Следвайте ни

Бюджетът на Пловдив за 2020 г. – на ръба

viber icon

Екипът на кмета Здравко Димитров успя да сглоби бюджет за 2020 година почти на ръба на възможностите на общината. Първата важна задача в работата на новата администрация е изпълнена - експертите минаха край мините, заложени от предшествениците им, но ги дебнат още много подводни камъни. 

Заради липсата на реални реформи в общината през последните години и популизма в управлението на предишния кмет през цялата 2020-а новата общинска власт ще трябва да балансира по ръба на бръснача между приходи и разходи. Освен общия баланс на финансите в бюджета има нещо много по-съществено и това са паричните потоци. Те не са постоянни във времето и това поставя много въпросителни при покриването на оперативните разходи. Известно е, че всяка година през първите два месеца приходите на общината са минимални, следват четири месеца със засилен приток на пари и после 6 месеца на застой. Този дисбаланс обикновено се подпомага от наличните пари в сметките на общината в началото на годината, наречени „преходен остатък”. В началото на 2019 година екипът на предишния кмет Иван Тотев имаше 49 млн. лв. и това му осигуряваше относителна стабилност. В началото на 2020 година обаче старият градоначалник оставя на наследника си Здравко Димитров само 24 млн. лв. В сложната финансова система на Общината това е съвсем близо до дъното.

По-голямата част от тези пари са от държавни трансфери за делегирани дейности и не могат да се използва от местната власт. Това прави реалния резерв по-малко от 10 млн. лв. Това означа, че до началото на пролетта, когато ще започнат да идват новите постъпления, общината трябва здраво да затяга коланите, което обикновено не се нрави на чиновниците, гражданите и контрагентите.  

Другата тревога при разчитането на бюджета е по-сериозна, защото засяга работата на местната власт през цялата година. Бюджетът е разпределен по единствения възможен в момента начин, за да се осигурят основните дейности  - 198 млн. лв. за заплати и осигуровки, 95 млн. лв. за издръжка на администрацията и общинските предприятия, 13 млн. лв. за субсидии и 4 млн. лв. за данъци, такси, лихви и др. Сметките показват, че 310 млн. лв. са необходими, за да съществува общината в сегашния си състав и да обезпечи нормалното функциониране на системите. Това означава, че финансистите трябва да имат сигурни 25 млн. лв. всеки месец за покриване на текущите разходи. През първите месеци обаче това ще е трудна задача. Дотук обаче изобщо не е станало дума за капиталови разходи, финансирани от собствени приходи. Те са възможни само когато приходите изпреварват разходите и се натрупва резерв.

Сега нека се върнем в началото на планирането на собствените приходи. За 2020 година екипът на г- н Димитров планира 161 млн. лв. собствени приходи, от които 76 млн. лв. данъчни и 85 млн. лв. неданъчни. За сравнение ще припомним, че миналата година по това време екипът на г-н Тотев бе планирал за 2019-а 158 млн. лв. собствени приходи. Реалният отчет обаче е за 136 млн. лв. - или 22 милиона неизпълнение.

Причините за този отчет са много и са обект на друг анализ. Въпросът днес е ще успее ли екипът на Здравко Димитров да изпълни своята прогноза?

Безспорно е, че с новите тарифи на такса смет и данък сделки ще има покачване на приходите. Моята прогноза е, че приходите ще достигнат 150 млн. лв. в най-добрия случай, но няма да постигнат планираната сума от 161 млн. Ако сметката е вярна, това означава, че няма да постъпят 10 млн. лв. собствени приходи и тази сума ще трябва да се намали от предвидената капиталова програма.

Какво представлява тя? 

Капиталовата програма има два източника на финансиране - собствени приходи и пари по европейските програми. Частта на собствено финансиране е заложена на 33 млн. лв., но ако имаме 10 млн. лв. неизпълнение на приходите, те веднага стават 23 млн. лв. Тук е моментът за един стар трик, който използват всички финансисти досега при всички кметове. Те използват преходния остатък за формиране на текущия бюджет, като нарочно забравят да кажат, че в края на годината пак трябва да има преходен остатък.

Няма как в края на годината всички сметки на общината да са изпразнени на нула.

Това технически не е възможно. Тази година приходният остатък е 24 млн. лв. Ако приемем, че в края на годината ще е 20 млн. лв., излиза, че разполагаемият ресурс за капиталовата програма остава 4 млн. лв.?!

Ето това е тъжната истината - общината няма собствени пари за инвестиции. Така тази година тя ще трябва да разчита само на европейски програми, евентуална целева държавна помощ за определени проекти и накрая - на кредити. Лошото в случая е, че повечето европейски програми изискват съфинансиране, а това налага нови кредити от различни програми като ФЛАГ, ЕИБ, ЕБВР. Затваря се един порочен кръг  - или се взимат кредити, за да се финансират проектите, или не се прави нищо.

Нека не забравяме обаче, че един кметски мандат е 4 години, а не само първата.

В тази връзка кметът подготвя и представя в Общинския съвет програма за целия си мандат и това трябва да стане в срок от 3 месеца от избирането си. Това означава, че с приемането на бюджета през февруари Общинският съвет трябва да приеме и програмата на кмета за всичките 4 години на мандата.

Екипът на кмета трябва още сега да започне да мисли как ще осигури тази програма с финансиране. Трябва да се подготвят проекти на бюджетите за следващите три години. Принципният въпрос е как да се увеличат собствените приходи, защото това е единственият начин да функционира по-добре общината и градът да се развива. В предишните два мандата това не се случи. Всички сме наясно, че държавните трансфери, европейските програми и кредитите няма да решат ежедневните проблеми на общината, защото те имат целеви характер и не могат да се ползват за местните дейности.

В тази връзка единствената реална възможност е местната общност да приеме, че по-добри условия за живот могат да се осигурят само с по-високи местни данъци и такси. Труден път, но само той е възможен в днешната ситуация. Дано кметът и експертите му имат смелостта да тръгнат по него. Другото е популизъм и тупкане на топката. 

Автор: Александър Константинов, бивш зам.-кмет на Община Пловдив

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?