4232

500 лв. такса "стара кола" плаши купувачите повече от търговците

Властта трудно ще събере кураж за нов шамар за бедните, обмислят и гръцкия модел

България е гробището на Европа за стари автомобили. Само за миналата година са внесени 350 000 коли втора ръка, което е рекорд за Eвросъюза. Транспортният министър Георги Гвоздейков предложи всеки стар автомобил, вкаран у нас, да бъде таксуван с допълнителна такса от 500 лева

Парите ще отиват в специален фонд за подпомагане на покупката на електрически коли. Целта е ясна ​- да се стопира вносът на стари трошки, които замърсяват и са извън всякакви еконорми, приети вече на Запад. И да се стимулира покупката на нови автомобили.

Идеята по принцип е много хубава, и „белите“ търговци, и самите потребители едва ли искат да търгуват возила на по 20 години. Проблемът е, че българинът е най-беден в ЕС. И често не може да отдели повече от 3-4-5 хиляди лева за автомобил. Тези 500 лева просто ще го натоварят допълнително. Министър Гвоздейков сподели, че таксата ще бъде поета някак си от търговеца. Но не е ясно как. Никой няма да си жертва печалбата. А т​я е от този порядък при най-евтините коли. Тоест натоварен ще бъде крайният купувач, който просто няма парите за нещо по-хубаво и екологично.

На това мнение е и Цветелина Цанева, изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили (АВА).

„Отново ще бъде натоварен крайният потребител. Най-неплатежоспособните, най-бедните - категорична беше Цанева пред „Марица“. - Който има финансови възможности, купува нови или електрически автомобили. Нали никой не очаква, че фирмите ще се лишат от печалбата си, за да подпомагат държавата. Просто ще се калкулира в крайната цена. Всичко опира да покупателна способност.

 Който няма пари, ще му стане още по-трудно.“

Цанева обърна внимание и на друг момент. „И в момента се плаща екотакса. Целта е фирмите да имат ангажимент при рециклирането на излязъл от употреба автомобил. Но какво става с тези пари - никой не знае. Идеята на транспортния министър трябва да бъде доста сериозна обмислена. Подобни такси се налагат от страни, производители на автомобили. Те помагат по този начин на совите граждани“, каза още директорът на АВА. 

Асоциацията принципно подкрепя ограниченията при внос. Доста страни, дори една Албания е наложила максимална възраст на колите втора ръка.

Търговци споделиха пред „Марица“, че нямат нищо против това да стане и у нас. Те предложиха и идея за максимално изсветляване на бизнеса, което ще помогне и за стимулирането на покупка на по-нови и съответно екологични автомобили. Това може да стане с въвеждането на гръцкия модел. Най-общо казано, той работи по следния начин. Всеки търговец има право да продава автомобил втора ръка само ако го е регистрирал в Гърция. 

За целта той плаща предварително мито, 

което се определя чрез така наречения ШВАКЕ каталог. Просто се „чуква“ номерът на шасито и излиза сумата, която е съобразена с модел, екстри, емисии и т.н. Търговецът е наясно предварително  и вкарвайки автомобила, вече си е направил сметката за колко може да го продаде, включвайки митото и своята печалба. Държавата си прибира парите, а след това не се интересува за колко ще бъде изтъргуван автомобилът. Защото знае, че иначе може да стане като у нас, в България. Търговци от сенчестия сектор масово да продават с договори, където са записани фалшиви суми, с единствената цел да се избегнат данъци.

Но понеже всеки удар по джоба се приема болезнено от електората, идеята за данък "кола втора ръка" може и да с​и остане само на хартия. Просто на властта да не й стигне кураж да го въведе. Особено при деликатните отношения вътре в сглобката на държавното управление. 

 

Петър Витанов, евродепутат: Няма нови регулации в ЕС, всяка страна решава за данък

Нямаме информация за нови регулации около вноса на коли втора употреба. Донякъде това се очаква от промените по Регламента за определяне на по-строги стандарти за емисиите на CO2 ((EU) 2019/631), които след 2035 г. предвиждат забрана на покупко-продажбата на нови коли, задвижвани с петрол или дизел.

Въпреки това ще бъде възможно подобни превозни средства втора употреба да бъдат закупувани и продавани след 2035 г. Директивата за излезлите от употреба превозни средства (2000/53/ЕC) и Директивата относно типовото одобрение на моторни превозни средства по отношение на възможната им повторна употреба, рециклиране и оползотворяване (2005/64/EC) окуражават и регулират единствено използването на автомобилни части вторa употреба. ЕС не е изявявал позиция относно идеята за нов данък за внос на коли втора употреба.

Това предложение е на национално ниво. Стойността и целесъобразността на “екотаксите” в момента също се уреждат от отделните държави членки. 

 

Борислав Гуцанов, депутат от БСП: Трябва да има ограничения, но не и толкова рязко

Ако бъде въведена такса от примерно 500 лева за стари автомобили, това ще удари лошо най-вече върху по-бедните хора, които са събирали дълго време да си купят някоя евтина кола втора ръка. Затова съм против, няма как да ощетим точно тях. Иначе съм твърд поддръжник на постепенното подменяне на автопарка у нас. Но трябва да стане внимателно, съобразено с покупателната способност на хората. Не изведнъж.  

Категорично съм за въвеждането на ограничения при вноса на автомобили. Не мога да кажа точна година, по-скоро трябва да бъде съобразено с екостандарта. Решава се минимум кой за отделните автомобили и така постепенно употребата на коли по 20-25 години ще бъде прекратена. Уви, сега мнозина не могат да си позволят друга. 

 

Собственик на верига автокъщи: Ще затрият честните търговци за сметка на сенчестия бизнес

Нашият събеседник е солиден търговец на автомобили втора ръка в Северна България, но по понятни причини иска името му да остане в тайна. И в момента е предмет на данъчна проверка, която намира за неправилна. Той търгува почти изцяло с автомобили в сектора от 15-20 хиляди лева, купени от банкови и лизингови институции предимно във Франция и Испания. 

„Фирми като нашата работят изцяло на светло. Няма как иначе, когато купуваш от банка „Сантандер“ или "Париба“. Хората ти искат досие, все едно взимаш кредит ​-обороти, печалби, данъци, фактури.  За всичко имаме документи - сподели той. - Проблемът е, че данъчните масово започнаха проверки за три години назад. И искат данък върху сумата по сделката, а не върху печалбата, както винаги сме плащали, ако не може да предоставиш съответните документи за платено във Франция или Испания частично ДДС от страна на банката. Аз едва ли не трябва да изискам от „Сантандер“ всичко това за тригодишен период, но едва ли някой в Испания ще му е до мен или колега, който работи по същата схема.“

Търговецът предупреди, че само във Варна по време на проверки са запорирани сметките на 10-15 фирми, търгуващи с коли втора ръка. „При данъчните си виновен до доказване на противното. Адвокати са предупредили колегите, че може ​да отнеме година и половина, преди да паднат запорите. Ние имаме една сметка, не прехвърляхме парите през три фирми като измамниците. Направо ще ни фалират“, оплака се търговецът.

Той предупреди, че така ще бъдат съсипани "белите" фирми, които плащат солидните данъци. А търговците, ощетяващи бюджета, ще останат на тъмно. „Когато измамник купува кола от австриец например, е нужен само договор на лист без нотариус. Тоест българинът може да купи колата за 1000 лева, да я продаде тук за 3000, но да предостави в НАП документ, че е платил за нея в Австрия 2900 лева. И да му бъде наложен данък върху 1000 лева. Интересно е защо НАП изисква договори, а не и платежни. Навсякъде в ЕС суми над 1000 евро задължително минават по банков път. Ето така държавата ни губи куп пари. Не ме питайте защо, и аз нямам отговор!  А 500 лева такса са най-малкият проблем за търговци като нас, защото работим на 20-30 процента средно печалба. При цена от 20 000 лева ще ги наглася някак си“, обясни вносителят на стари автомобили пред „Марица“. 

 

Пълнят автовозите с трошки, които се търгуват на едро

Полетата, най-вече в Западна България, се пълнят постоянно с нов​и и нови къщи за автомобили втора ръка.  Мнозина се чудят кой купува толкова много стари коли. Истински хит напоследък е Враца, която е обградена от хиляди автомобили. Местен търговец обясни най-честата формула. 

 

„Обикновено се отива с автовозите и се пазарува на едро автомобили за по 500-800 лева бройката. Блъснати, горели, с проблеми, не се подбира.  Задължително минават през сервиз до Враца, където свалят катализатора. После се препродават на търговци от страната, които идват за по 5-10 коли. Почти цяла Северна България пазарува вече от Враца. Имат си канали и се знае какви модели пристигат от Италия или Австрия, предварително се уговарят по телефона. Продават се с по 200 лева надценка на бройката. Плюс парите от катализатора, печалбата на такава потрошена кола излиза към 400 лева. Толкова прави вносителят, чиято работа е просто да докара автомобила. Врачани правят по два курса на седмица, не печелят малко. Вече търговците в страната изчукват, оправят и слагат своята печалба за крайните клиенти.“

 

Забранената зона в столицата засега е без глоби

От 1 декември 2023 г. в София влезе в сила ограничението за преминаване на най-замърсяващите МПС през нискоемисионните зони. Целта е ограничаване на замърсяването в зимните и мъгливи месеци, когато куп квартали на столицата са вмирисани от печките на твърдо гориво. В ромските махали горят всичко.

Практиката я има в над 300 града в света и е нещо хубаво. Въпросът е, че може да бъде контролирано само чрез проследявана на екостикера на предното стъкло. А в ограничения район на София няма камери за проследяването му. Тоест трябва от Столичния инспекторат да ровят на око всяка „заподозряна“ кола, но паркирана. Не и движеща се. 

Новият кмет Васил Терзиев усети, че системата не е направена като хората, и уточни, че на първо време ще се правят само предупреждения, не и глоби. Иначе, в градовете с подобни ограничения има изградена система от камери или антени, които автоматично „четат“ чипа и провинилият се получава фиша.

От 1 декември в идеалния център на София са забранени автомобили от екокатегория едно. След година в тази графа ще попадне и екокатегория две, а от 2028-а - и третата.

От 1 декември 2025 година ще бъдат забранени и автомобили от екокатегория 1 в т.нар. голям ринг, който включва широкия център на София.

Наредбата предвижда изключения. Те са за хората, които живеят съответно в малкия и големия ринг на София, както и за граждани с увреждания. Те ще могат да регистрират до 2 броя автомобили, с които да преминават през зоните. 

 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
10 коментара
Гост

Гост

13.01.2024 | 19:44

Значи ,получават се траншове от Европа .Ами вземете заделете пари ,чрез които за обикн.човек да има големи облекчения да си купи нов автомобил или Ел.мобил.Хвърлят се милиони евро за общ.поръчки ,чрез които се крадат държ.пари ,пък за обикн.хора нищо.Ние сме с малко население ,не виждам какво сложно има.Хората на запад с население по 50,60,80млн.държави ,и какви облекчения.Тук има няма 5млн,,и не става ,и не става .Както казваше един ,,Да вземеш от работещия беден ,да дадеш на крадливия ,дето те управлява......еееее това го има май само в Бг.Няма управия!

Отговори
0 0
didko

didko

11.12.2023 | 14:28

Това е България мафия и корупция гледат как да ни унищожат мамицата им на тея депутати

Отговори
2 1
пак глупости

пак глупости

11.12.2023 | 11:01

Защо не ги дадеш ти и колегите ти от парламента тези 500 лв? След като не можете да измислите нищо разумно но взимате пари за това.

Отговори
7 1
глупак....

глупак....

11.12.2023 | 10:49

а не е ли по лесно да ти забием един пирон в главата гвоздейковска ... е йййй насрахте се от натягане и измисляне на тъпотии...

Отговори
6 1
мъст ..............

мъст ..............

11.12.2023 | 10:41

а защо не помислихте защо сме гробището на европа изроди нейдни....?!?! а не може ли да давате на семейство по 5000лв за да си купят нова колана лизинг например!?! не е ли по достойно отколкото да сваляте кожите на хората...да иаш коладнес е необходимост не лукс... за превоз с такси от гара филипово до медлайн еднин изрод взе 25 лева с таксито... как човек от селата слиза на гара филипово и почва да плаща ...такси болница прегледи и накрая за да му даде болничен личния доктор 15 лева алооооо изродите....искаме още един 9-ти септември тогава учихме всеки по желание в подходящ техникм...и излизаше с професия ама истинска не измислена....после имаше къде да работи ....по специалност .детски градини с мини такси яси също безплатен стоматолог сега всеки гараж престижен стоматологичен кабинет... безплатно лечение и ти си отиваше директно при очен лекар ако не виждаш няма да ходиш джипито да ти каже... децата с безплатни лекарствадо 7 години.....вузовете приемаха само най добрите ...сега здават коли на томбола ако си студент например в аграрния университет..... не стига това ами и ще искат пари за внесена стара кола....защо бе да ви е.ба майкат тъпа....самозабравихте се.....кой ако има пари за нова кола ще кара трошка кой????!!! за това се бутате по власта за да се гаврите после с нас първенюта такива...... до кога ще спиш българино....вземай сопите коледа е сурвакай до кръв.....и строшени глави и крака на депутати и министри.... да нямахме коли ма таксито беше по 1 лев транспорта по 6 ст. телефона по 2ст верно заплатите бяха по 120 лв... 60 на аванс 60 на заплата....

Отговори
12 1
Защо

Защо

11.12.2023 | 10:40

В статията са цитирани само червени комунисти ? ( не броим министъра)

Отговори
3 4
Еко Активист

Еко Активист

11.12.2023 | 10:34

Следващата ми кола, вместо да е 20 годишна на газ, ще трябва са бъде 25 годишен дизел, защотото ще е с 500 лв по-евтин. Няма от къде да намеря още 500 лв.

Отговори
4 3
самозабравили се

самозабравили се

11.12.2023 | 10:05

Г-н Гвоздейков, защо в България, която е член на ЕС от 17 години, със заплата си човек не само не може да си купи нова кола, а едва свързва двата края!? Защо 33 години вече, държавата мисли само за "бизнеса" и работи за олигархията, а неравенството в страната е по-високо от в повечето африкански страни? Като вземете от бедните още по 500лв. за старата кола и ги дадете на богатите, които ще си купят нова ще увеличите още това неравенство! Това ми звучи като онази приказка "като нямат хляб, да ядат пасти"! Знаете ли, че в Конституцията е записано, че България е "социална държава"? Къде е социалната държава?

Отговори
18 2
1912

1912

11.12.2023 | 10:02

Да вземем от бедният работник за да дадем на богатите за електрически коли.Мръсен БО_ЛУК това ли успя да измислеш

Отговори
22 2
Джамбазина

Джамбазина

11.12.2023 | 09:32

Така така... нека съобразят, че искат да въведат такса 500лв при мин. заплата от 710лв... абсолютна глупост. Нали затова се взима еко такса? и то от две конкретни фирми. А тези във Враца това не е търговия на автомобили и не са търговци, това е реставриране те са реставратори... буквално коли, които е трябевало да бъдат унищожени те ги продават, като такива за вдижение...ОКАДАР

Отговори
15 0

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?