Перлите от античността на Пловдив се търкалят в калта СНИМКИ

Багери газят в Римския Форум в разгара на Европейска столица на културата. Седем кметски мандата не стигнаха, за да възстановим ценните старини

Логото на Пловдив като древен и вечен град предполага, че туристите, пожелали да видят Европейската столица на културата, се надяват да се докоснат до осемхилядната история на града. Това са археологическите паметници - от каменно-медната епоха, чиито следи са открити на Небет тепе, до уникалните градежи на античния Филипопол.


Но какво показваме на гостите в разгара на инициативата, заради която очаквахме милиони туристи? Това са безспорно ценните находки, разкрити и експонирани предимно във времената на соца - Античният театър и Римският стадион, реставриран за последно с безвъзмездната финансова помощ от ЕС преди девет години.

През 30-те години на демокрацията, която дава много по-широки възможности за развитие, Пловдив се промени неузнаваемо с построените нови жилищни комплекси, луксозни билдинги, производствени сгради. Но седемте кметски мандата не стигнаха за възстановяването на археологическите ни перли въпреки гръмките обещания на всяка следваща местна власт. Днес Европейската столица на културата може да се похвали пред туристите само с един бонус на културното си наследство - Малката базилика  на бул. „Кн. Мария Луиза”. Цветните мозайки от 4-5-и век на Голямата базилика засега си остават зад стените на недовършения строеж на защитната конструкция във форма на метален кашон.

С археологическия  комплекс „Небет тепе”

 не успяхме да засенчим Царевец,

каквито бляскави перспективи ни рисуваха осем години от Община Пловдив. Проектът за реставрацията беше отхвърлен след протеста на група архитекти и археолози, след което се предприеха допълнителни археологически проучвания. В момента отново сме на изходна позиция - проект.

Имаше реален шанс туристите да се нареждат днес на опашка пред Източната порта на Филипопол, ако на този паметник на културата, разкрит през 80-те години на миналия век и проучен, беше даден приоритет от местната власт. Но това не се случи. Миналото лято археолозите под ръководството на Мая Мартинова завършиха последните разкопки. Година по-късно Европейска столица на културата посреща туристическите автобуси с непонятна за тях „дупка” в подножието на Стария град.

Срамно е, че малкият античен театър Одеона,

изграден през II век, е недостъпен за пловдивчани и гости на града. След реставрацията, финансирана от кипърска фондация „Левентис” през 2002 г., сцената със стотина места за зрители на няколко крачки от Главната  беше се превърнала в едно от популярните места за концерти и спектакли. От десет години обаче вратите на Одеона са заключени с обяснение, че обектът е в реставрация. В 90 процента от този дълъг период на Одеона няма и един реставратор. Вместо да се изготви цялостен проект за допълнително археологическо проучване, реставрация и експониране на  Одеона, в Община Пловдив по традиция действат на парче. В резултат на това за двата последни мандата смениха седалките, изчистиха галериите и покриха със стъкло сцената. Сега отново се подготвя проект.

Трева избуя на античните зидове

и улици на Римския форум срещу „Тримонциум”, бул. „Цар Борис III Обединител” и от северната страна на Пощата, откъм ул. „Гладстон”. За реставрацията и експониране на археологическия паметник на културата тепърва се изготвят проекти. А на Римския форум - север се налага допълнително проучване. В момента тук се копае с багер.

Усилено се работи единствено в изкопа на площада до Цар-Симеоновата градина, за който има проект, изготвен от арх. Румяна Пройкова. Лично тя е дала идея на кмета да се разкопае Централният площад въпреки предупреждението на археолози, че на това място няма запазени антични колони, които могат да се издигнат в автентичния им вид. Пет колони ще се лепят парче по парче, за да има прилика с античния форум от втори век. С габиони са заместени  и разрушените през Средновековието зидове на античните сгради. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
7 коментара
Майнатаун

Майнатаун

22.06.2019 | 10:34

С готовност бих изчел една пространна статия от Йеремиева за приноса на другарят политически офицер Славчо Хатанасов към античната история на Пловдив! Ще ми бъде приятно да изчета ред по ред кои точно археологически обекти е ремонтирал, експонирал, лъснал, открил или просто премел с метличката си, че не се сещам за нито един. За 4 години една голяма НУЛА! А при Чомака за 8 години мисля че в сметката му е само Одеона. Обективността липсва при оценката Йеремиева!

Отговори
0 1
Тримона

Тримона

22.06.2019 | 10:28

Стига сте ревали, бе, платени тролове! Тотев направи великолепен ремонт на Римския стадион, ремонтира пространството пред Античния театър и направи ново страхотно осветление на сцената благодарение на което тя стана най-предпочитаното място за снимане на видеоконцерти от безброй изпълнители. Експонира по всички световни стандарти Малката Базилика, а сега и Голямата Базилика, която е с уникалните за света два декара антични мозайки. Направи великолепен проект за експониране на Небет тепе, ама просташката майна гилдия го бламира с невероятни усилия и с помощта на местните медии и така и готовото финансиране пропадна. Въпреки всичко той направи обществено обсъждане в залата на Общинския съвет, където даде възможност на простаците да се накрещят в продължение на 4 часа и половина. Накрая се отказа и финансира продължителни разкопки на тепето от археологическия музей, както искаха протестърите, и от които нищо особенно не е излязло до сега. Много показателно е че видеото от тия 4 часа и половина крясъци и безплодни речи е гледано за последните няколко години средно по стотина пъти. Това означава че обществеността на Пловдив никога не се е интересувала от провала на този обект, а това е било платена и анти-пловдивска акция на стотина лумпени до един присъствали в залата. А това щеше да е едно прекрасно ново бижу в античната карта на града. Най-много мразят Кмета Тотев македонистите и гръкоманите, българо-мразци, тъй като той премахна статуята на Филип Македонски от площад Джумаята. Тя беше сложена от Чомака в последните месеци на кметуването му, заради едни пари дадени за нейното поставяне от неизвестен гръцки спонсор от Солун, а Славчо 4 години мандат я бранеше, като един истински македонист от протестиращи майни патриоти. Сега пловдивската простотия си намери друг обект и ругае неистово и безогледно експонирането на археологическия обект на площад Централен. Толкова прости хора не съм виждал през живота си!

Отговори
1 2
Давлетян

Давлетян

21.06.2019 | 16:59

Тотев и култура?!Абсурдно е! Него единствено го интересува да усвоява пари и богатее.Бедно духовно,комплексирано момче.Тъжно ми е за него, но не мога да му простя,че духовно убива Пловдив.

Отговори
3 1
 с няколко думи

с няколко думи

21.06.2019 | 11:43

бай ганьо прай халтура с дъх на мастика с таратор, стари джапанки и един вмирисан потник

Отговори
1 3
Роко

Роко

21.06.2019 | 11:28

Като чета списвача на статията и се сещам,че има много чукчи освен читатели и списватели. Зад всеки Археологически обект седи ДЪРЖАВАТА. За да може да станат за управление от Общината и да подготвя ТЯ проекти,първо Държавата трябва да разреши.Никой от предните кметове не направи това,освен Тотев. След това проблема не идва само от липсата на проекти,но и от пречки,като частното петно появило се пред пощата или магазините на входа на Одеона от към Главната.Това са проблеми,които ако не се изчистят никакъв проект не може да тръгне. Колкото до Голямата базилика. Металния Кашон е постройка за съхраняване на мозайки,а не на базиликата.Списвача да си мръдне задника и да види колко пласта са мозайките,колко площ заемат и как се подреждат на 3 пъти по малко площ от заеманата от храма.Няма как да ги разположиш всичките на един етаж.А и не е нужно да правиш архитектурата подобна на храма,който е съществувал. Ако не си бил в подобни музеи в чужбина,поне се разходи до Девня да видиш соц.бетона наречен музея на мозайките на древния Марцианополис. Колкото до багерите ,които се разхождат върху старините.Ами не става само на ръка.Нужна е и техника.И по важното е,че нещо се прави.Много лесно е да се критукува и да се сочат нещата с пръст ,но май е по трудно да се сетите за металните коптори под които бяха скрити мозайките на Голямата базилика поне от 30 г.

Отговори
4 4
@ @ @

@ @ @

21.06.2019 | 11:25

Друго си беше обществения клозет открит с мажоретки от любимия ти бивш кмет. Нали другарке Йеремиева !

Отговори
3 4
Plovdiv

Plovdiv

21.06.2019 | 08:52

Никога вече Тотев!

Отговори
13 7

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?