БГ туристът спаси сезона в Пловдив

Българските туристи спасяват летния сезон за хотелиерите и собствениците на заведения в Пловдив. Напук на слуховете за неговото тежко хронично заболяване, браншът се възстановява след срива миналото лято, предизвикан от коронавируса. 

Хотелиерите в Пловдив отчитат сериозен ръст на туристите това лято, като става дума основно за гости от другите български градове. Информацията се потвърждава и от статистиката. Според данните на НСИ тази година средно два пъти повече туристи са нощували под тепетата в сравнение с лятото на 2020 година.

Нещо повече, данните за 2021 година се доближават до тези от последната "нормална" за туризма година - 2018-а. Експертите припомнят, че през 2019 г. Пловдив бе домакин на инициативата Европейска столица на културата, което понапомпа нощувките. 

Ръстът е регистриран още през юни

В първия летен месец на 2021 г. в Пловдив са реализирани близо 75 хиляди нощувки. За същия период на 2018 година броят им е 98 0000. Подемът в сектора в сравнение с кризисната 2020-а обаче е над 250 процента. 

Валентин Велчев, управител на семеен хотел в центъра на града, е категоричен, че отиващият си туристически сезон в Пловдив може да бъде определен като "задоволителен". Като огромен плюс за целия бранш хотелиерът отбелязва, че голяма част от събитията, планирани в културния календар на града за това лято, все пак са се случили.

"Летният турист в Пловдив търси предимно забавленията и добавената стойност към традиционния туристически продукт", категоричен е Велчев. Като положителна тенденция от хотелиерите се отчита и силният уикенден туризъм в града през това лято, което е

необичайно за градове, които не разполагат с добре работещо летище

и представителства на големи лоу-кост компании. 

Според повечето хотелиери обаче официалната статистика не показва пълната картина в бранша. Според Велчев и колегите му между 70 и 75 процента от всички нощувки през това лято са реализирани в диапазона от петък до неделя, докато в делничните дни голяма част от хотелите са празни. 

Те обаче признават, че данните ще са още по-добри за август. В този месец Пловдив бе домакин на две големи спортни състезания - Световното по гребане за юноши и девойки и Европейското по волейбол за жени и няколко големи фестивала и културни събития.

Според хората от бранша в данните от НСИ има традиционно изкривяване. Освен като туристическа дестинация, Пловдив често се ползва за транзитна точка за много чужденци, освен това градът е и сериозен индустриален център. "Това са все нощувки, които броим към туристическата статистика, но те са съвсем различни по своя характер", обяснява Валентин Велчев. Според него между 10 и 15 процента от нощувките в хотелите това лято са били именно такива. 

 

Хотелите - пълни за уикенда, пусти през седмицата

Пикът в нощувките е бил миналата седмица, когато в града се проведоха два от големите фестивали - в "Капана" и на Младежкия хълм. Така през уикенда легловата база от близо 11 хил. места за настаняване в областта е била заета на над 75%.

В хотела, управляван от Велчев, в петък и събота не е имало свободни стаи, в неделя вече заетостта е била малко над 50%. В първите дни на новата седмица е паднала под 20%. "В момента имаме една заета стая" разказва хотелиерът. По думите му, се усеща липсата на чужди туристи в града, които в предишни години са били много повече.

 

Големият печеливш - апартаментите под наем

Организаторите на събития в Пловдив, както и ресторантьорите са категорични, че големият печеливш от фестивалната и концертната програма в града са собственици на апартаменти, които се дават под наем за вечер, и денонощните магазини. По време на "Капана Фест" през миналия уикенд още от ранните следобедни часове бирата и разхладителните напитки в почти всички 24/7 обекта покрай главната улица бяха на привършване, а работещите в тях момчета и момичета не смогваха да заредят охладителите под огромния наплив от клиенти.

 

Собствениците на заведения:

Клиенти има, но ги гоним заради мерките срещу COVID-19

Ресторантьорите в Пловдив не са съгласни, че браншът се възстановява след тежкия локдаун миналата година. Да, движение има, клиенти вероятно - също, но сме принудени да ги гоним заради ограничителните мерки срещу коронавируса, твърдят от бранша. Собствениците на заведения са решени да продължат с протестните действия срещу готвените изменения в мерките. В петък между 15 и 17 часа те ще излязат на шествие, подкрепени от хора от персонала. Браншът се събира на площад "Съединение", оттам ще премине през главната улица на града. Протестният митинг ще завърши пред сградата на Община Пловдив. 

Отчетеното двойно увеличение на нощувките в Пловдив през това лято, сравнение с миналата година, не се усеща в заведенията, твърди Кръстина Миткова, председател на местната браншова организация. Признава, че с вдигането на част от ограниченията в последните месеци приходите се възстановяват, но не и печалбите, които и без това са минимални.

Почти всички ресторанти отчитат по-слаб интерес в сравнение с времето преди пандемията. Проверка на "Марица" показа обаче, че най-честата практика в бранша, с която се привличат клиенти - намаление на цените, остава мираж в Пловдив. Макар и предишното правителство да намали ДДС ставката на 9% за целия бранш, масово под тепетата клиентите забелязват, че ако има движение в цените, то е нагоре. 

Ресторантьорите контрират, че увеличенията са минимални и се дължат  единствено на постоянно растящите цени на тока и горивата, което влияе на всичко - от безалкохолни напитки до месото и зарзавата. 

В сектора са категорични, че големите концерти, фестивали и събития, които предстоят през септември в Пловдив, трудно биха дали сериозно отражение върху техния бизнес. Общото мнение е, че подобни прояви имат ограничен ефект - това е само върху обектите, които се намират в близост до съответната фестивална или концертна зона. 

На противоположното мнение обаче са голяма част от пловдивчаните и клиентите. Емил Бончев коментира пред "Марица", че за пръв път това лято е видял опашки пред заведения с чакащи за свободна маса. "В центъра дори през седмицата и в най-горещите дни, вечер почти всичко беше пълно", твърди пловдивчанинът. 

Още по-крайни са собствениците и служителите в нощните заведения. За последните 18 месеца те са работили близо два пъти по-малко дни от своите колеги в кафетата и ресторантите. По сметките на хората от този сегмент от началото на пандемията до момента нощните клубове и дискотеките едва стигат 165 работни дни. 

Всички заети в бизнеса със заведенията в Пловдив обаче са единодушни - летният сезон не ги е спасил от фалит и затваряне, а само им е дал възможност да поемат глътка въздух и да изчистят малка част от старите борчове и задължения. Опасността над сектора обаче продължава да бъде все толкова реална.

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?