Общината умишлено не въвежда електронното таксуване

Ако системата заработи, в градския бюджет ще цъфне дупка от минимум 21 млн. Тогава пред кмета има 2 непопулярни решения - да намали драстично курсовете и маршрутите или да вдигне двойно цената на билетите

Община Пловдив вече цяло десетилетие води градския транспорт към фалит. Така с активното съдействие на администрацията преди години бе съсипано приватизираното дружество "Градски транспорт". Сега към бездната поеха и частните превозвачи. Причините за лошото състояние на бранша в Пловдив са отдавна известни - лобизъм, нелоялно разпределение на субсидиите за губещи линии и компенсаторните плащания за преференциално пътуване на деца, пенсионери и други социални групи, липсата на визия за развитие на услугата в кметския екип. Всъщност Община Пловдив отдавна е абдикирала от тази социална дейност и се опитва да накара превозвачите да платят цената. Другият проблем е, че единствено Пловдив от големите градове няма общински превозвач. Това ни отнема възможността да кандидатстваме за европейски средства, с които да обновяваме автопарка и да изграждаме екологичен транспорт. 

 


Сега обаче ножът е опрял до кокала, след като частните превозвачи вече не желаят да изпълняват социалните функции вместо общината.

 

И кметът не може повече да тупка топката и да отлага решението за следващия мандат. Той е пред необходимостта да реши въпроса с непопулярни мерки, като единствените възможности са две - да вдигне цената на билета или да намали обема на работа на превозвачите, като съкрати маршрути и курсове. Това обаче значително ще влоши услугата и ще предизвика недоволството на гражданите. И двете възможни решения са подходящи в предизборно време. За да не се стига до протести, кметът продължава да бави въвеждането на електронното таксуване в автобусите и да не прилага новата методика за разплащане на услугата, заложена още при разписването на т. нар. Транспортен проект. В момента имаме една бъркотия, в която превозвачите продължават да продават билетите в рейса. Общината пък им разпределя приходите от продажбите на хартиени и електронни карти. Като трето и четвърто перо идват компенсаторните плащания за преференциални пътувания от републиканския бюджет и субсидията за губещи линии от общинския. 

 

Какво ще последва, ако се въведе новата методика?

 

1. Транспортната задача в километри по всички линии е около 1 600 000 километра месечно, или приблизителни 19 200 000 км годишно.

 


2. При пълно въвеждане на електронната система за таксуване Общината, която е собственик на системата, трябва да заплаща на фирмите превозвачи пълния пробег на километър. При сегашния ръст на цената на дизеловото гориво, масло, гуми, резервни части, ФРЗ, данъци и др. е договорена цена от: 1,78 лв./км без ДДС, или 2,136 лв./км  с ДДС.

 


3. Общо годишно ще се дължи на превозвачите сумата от 41 011 200 лева

 


4. Общината ще трябва да плаща и допълнителни суми за поддръжка на електронната система:

 


- на контрольори минимум 170 души - около 3 060 000 лева годишно

 

- на Център за контрол на трафика -  1 440 000 лева годишно

 


- инкасатори на приходите от ПОС терминалите и фирмите - 900 000 лева годишно

 

- други: за логистика, автомобили, поддръжка на пос терминали и валидатори, общо експлоатационни -  2 000 000 лева годишно

 


Тотал разходи - 48 411 200 лева годишно 

 


Приходи на Община Пловдив:

 


- от билети и карти - 15 360 000 лева годишно

 

- от компенсации и субсидии от Държавата за вътрешно-градски транспорт - 3 600 000 лева годишно

 


- от компенсации от Общинския бюджет - 7 000 000 лева годишно

 


Тотал: 25 960 000 лева годишно - приходи

 


Разходи:  48 411 200 лева

 


Приходи: 25 960 000 лева

 


Разлика:  22 451 200 лева годишно явно ще трябва да се доплаща отново от общинския бюджет. Такива пари в него обаче няма. 

 


Логичният извод, който може да се направи, е, че Общината не желае да въведе електронната система за таксуване в МОПТ и прави всякакви манипулации това да не се случи. Още повече че тарифата, по която Общината трябва да заплаща на превозвачите, е силно занижена. Според пазарните проучвания себестойността на 1 км пробег в град с над 300 000 жители в България е средно около 2,80-3,00 лева.

 


Тоест сумата, която трябва да има Общината, за да осигури услугата, е поне 57 600 000 лева годишно за разходи, или още около 10 000 000 лева повече годишно към днешна дата, което неминуемо трябва да се случи през мандата на следващия кмет.

 


Ако това не стане, опасността Пловдив да остане без обществен транспорт е огромна. Това е така, защото ще е необходимо в следващите години Общината да заделя средства за обществения транспорт от собствените си приходи в размер на над 30-35 милиона лева в повече, непосилна при сегашното ниво на приходите в бюджета.

 

@ins_sub: Какво може да се направи при сегашната ситуация:

 


1. Намаляване на транспортната задача на половина, тоест по-малко автобуси по по-малко линии, по-малко превозени пътници, по-лошо качество на услугата (невъзможно във връзка със сключените вече договори за услугата с превозвачите)

 


2. Увеличаване на цените на билетите почти двойно (невъзможно поради предстоящите избори)

 


Всичко това с оглед на предстоящите местни избори и други е много рисковано и невъзможно, тъй като никой от управляващите не би се наел да го направи. Сега, така че кандидатите за кметове да имат в предвид този факт и когато си правят своите предизборни програми и кампании, да не го игнорират, защото те ще бъдат виновни после пред избирателите си!

 


Какво трябва да се направи, докато все още има някаква възможност да се вземат средства от европейските и публичните фондове и др.:

 


1. Тотално възстановяване на обслужването на линиите на МОПТ с тролейбусен транспорт.

 


2. Общината да участва в този процес посредством публично-частно партньорство или при желание да си възстанови изцяло собствеността върху активите на тролейбусния транспорт.

 

Защо пак тролеи 

 

Тролейбусният транспорт е екологично чист и не замърсява околната среда. Освен това той е два пъти и половина по-евтин от автобусния, сигурен е и гарантира услугата за дълги години. Гаранция за това са вложените в строителството на тролейбусна инфраструктура от предишни управници на града над 260 000 000 лева, включваща 260 км ВКМ, 134 км ПКМ, 7 ТИС станции и други.

 


Всичко това е възможно и зависи единствено и само от управата на Община Пловдив и съответните решения на Общинския съвет в града.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
3 коментара
Батко

Батко

16.07.2019 | 12:11

Стига сте давали трибуна на тоя комуняга Батака! Затри градския транспорт и говори глупости!

Отговори
6 3
Славчо от НФСБ за Валери Симеонов

Славчо от НФСБ за Валери Симеонов

16.07.2019 | 12:05

Айде-е-е-е, щом от Марица изкопаха от гроба БАТАКЛИЕВ, дето цял свят знае, че той вкара в БАТАКА "Общински транспорт" значи нещата са много зле и тотев върви към трети мандат! Че то още по времето на Славчо, БАТАКА спря напълно тролеите, а автобусните шофьори и кондуктурите му постоянно стачкуваха щото не им плащаше заплати. А сега тоя заради който вторият по големина град в България има най-сложните взаимоотношения с градските си превози са го докарали да дава акъл. Тотев вече два мандата води дела със същия тоя господин концесионер, а Българския справедлив Съд продължава да помага на злополучния концесионер и да не присъжда на Общината Общинската фирма "Градски транспорт", макар че концесията на общинския съветник от БСП Батаклиев, станал такъв при СДС кмета Чомака, и коткан от Славчо отдавна е изтекла. Това е някакъв ужас, бландитите да са под закрилата на Съда! Пловдивския съд е известен само с това, че съди кмета Тотев, спирайки всички Общински проекти за години, но не вкарва в затвора престъпниците ограбили Общината, нито връща имотите на общината от отдавна изтеклите концесии. И колкото повече Тотев се бори да ги върне, толкова повече беди му се струпват на главата. Помните ли как точно в разгара на съдебните дела на Общината срещу концесионери -крадци, като Райфъра, Батаклиев и тоя уникалния длъжник на НАП-а и Банките с близо 30 милиона шефа на фалиралата Векта", брутални нощни престъпници запалиха новата кола на съпругата на Тотев, паркирана в собствения му двор и то на половин метър от къщата му в която спят с жена му и малката му дъщеря, която тогава ходеше още на детска градина???? Че то можеше да се запили и къщата, и тримата да изгорят като факли, ако не бяха реагирали, но слава богу само колата изгоря напълно и я предадоха за скраб. Стената на дома им само обгоря. Тия дни слушам мекотелото протестър проф. Минеков как реве по всички медии, каква трагедия било, че му запалили колата на улицата на 20 метра от домът му, ама забрава да каже че е била паркирана на половин метър от наистина запалената кола на някакъв сърбин бандит, от чиято кола се е прехвърлил огъня. Милият отчаяно иска да се изкара политическа жертва, ама какво ли щеше да разправя, ако му се беше случило това което се случи на Тотев??

Отговори
6 6
друг вариант

друг вариант

16.07.2019 | 12:05

Преминаване на електротранспорт с електроминибуси -не тролейбуси. На база модернизирани електрокарни минибуси -наше производство , което бе унищожено при приватизацията.

Отговори
5 3

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?