Следвайте ни

10 популярни пловдивски заведения, които не отвориха след първия локдаун

viber icon

Измина една година, откакто за първи път в България разбрахме какво е локдаун. От понеделник предстои ново затваряне на молове, ресторанти, барове, казина и игрални зали. В бранша се питат дали това ще е последният локдаун или просто поредният. Със сигурност обаче за много от собствениците той ще е фатален. 

Много популярни и обичани ресторанти и кафенета под тепетата не успяха да се съвземат от предишното затваряне. Някои предпочетоха да изчакат по-добри времена, за да не събират персонала напразно, други смениха собствениците си, а трети все още са на тезгяха. 

"Марица" събра Топ 10 на заведенията, които засега остават в историята, губейки битката с кризата, предизвикана от коронавируса.  

1. Кафе-клуб „Амадеус“

Заведението на пъпа на града не дочака големия поток от туристи, който се очаква след откриването на Голямата базилика. Уютното кафене до църквата „Света Петка“ е известно със своя дух и специфичен интериор - бароков виенски салон на два етажа със зелена лятна градина. За 10 години то се превърна в любимо място за хора от различни възрасти. В „Амадеуса“, както го наричаха постоянните клиенти, се сервираше едно от най-добрите кафета в града. Мястото се използваше предимно за делови срещи, а впечатление правеше любезният персонал, чиито униформи бяха в унисон с духа на заведението. След първото затваряне „Амадеус“ така и не отвори врати. Мебелите и оборудването са на мястото си, а градината се поддържа, което навярно е знак, че рано или късно клиентите на заведението отново ще могат да се насладят на прословутото еспресо.

2. Ресторант „Даяна“ 2 

Един от най-популярните ресторанти, в които пловдивчани и гостите на града можеха да похапват до ранни зори, също стана жертва на първия локдаун. 

Днес дворът е занемарен и изоставен. За  гладните среднощни купонджии обаче има надежда, защото плановете на собствениците са „Даяна“ 1 до РТЦ- Пловдив да стане денонощна след падането на настоящите мерки.

3. Пивоварница „Каменица“ 

Елегантното заведение на бул. "Източен" от няколко месеца не работи.  Пивоварницата, известна с живата си бира, отвори врати миналото лято след първия локдаун, но после изненадващо удари кепенците. 

Екипът обаче не е разпръснат и служителите се надяват да заработят след 15 април. Още повече че марката "Каменица" се готви за своя 140-годишен юбилей, а в Пловдив от нея остана само коминът и малката пивоварница. 

4. Кафе „Старинно“

Едно от първите частни заведения в Пловдив също е пусто. Разположено в подножието на Стария град, то дълги години бе любимо място за срещи на живеещите в квартала. Обзаведено в ретростил, "Старинно" е наследник на някогашното кафене, в което Петко Славейков сядал всяка сутрин на раздумка с приятели, докато бил даскал в Мъжката гимназия. Тук се е провел и Вторият конгрес на Българската социалдемократическа партия. През последните години кафенето често сменяше наемателите си, а коронакризата принуди собствениците да го обявят за продан. 

5. Кафе „Дьо Пари“

Популярното някога заведение отдавна закъса, а коронакризата просто го довърши. 

Кафенето е на над 10 години, но оригиналният му интериор е актуален и днес. Локацията също е добра - в близост до два университета. И преди пандемията обаче бизнесът закъса и заведението работеше на  санитарния минимум. Собствениците явно не намират сили и желание да реанимират кафенето и са обявили „Дьо Пари“ за продажба.    

6. Ресторант „Белите брези“

Напоследък на култовата някога кръчма в кв. „Кючук Париж“ не <210> върви. Ресторантът често сменя собствениците и бранда си. Като "Шармант" се разшири и се сдоби с лятна градина и детски кът. През годините заведението бе сред предпочитаните за сватби, банкети или просто за купон с голяма компания, а напоследък отново си върна старото име.

Проблемите започнаха още през 2019 г., когато собствениците и НАП водеха съдебна битка за имота. В първия локдаун „Белите брези“ затвори, отвори през лятото, но наскоро отново хлопна врати. 

7. Ресторант „Златната круша“

Една легенда си отива. Началото на "Крушата" е през 1929 година, а проектът за сградата и интериора е на прословутия архитект д​исидент Боян Чинков. Дълго време ресторантчето е любимо на местния културен елит и градската бохема. Сред неговите посетители е дори популярният френски актьор Хари Бор. Художници, писатели, културтрегери и чужди посланици са само част от „шарената“ клиентела на „Крушата“. 

В началото на 2019 година „Златната круша“ бе купена от нови собственици, които инвестираха в нов, оригинален интериор. Надеждите бяха мястото да се възроди, но изненадващо, то не отвори след локдауна от миналата пролет. 

8. Пицарии „Верди“

Едва ли има пловдивчанин, който не е ял пица или паста във „Верди“. Тематичните ресторанти 25 години бяха сред любимите места на изкушените от италианския вкус. 

През годините собствениците се опитваха да разширяват бизнеса и пицарии на бранда можеха да се посетят в почти всички квартали на Пловдив. Преди време 6 от пицариите смениха собствениците си, а две останаха под запора на НАП. 

Днес от групата останаха да работят единствено тези до РТЦ-Пловдив и на бул. „България“.

9. „Щастливци под Тепето“

Заведението има уникална локация ​- просторна тераса със спираща дъха гледка към църквата „Света Богородица". Разположено е в ниската част на Стария град. Работеше под това име няколко години, а преди това бе известно като „Потомци“. Първоначално предлагаше просто меню на народни цени. След това дойдоха „големи инвеститори“, които решиха да направят от „каскета бомбе“. Така се появи „Щастливци под Тепето“. Менюто и интериорът станаха много изискани, което промени изцяло и клиентелата. В крайна сметка заведението работеше с променлив успех, а след първия локдаун остана затворено.

10. Ресторант „Класик“

Още едно култово място от близкото минало падна жертва на коронакризата. „Класик“, намиращ се до градинката срещу Бирена фабрика, беше любимото заведение на почитателите на големите порции. Преди години беше почти невъзможно да се направи резервация за петък или събота.

През 2019 година на мястото на „Класик“ се появи „Two brothers”. Новите мениджъри направиха мащабен ремонт и заложиха на нестандартни коктейли и барбекю. Това им начинание не пожъна очаквания успех и първият локдаун бе достатъчен, за да сложи край на проекта. 

Щетите от честите спирания тепърва ще се изчисляват. Но е факт, че коронакризата ще донесе и необходимата профилактика в бранша - ще оцелеят най-добрите. 

 

Браншът след третото затваряне за година

Големите фалити предстоят

Третото затваряне на заведения и ресторанти в рамките на 12 месеца е напът да се превърне в ябълката на раздора между бизнеса и държавата. Заради рекордните нива на новозаразени с коронавирус в страната всички в бранша отново ще затворят от 22 март, а собствениците на заведенията  масово се притесняват, че няма да заработят и след 1 април. 

Част от ресторантьорите обмислят дали да не протестират, като откажат да затворят заведенията си в  понеделник, когато новите мерки влизат в сила. От браншовите организации определят поредното им затваряне като неадекватна мярка и искат оставка на членовете на Националния оперативен щаб.

"Надяваме се заведенията да са затворени само за този срок, както ни обещаха. Мислим си обаче, че най-вероятно това няма да е така", коментира Емил Коларов, представител на Сдружението на заведенията. По думите му, има шанс да започнат работа след този срок, заради изборите и защото и други бизнеси са затворени.

Ресторантьорите са категорични, че в техния сектор е трудно да отворят, когато не са работили дълго време. Трябва да се направят профилактики на  всички системи и инсталациите, да се почисти, да се заредят продукти, което е свързано с допълнителни разходи. След година на постоянни затваряния обаче най-големият проблем на собствениците е свързан с намирането на персонал.

Статистиката за изминалата година при ресторантьорите и заетите в сектора е категорична - близо 30 хиляди души, които са били заети в бранша, са сменили работата си. Това сочат данните на НСИ, но според Емил Коларов тази цифра е много по-голяма в действителност. Дори държавните помощи и удължаването на срока на всички мерки за запазване на заетостта вече не могат да успокоят страстите на собствениците и служителите на заведения.

"Обещаха, че помощите, които са разписани, ще продължат. Това е крайно недостатъчно, защото всичко се случваше с доста голямо закъснение, но се надявам, че с изградени механизми за изплащане ще бъде по-лесно. Идеята на един бизнес обаче не е да съществува благодарение на помощи и компенсации. Не работим една година нормално", коментира Емил Коларов.

По сметки на хора от бранша ресторантите са били затворени близо 100 дни в периода от март 2020 до март 2021 година. При нощните клубове и дискотеките тази цифра скача още повече, като близо 6 от последните 12 месеца вратите им са останали затворени за посетители. Единна позиция на бранша все още обаче липсва. Всички, които си изкарват прехраната в сектора обаче, са гневни, защото според тях те плащат най-скъпата цена в условията на пандемия. Някои ресторантьори обмислят в знак на протест да останат отворени и на 22 март, когато новите мерки влизат в сила. 

Според изчисленията на браншовите организации близо 30% от бизнесите в сектора в страната са фалирали от началото на пандемията. Ресторантьорите са категорични, че собствениците, които нямат друг бизнес и разчитат изцяло на приходите от заведенията си, понасят най-трудно създалата се ситуация през последната година. Прогнозите както на хората от бранша, така и на професионалните им организации е, че след поредното затваряне от 22 март списъкът с фалирали заведения ще нарасне още повече.

Автор Станимир Кронев

Франк Воща

Франк Воща

Сътрудник

Франк Воща е завършил "Журналистика и Връзки с обществеността" в СУ "Св. Климент Охридски". Занимава се професионално с фотография от над 10 години. Работил е в БНТ и редица ПР агенции.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (6)

Факт

Факт

21.03.2021 | 09:30

Клиентите демек Народа затваря дадено заведение Нито тези от Мекица нито онези с нощниците Навремето не сега имаше една мисъл Да в онези времена Защо Мерседес нямат реклама А отговора беше Защото самата дума Мерседес е реклама Но отминаха онези времена И Мерседес името си осра и сега му са нужни медийни крака или по скоро патерици Та тъй е и с Мекица Патерица на всяка закъсала кръчма Па били то и 10 Имаш ли име на почтен бизнесмен Никой не може да ти го отнеме Но имаш ли репутация и име на мошеник Пиши се бегал И Мекица с дитерамби не мое да те спаси

Отговори
3 1
Bob

Bob

20.03.2021 | 18:54

През лятото ще ядете сачове и шишове и дробчета от първия локдаун....Да ви е сладко

Отговори
17 2
Нали

Нали

20.03.2021 | 18:34

За вестник Марица няма страшно, няма да ги затворят! Ще одарят поредица шпакли на дупката на седалката на Славчо Атанасов и готово, парите за заплати са осигурени!

Отговори
14 2
Сик

Сик

20.03.2021 | 17:10

Фалирайте и Рафи, чиито собственик е лицето Алибегович като се стъпвайте там.

Отговори
22 2
Нали

Нали

20.03.2021 | 18:32

Ти се ошашави бе, тикво червена!

Отговори
5 10
Майна

Майна

20.03.2021 | 16:05

Единственото което ще ми липсва е кафето - дьо Париж . Останалите изброени в класацията няма да ми липсват ОСОБЕННО бирария Каменица с това че сменят и лъжат персонала ди като носни кърпички . Заслужават си кепенците

Отговори
25 6

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?