и до гарата да е така. Стига вече! Това са социалистически извратености.

Арх. Роберт Чакъров:

Ако се сложат траверси, по Главната ще мине и танк

Тази част от Главната я прави служебно​ Общината. Като се прави нещо, се поставя задание и не знам кой е решил така, че да не може да минава кран оттам. Аз мисля, че там може да мине кран. Знаете, че има чешма  - тя е поставяна с кран ​- да не е местена на ръка! Ами пейките ​- те на ръце ли са носени. Самият ескалатор как е монтиран? Мисля, че го монтираха заедно с плочките. Не ми се вярва да тежи 30 тона. Това, че кран не можел да стигне дотам, ми се струва ала-бала. По-скоро някой не може да вземе решение ​-затова ескалаторът още си стои там. Вярно е, че тежката машина упражнява налягане върху плочите. То обаче може да се разпредели с помощта на траверси - тогава отгоре ще мине и танк. 

Технологията с натрошен чакъл и плочки отгоре е добра. Магистралите и тях ги правят така. Да не искате да сложим отдолу 30 сантиметра бетон, за да може да мине отгоре някакъв кран? Ами ако има проблеми с канализацията - няма ли да мине багер оттам? С лопатки ли ще копаят? Тези оправдания не ми звучат сериозно. Последните години сме свидетели на идеи от рода на „болезнен мозъчен гърч”. Имаме такива творби, които минават границата на глупостта.

Ландш. арх. Станимир Шаламанов:

За публичните пространства трябва конкурс 

Малката ​главна се проектираше служебно, а това никога не е добре. Няма сблъсък на различни идеи и визии.  За публичните пространства трябва да се работи на конкурс. Така визуално те стават по-добри. За големи обекти като Малката главна изобщо не е удачно да се работи така. Другата порочна практика е инженерингът, който също бързо навлезе. Сега ​имаме нещо реализирано, но нямаме идеи. Преди да се възложи за изпълнение, се знае колко точно ще струва. При инженеринг не е така - не знаят дали предвидената сума изобщо ще стигне. И обикновено винаги е по-скъпо.

Арх. Димитър Балджиев:

Ще разрушат плочките и ще ги направят пак

Настилката там е подходяща за тези условия. Ако има такъв казус с тежък ескалатор, просто ще се разруши настилката и после ще се направи пак. Иначе не е целесъобразно. Другият вариант е да я направим както на площада пред пощата, където отдолу има бетонова подложка. Това е отживелица от времето на социализма, за да може отгоре да минават танковете. Когато се стигне до момента там да трябва нещо да се ремонтира от подземната инфраструктура, тази бетонова подложка трудно се разрушава. Тя е двойно скъпа ​- и сега, и в бъдеще. Същата технология - чукан чакъл и плочки, се използва навсякъде по света и е много адекватна за такива проекти. 

 

Паветата пред "Кремъл" ще издържат 1000 години

До началото на 20. век на Червения площад няма никакви павета. До 1930 г. символът на Москва е покрит с обикновени гранитни блокчета. След това те са заменени с павета от камък с вулканичен произход. Това е т. нар. габродолорит. Уникалният камък се среща само на места, където е имало силни вулканични изригвания. Основните му находища са в Австралия, Карелия и Крим. Покрит с габродолорит, Чарвеният площад става нещо различно. Всяко паве може да издържи натоварване от 30 тона. Настилката пред Кремъл е изчислена да издържи още 1000 години. Това е причина по Червения площад всяка година да има паради с военна техника, която тежи десетки хиляди тонове. При последния парад на победата през площада минаха 120 единици тежка бронирана техника.

 

Още от категорията

Виж всички

Коментари (8)

кЛАН ЛКАН НЕ ДОКЛАН

кЛАН ЛКАН НЕ ДОКЛАН

29.06.2021 | 09:52

Тези нещас-тници от дюнера оср-ра-ха всичко наоколо. Ако аз съм отговорен в Общината за тротоарното право, ще ги накарам всеки божи ден да лъскат сЪС сапунка до откат докато всичко наоколо заблести....или яки глоби докато свят им се завие....Нооо кой ли от Об=шин.ата го боли за тия плочки, нали пари-те са НАШИ !!! еЙЙЙЙЙ хора няма ама няма да се оправим :(

Отговори
6 0
Иванка

Иванка

29.06.2021 | 09:37

Забравих да добавя. Администрацията на Община Пловдив, трябва строго да съблюдава изхвърлянето на отпадъци от страна на гражданите и по-точно на ДЪВКИ. Всяка дъвка полепва върху плочките и става почти невъзможно да се изчистят.

Отговори
7 0
Иванка

Иванка

29.06.2021 | 09:33

Ако, трябва пак да повторя предишен мой коментар. По стечение на обстоятелствата бях свидетел на проверката за устойчивостта на настилката до бившият НарМаг. Проверката бе със самосвал пълен с баластра. Оказа се, че настилката има устойчивост близка на автомагистралите. И няма как и да е друга, всяко паве де полага върху пясък.

Отговори
2 1
майна

майна

29.06.2021 | 09:13

много мразя да мисля ,майна

Отговори
2 1
Аз, Клавдий

Аз, Клавдий

29.06.2021 | 09:02

Няма по-хубав град в България и няма по-некадърни управници. Лек ден!

Отговори
9 4
Dii

Dii

29.06.2021 | 08:56

Просто решение за ескалатора. Общината слага скъпо тротоарно право за всеки ден в който ескалатора седи пред халите и не им разрешава да вкарат кран. Скоро фирмата сама ще пожелае да го разглоби и махне от там.

Отговори
2 2
Мдаа

Мдаа

29.06.2021 | 08:50

Явно голямо търсене пада, а. Ами пускат два оксижена, правят го на парчета и ги изнасят на ръка. Един ден работа, ама за мързеливото шофьорче Тошко Чонов това е тежка работа. Него го интересуватбсамо прическата, телефончето и кинтите.

Отговори
11 0
ГОЧО

ГОЧО

29.06.2021 | 08:37

ДОПЪЛВААМ ЗАГЛАВИЕТО С " И МАЗЕН",КАТО ИМАМ ПРЕДВИД МАЗНИТЕ ПЛОЧКИ ОТ ДЮНЕРИТЕ И ТЕЗИ КОИТО ГИ МЛЕЩЯТ ПОД ДЪРВЕТАТА ПРЕД БИВШИТЕ ХАЛИ.ОКОЛО КРЪГЛИТЕ ПЕЙКИ МОЖЕ ДА СЕ ПОДХЛЪЗНЕШ,ТАКА,ЧЕ ВНИМАТЕЛНО ТАМ...

Отговори
13 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?