1939

Ад в час пик: 6000 заклещени в трафика от Пловдив до индустриалните зони

Заводите в ТИЗ обмислят различно работно време, надяват се на градската железница

„Основният риск пред Пловдив е да се превърне в София. И трафикът да доминира градската среда“. Така с няколко думи зам.-кметът Стефан Стоянов обобщи потенциалната щета от това градът да расте и да се развива без ясен план и условия за това. А градът расте, защото бизнесът се множи. И това е добра новина само от една страна. Заради профила на пловдивската икономика десетки хиляди души нощуват в Пловдив, но работното си време прекарват в индустриалните зони, в повечето случаи извън града. Заради задръстванията и тежкия трафик на отиване и връщане от работа те наистина стигат до формат “спя, пътувам и работя“. За друго време не остава. Ежедневно влизащите и излизащите коли в Пловдив са около 160 000. И въпреки че областта има предимство да е равнинна, да има 13 входно-изходни артерии и да има налична гъста жп мрежа, има огромен транспортен проблем, който заплашва да влоши качеството на живот чувствително. Това стана ясно на среща на бизнеса в Пловдив, организирана от вестник „Капитал“ в края на миналата седмица.

Транспортът - кой както може

Градската железница е едва на ниво добри намерения, въпреки че проектът е включен в Националния план за възстановяване и устойчивост. НПВУ обаче предвижда само закупуването на няколко влакови композиции. „Ако се завърши до 3-4 години, тя би могла да реши транспортния проблем на Пловдив“, оптимистичен е зам.-кметът Стоянов. Местната власт обаче трябва да реорганизира градския транспорт и да определи на какви места той да спира, за да има връзка със S-bahn. И не само община Пловдив, а и дузина други по-малки общини, които биха могли да се възползват от жп транспорта. Така отговорността за изпълнението на проекта ще се тупка и размива от държавната към местната власт и обратно, тъй като жп инфраструктурата е държавна. Още като министър на транспорта Николай Събев дойде в "Тракия индустриална зона" и съобщи, че общините скоростно трябва да започнат да мислят, планират и проектират „транспортни възли“, където лесно и бързо пътниците да се прекачват от един обществен превоз на друг. Тоест от градската железница на градски автобус до крайната си точка на пътуване. Работа по този въпрос обаче не е известно да има.

Идеята на градската железница е да „обере“ пътниците, които са на 30 минути път от Пловдив. Асеновград също попада там и  жп връзката между двата града е много натоварена, потвърди зам.-кметът на Асеновград Теньо Манолов. Проблем е обаче, че е единствената спирка на трена е на Централна гара, оттам трябва да се разчита на друг градски транспорт. И пред такава алтернатива хората избират да ползват личния си автомобил. Сега влаковете са на 1 час, но ако тръгват през 20 минути, това вече ще е като градски транспорт, смята той. По думите му, според проучвания, преди да се оправи шосейният път, той се е ползвал от 70 000 автомобила, а сега са повече, тъй като много хора са се изнесли да живеят в Асеновград, а да работят в областния град.

Бизнесът е първият, който ще стимулира хората да ползват градската железница, увери Красен Кръстев, управител на „Мекалит България“. Заводът се намира точно по оста Пловдив-Асеновград, но там няма спирка нито на влак, нито на автобус. И работодателят е принуден да организира фирмен транспорт, който да води и връща служителите до близките населени места. „Това обаче удря по нашата конкурентоспособност, защото този разход се калкулира в себестойността на готовия продукт“, посочва той. Вместо средствата да бъдат насочени към перо трудови възнаграждения или иновации, те отиват за пътни. „От друга страна, заради транспортните неволи, самите компании се лишават от квалифицирани кадри, които не са готови да прекарат часове наред в опит да отидат до работното си място и да се върнат от там“, допълва Кръстев. Служителите също нямат реален избор къде да работят, понякога избират една компания пред друга само по отдалечеността от дома им, дава още един пример мениджърът, с което доказва, че проблемите на трафика съвсем не се изчерпват с висене в задръствания и мръсен въздух.

Големият наплив

Между 4000 и 6000 души излизат всяка сутрин по едно и също време по Голямоконарско шосе, за да отидат на работа в индустриална зона "Марица", където са ситуирани над 100 предприятия.  Няма как линия на градски транспорт - друга идея за решаване на транспортния проблем, да поеме такъв наплив за кратко време, категоричен е зам.-кметът на Пловдив, подкрепен от колегата си от Асеновград.

Малко облекчение би било, ако заводите в индустриалните зони се договорят помежду си за поетапен старт на работния ден - някои по-рано, други по-късно. „Може да стане, но само като част от някаква обща стратегия“, оцени предложението Красен Кръстев.

Тесен ли е Пловдив

Много сериозно обмисляме да изнесем фестивал made in Plovdiv извън границите на Пловдив и въобще извън границите на България, съобщи на форума Никола Сивков, организатор на „Капана Фест“. Фестивал от европейски мащаб тук не може да се състои, говорим за над 50 000 посетители, че и двойно повече. Просто никъде у нас няма такава зона, категоричен е той. За Пловдив пък съвсем. Стадионите на футболните клубове Ботев /когато стане/ и Локомотив не могат да се използват, защото са в урбанизирана територия, нямат прилежащи територии и са буквално затиснати от жилищни блокове. Третият пък - на Гребната база, се руши. И така стигаме до парадокса, че възприемаме „Хилс оф Рок“ като много голям фестивал, а за европейските разбирания той е по-малък от среден. И на всичкото отгоре - публиката е затънала в прахоляк след края му. Никола Сивков разказа още, че обмисля организацията на фестивал в Испания и вече прави проучвания там.  

Извън развлекателния бизнес, и индустрията вече дава сигнали, че не вижда скорошно решение на проблемите и се ориентира към други локации. Петрана Зайкова, управител на „Тех индъстри България“ - компания, доставчик на машини, технологии и индустриална химия за промишлеността, обяви, че вторият филиал на компанията ще бъде в Северна България. „Засега сме се спрели на Шумен и виждаме, че там потенциал има“. Локацията ги устройва и по чисто вътрешнокорпоративни причини - голяма част от партньорите им са в Северна България и така ще си спестят ежедневното минаване на Балкана.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
20 коментара
Майна

Майна

01.12.2022 | 19:05

Пловдив е жертва на мафията, която ни управлява. За 33 години демокрация транспортната инфраструктура е една десета от тази построена през комунизма за 45 години. Пловдив винаги е бил неудобният и конкурентен град на София. Първият трамвай в София е пуснат 1901 г с нейните 60000 души за времето си. Днес голям град не може да се развива без трамвай или метро.

Отговори
4 0
Жоро

Жоро

30.11.2022 | 08:16

Не знам как ми сравнява зам.кметът Пловдив със София. Пловдив е светлинни години след София в областта на транспорта, за заплатите да не говорим. В София има метро, редовен градски рейсов,тролейбусен и трамваен транспорт. В Пловдив кое по-точно от изброените има? Ок, метро е ясно ,че няма как да има,но на практика транспортът в града ни е само на хартия,а всъщност сутрин човек на работа не може да стигне навреме, вечер пък не може да се върне. Крадци!

Отговори
15 0
Арх

Арх

29.11.2022 | 22:29

Някога имаше промишлени зони, предприятията бяха концентрирани, транспортът, градски, служебен, беше без проблем. Днес промишлените зони са изоставени, цехове, складове и офиси са пръснати извън града по протежение на шосетата и транспортът по правило е с личните автомобили. Задръстванията са страшни, а за хората, които работят там това е ежедневие,

Отговори
13 0
abv

abv

29.11.2022 | 19:42

Проблема е, че нищо не се прави по въпроса. Цялото околовръстно е без кръстовища на две нива от Пещерско шосе до караулката, да не говорим, че е с по една лента в посока. Вътре в самия Пловдив има поне 7 много натоварено кръстовища, които задължително трябва да са на две нива. Надлез Родопи е с допусната грешка още при проектирането. Няма ляв завой за включване за Кукленско шосе. Днес пътувах рано сутринта до Боди мед. Имаше задръстване от халите до Кауфланд. Вътре в града няма кръстовища на две нива, което е големия проблем на Пловдив.

Отговори
16 2
Гавазов

Гавазов

29.11.2022 | 13:40

От големите градове единствен Пловдив няма завършен околовръстен пръстен и това е една от причините за задръстването, аз самия идвйки от Асеновград предпочитам да прекося директно града през центъра а и хиляди други го правят, да не говорим че най модерния уж квартал на града ,,Тракия,, в момента е задръстен от тирове-срам за управниците на града.

Отговори
23 1
Само густо не става

Само густо не става

29.11.2022 | 10:15

Значи всеки завод да си изгради общежитие и да си решава проблема И без това данъците отиват в общините Куклен Родипи и Марица

Отговори
12 0
ЧКД

ЧКД

28.11.2022 | 15:30

Пловдив ОТДАВНА се е превърнал в София, ама не сегашната София от 2022, а София отпреди 15 години, когато трафикът там беше ад. Нямаше нито едно кръстовище на две нива, нито зелени вълни, нито умни светофари, нито бус ленти, нито адекватен градски транспорт. В момента обаче (2022 година), София не е така вече. Въпреки че трафикът е супер натоварен, придвижването става бързо и лесно и не се чака изобщо в безумни задръствания, както е сега в Пловдив. Светофарите работят добре и правят зелени вълни. И шофьорите са по-чевръсти в София - в Пловдив блеят и на зелено минават само няколко коли.

Отговори
51 1
И.Петков

И.Петков

28.11.2022 | 13:39

Да свържат Скобелева Майка с кръговото на Асеновград скоро шосе и трафика ще олекне с петнадесет процента.

Отговори
32 1
2799

2799

28.11.2022 | 15:34

Няма да има особено голям ефект поради тясното Околовръстно. Ще облекчи единствено идващите от Смолян и Асеновград да не обикалят като гламави по тясното Околовръстно целия Пловдив до Царацово и после магистралата. Обаче за чичото от Прослав и Коматево и/или Първенец, Марково и прочее от Родопската яка, пак ще се набива на тясното Околовръстно посока магистралата. Трябаше сега като го ремонтираха да го разширят и да стане като софийското, а те само теглиха един асфалт отгоре дето след 3-4 години пак ще е трагедия. Огромна стратегическа грешка със забавеното разширение на Околовръстното.

Отговори
38 1
Възмутен

Възмутен

29.11.2022 | 22:48

Даже го стесниха!

Отговори
10 0
ГЮРО

ГЮРО

28.11.2022 | 12:45

Застрояват без да мислят за последиците. А простотията с градската железница е само начин за усвояване на едни пари. Железница от ЦГ до гара Филипово. Страшно важно направление. А и нали за да ползвам градската железница, трябва да се кача на автобус, който да ме закара до ж.п. спирка. Вместо да пътувам към предприятието, аз ще чакам влака. А с кола ще ми излезе и по-бързо и по-евтино. Да бяха оправили на две нива кръстовището на Сточна гара? А те отидоха да ровят под Централна гара. Идиоти ненагледни.

Отговори
50 2
Батко

Батко

28.11.2022 | 11:41

Пловдив никога няма да се превърне в София, все пак в София има редовен градски транспорт ;)

Отговори
48 0
Дим.

Дим.

28.11.2022 | 12:37

И то четири вида градски транспорт.

Отговори
36 1

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?