Пет фирми в строителното ветрило на Иван Тотев

Абонираните за обществените поръчки действат по-скоро като партньори, а не като конкуренти. Често се наемат помежду си за подизпълнители

Десетки милиони, планирани в бюджета на Община  Пловдив за  изграждане на обекти и улични  ремонти, се усвояват ежегодно от пет големи  фирми. Това са   „ГБС - Пловдив”,  „Драгиев и ко”, „Пътинженеринг”, „Пътища”,  „Запрянови - 03”. Към тях обаче трябва да прибавим и "Щрабаг", която бе натрапена на общината като изпълнител на ремонтите с парите от 30-милионния заем от ЕБВР.   

В двата мандата на Иван Тотев за капиталови разходи се планират годишно между 60 и 70 млн. лева. Като правило строителната програма не се изпълнява на сто процента, било заради обжалване или мудността на администрацията. Въпреки това средно за една година в уличната инфраструктура се инвестират  между 30 и 50 милиона лева. Голяма част от тези средства се реализира от петте топ фирми. Те са основни изпълнители и на проектите, реализирани в Пловдив с финансиране извън местния бюджет - целеви субсидии от правителството, различни национални и европейски програми. Така през 6-те фирми са минали четвърт милиард за 7 години. В новата поредица на "Марица" ще ви разкажем кои са ударниците в градското строителство и кой колко пари е получил от обществени поръчки. 

Какъв е приносът на фирмите - ударници за града?   

„ГБС - Пловдив” - 70 млн.   

В топ обектите  на  пловдивския клон на „Главболгарстрой” е строителството на спортната зала „Колодрума”, която според официалните данни на Община Пловдив струва близо 50 млн. лв., а според опозицията  - цели 60 милиона. „ГБС - Пловдив” построи  Лъчетерапевтичния комплекс на Онкодиспансера (близо 11 млн. лева),  новата сграда на ДГ „Котаракът в чизми” в район „Южен” (4 млн. лева), ремонтира  Драматичния театър (4 млн. лева), а тази година получи поръчката за строеж на художествената галерия на ул. „Гладстон”  на стойност 3,5 млн. лева. Докато усвояваше пари от обществени поръчки, възложени от кмета, "ГБС - Пловдив" построи новото крило на хотел "Империал", собственост на фамилия Тотеви, в което нито една институция, следяща за спазването на законите, не намери нищо притеснително. 

„Драгиев и ко” - 60 млн.

Работници на тази компания виждаме на всеки километър.  Фирмата е специализирана в подмяна на водопровод и канализация и ремонт на улици и тротоари. Най-крупната поръчка на „Драгиев и ко” е реконструкцията  на пл. „Централен”, чиято цена беше увеличена от 12 на 18 млн. лева след проведен търг и с решение на Общинския съвет.  Фирмата е изпълнила първия етап на бул. „Васил Априлов”  в участъка от  колелото на Централна гара  до ул. „Войнишка слава (7 млн. лева), с поръчката за 4 млн. лева оформи пешеходната зона в „Капана” и започна ремонт на калдъръма в Стария град.  Още четири милиона лева спечели за тротоарни настилки в центъра и тротоарни настилки и алеи около Голямата базилика и Понеделник пазара.  Около един милион лева струва  реконструкцията на ул. „Отец Паисий”,  още 7 млн. лева  - основен ремонт на бул. „Марица-юг” с благоустрояването на крайбрежната алея и на градинката срещу църквата „Света Петка”. „Драгиев и ко”  бяха важен фактор при ремонта на ул. „Райко Даскалов” от Римския стадион до Пешеходния мост.  

 На фирмата е възложена и поръчката за ремонти на Бунарджика за 2 млн. лева. През 2012 г. „Драгиев и ко” асфалтираха за 1,6 млн. лева няколко разбити булеварда, сред които са „Шести септември” и „Цар  Борис III Обединител” (1,6 млн. лева), а няколко години по-късно се включи заедно със „Сиенит” в изграждането на продължението на бул. „Проф. Цветан Лазаров”, в което са вложени 3 млн. лева.

Фирма „Драгиев и ко” спечели наскоро поръчката за подмяна на ВиК на северното платно на бул. „Христо Ботев” и бул. „Копривщица” за 7 милиона, която ще се изпълнява догодина.

„Запрянови - 03” 23 млн. 

 Преди пет години фирмата построи сградата на детска ясла в ЖР "Тракия" (4 млн. лева), а тази година спечели поръчка за саниране на  ДЯ „Детски смях” за 1,6 млн. лева. На „Запрянови - 03” дължим  преобразяването на Цар-Симеоновата градина с европейски пари за 7,6 млн. лева, а също така изграждането на нов парк на ул. „Богомил” №100 за около 1 млн. лева. Преди 3 години вдигна нова сграда на ДГ „Чайка” за около 4 млн. лева, а междувременно започна да гради зоологическата градина след спечелената поръчка за 4,6 милиона, заради която прокуратурата е повдигнала обвинение на кметовете Иван Тотев и Димитър Колев и на зам.-кмета Димитър Кацарски.

„Пътинженеринг” - 20 млн. 

Строителите от тази фирма изпълниха втория етап на ремонта на бул. „Васил Априлов” от ул. „Войнишка слава” до бул. „Шести септември” за 2,7 млн. лева. Целият участък струва 4,5 млн. лева, но смяната на водопровод и канализация е направена от ВиК ЕООД.  „Пътинженеринг” реконструира бул. „Македония (за над 3 млн. лева), ул. „Петко Д. Петков” и „Богомил” - още около 3 милиона, ул. „Остромила" (2 млн. лева).  Тази година спечели поръчка за асфалтиране на  улици за 1 млн. лева, а миналата година ремонтира бул. „Кн. Мария-Луиза”.  

Последната поръчка, спечелена  от „Пътинженеринг”, е за подмяна на ВиК по проекта за воден цикъл в район „Северен” почти за 8 млн. лева. Фирмата спечели една от обособените позиции. Повечето от обектите изпълнява заедно с „Драгиев и ко”.

"Пътища Пловдив" - 20 млн.  

Преименуваната на „Европейски пътища” компания изпълни основен ремонт на надлез „Скобелева майка”  и преасфалтира Цариградско шосе  за 4 млн. лева. В кв. „Беломорски” ремонтира за над 1 млн. лева  главната улица, а в центъра - южното платно на бул. „Христо Ботев” от гарата до бул. „Никола Вапцаров”  за 2 милиона. През тази година подписа договор с Община Пловдив за реконструкцията на Кукленско шосе на стойност 5 млн. лева без ДДС. Спечели и обществената поръчка за ремонт на улици и тротоари в квартала между бул. „Кн. Мария-Луиза” и „Марица-юг”, където заедно с фирма „Агромах” имат да усвояват 11,5 млн. лева без ДДС.

„Щрабаг” - 29 млн. 

За четири големи обекта на обща стойност близо 30 млн. лева. Ремонтите на Коматевско шосе, бул. „Руски” и „Шести септември”, както и изграждането на бул. „Северен” се финансира със заем, който Община Пловдив изтегли от  Европейска банка за възстановяване и развитие. Поръчката беше обявена от ЕБВР наведнъж за четирите обекта и със срок на изпълнение 3 години. Ремонтите на трите булеварда са завършени, но на бул. „Северен” работата се забави, защото градската администрация не успя навреме да проведе отчуждаване на имоти, които попадат в новата улична регулация.  

Заб.: Сметките са приблизителни, защото  въпросът  колко струва един обект, който се изпълнява с парите на данъкоплатците, се възприема в Община Пловдив като недоброжелателен, а отговорите - уклончиви. Данните са събрани от различни регистри и обявления.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?