Следвайте ни

Брат и сестра променят играта в бизнес иновациите

За започването на собствен бизнес не е достатъчно да имаш интересна идея - трябва да си готов и за подводните камъни, разказва адвокат Катерина Лютакова

Катерина и Иван Лютакови са живото доказателство, че най-силните и способни екипи се създават по рождение. Поели по коренно различни професионални пътища, братът и сестрата от Септември намират свързваща точка на Bulgarian Digital Week в Пловдив.

Катерина е блестящ адвокат, а Иван - успешен лекар. Амбицията, която е отличителна черта в семейството, се проявява в пълната си светлина, след като двамата се дипломират. Адвокат Катерина Лютакова работи в една от най-големите кантори в Пловдив и страната - "Базлянков, Станоев и Ташев". Занимава се предимно с търговско и административно право, включително електронна търговия, търговски марки и авторско право. Практиката на адв. Лютакова я отвежда на семинари в Брюксел и Будапеща, но любовта към Пловдив надделява и така тя остава в града под тепетата. Адв. Лютакова вече има опит в изнасянето на лекции - по електронна търговия и защита на личните данни, като този път ще изнесе лекция на тема "Стартиране и управление на бизнес. Правни съвети"на конференцията Bulgarian Digital Week 23-28 септември. Можете да присъствате на лекцията <210> на 23-и от 14.50 ч. в Международен панаир - Пловдив.

Лекцията и целите на адв. Лютакова са насочени към базова юридическа подготовка на младите предприемачи. Започването на собствен бизнес е чудесно начинание, но административната страна на нещата е далеч по-сложна, отколкото младият предприемач може да си представи, разказва тя. Търговци, учещи се от проба и грешка, за съжаление често се оказват в неприятно положение - атакувани от НАП, със съконтрагенти, които не си изпълняват задълженията и дори с по няколко заведени дела от потребители. Поне част от тези проблеми могат да се избегнат, ако отворим очите на стартиращите бизнесмени за някои от грешките, които не бива да допускат.

Един от главните пропуски на стартиращите компании е липсата на документация. Не се пазят разписки, касови бележки и други документи. Има случаи, при които не можем да докажем разходите, направени за закупуване на продукцията, обяснява адв. Лютакова. По същия начин се процедира и в отношенията с партньорите - сключват се договори на доверие и честна дума. Това е прекрасен и морален подход, който действа с изпитани контрагенти или за малки суми. Не е правилно да се подхожда лекомислено при договори за големи суми, разказва тя.

При онлайн търговията проблеми са различни - там трябва да се спазват стриктно Законът за електронната търговия и Законът за защита на потребителите. Изискванията на тези закони са строги и специфични - така например търговецът има ангажимент да спазва правата на потребителите и да ги уведоми, че имат право да върнат стоката в 14-дневен срок от получаването й от куриера. Неизпълнението на това задължение крие риск от глоби от КЗП, но и може неприятно да изненада търговеца със следното: ако потребителят не е уведомен за правото си да върне получената по куриер стока, срокът, в който може да върне стоката, се удължава от 14 дни на 1 година и 14 дни.

Други слаби страни са свързани с масовото нарушение на авторски права, разказва адв. Лютакова. Търговците често намират произволна снимка в Интернет и я използват за публикацията си в социалните мрежи или на уебсайта си. По този начин нарушават авторското право на фотографа и впоследствие се налага да му заплатят високо по размер обезщетение. Проблемът може да се избегне чрез употребата на уебсайтове, в които авторите предоставят снимките си безплатно или срещу съразмерно заплащане.

Дълг на адвокатите е да вземат отношение, споделя адв. Лютакова. Лекции, медийни изяви, разпространение на информация в интернет – всичко това е необходимо, за да имат всички компании равен старт. Презентацията й на Bulgarian Digital Week ще включва примери от практиката, съвети за търговците и обсъждане на конкретни проблеми и разрешения с публиката.

Мирослава Атмаджова

Редактор - marica.bg

Мирослава Атмаджова е завършила Право в ПУ „Паисий Хилендарски“. Работила е като копирайтър в голяма IT компания. Част е от екипа на „Марица“ от 2017 г.   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?