Подай сигнал

Няколко кметски екипа заедно съсипаха "Градски транспорт"

От 3 години предлагам на г-н Тотев да се създаде ново дружество с общинско участие, което да възстанови тролейбусния превоз. Отговорът - като от умрял писмо

Коментари

от Ангел Батаклиев 2504 прегледа 0


Частните превозвачи настояват за увеличение на субсидията за губещи линии и преференциално пътуване на хора от администрацията с близо 3 млн. лева. Мотивират искането си с направените инвестиции в нов автопарк и нарасналите разходи за гориво, заплати и поддръжка. Искането за вдигането на парите анблок обаче от години се оспорва от собственика на обявената в несъстоятелност фирма "Градски транспорт" Ангел Батаклиев. Той твърди, че субсидията трябва да се дава само за наистина губещите линии, а не на всички по равно. Точно тази практика преди години е довела до фалит бившия общински превозвач. Според Батаклиев в онези години именно "Градски транспорт" обслужвал губещите маршрути, а получавал еднаква субсидия на изминат километър с конкурентите му, чийто линии по онова време били печеливши. Батаклиев поиска думата и в отговор на интервю на общинския съветник Дани Каназирева, която коментира приватизацията на бившата общинска фирма пред "Марица".


За пореден път щатната вече общинска съветничка и д-р на науките Дани Каназирева, разсъждавайки над темата за мръсния въздух и може ли тролейбусният транспорт в Пловдив да се възстанови и допринесе за намаляване на вредното въздействие от трафика върху атмосферата, фриволно споменава името ми. Така отново внушава в публичното пространство тезата, измислена от нея за някаква партийна завера и моя лична вина за унищожаване на общинската фирма „Градски транспорт - Пловдив" ЕАД.

След изчитане на статията се замислих каква може да е причината госпожа Каназирева да споменава името ми, но се досетих, че наближават избори и вероятно е важно, споменавайки ме, същата да разкраси поувехналия си имидж на политик.

За да добият пловдивчани реална представа за събитията, коментирани в интервюто, съм длъжен да спомена фактите:

1. От 2000 г. до 2006 г. общинската фирма „Градски транспорт - Пловдив" ЕАД е тотално съсипана, управлявана изключително некомпетентно от партийно назначени кадри. В резултат на това от нея са взети най-печелившите линии и са дадени за обслужване на частни фирми. Провеждат се нагласени и заробващи търгове за доставка на гориво, гуми, части и други.

Несъстоятелността на дружеството започва именно от доставчик на гориво. През 2002 г. за такава е определена фирма „Векта“. През 2003 г. след нова обществена поръчка „Векта" губи и за доставчик е определена „Петрол“ АД. Вместо да се сключи договор с новата фирма, управата сключва анекс (забранено по закона за обществените поръчки) с „Векта" и тя продължава да снабдява с гориво още няколко месеца. По този начин дружеството задлъжнява незаконно с над 620 000 лева. На всичко отгоре директорите „забравят“ да ги платят цели 4 години. Възползвайки се от това обстоятелство, „Векта“ става кредитор и завежда дело за несъстоятелност срещу „Градски транспорт - Пловдив“ ЕАД. Това е начин за възбрана на всички имоти и банкови сметки на дружеството. Така от 2003 г. започва умишлена разруха и ограбване на общинския превозвач.

През 2006 г. „Градски транспорт - Пловдив" ЕАД вече е тотално разбита. От 12 линии фирмата обслужва едва 3 линии, и то частично, от 8 тролейбусни линии се обслужват само две от тях, и то непълно.

Вече с блокирани банкови сметки, дружеството не е в състояние да изплаща заплатите на персонала, няма средства за ремонт и обслужване на подвижния състав, няма пари за гориво и др., в резултат масово напускат работници, водачите спират да работят.

В това състояние през 2006 г. Общината прави конкурс за приватизация, в който се явяват две фирми - израелската „ЕГЕТ“ и българската „Хеброс бус". За победител е избрана „Хеброс бус", но до сделка не се стига и от Общината връщат депозита и прекратяват конкурса, като назначават нов търг. Той се провежда през май 2007 г. като търг с явно наддаване и се състезават три фирми. На 19-ата стъпка с цена 5 128 000 лева спечели „Транс Сити" АД - дружество, в което и аз участвах.

И започна кошмарът.

В дружеството, в което по онова време общината продължаваше да държи над 30%, заварих 9 неплатени месечни заплати на целия персонал за 1 100 000 лв., дългове към НАП, НОИ и доставчици за над 5 800 000 лв., повредени автобуси, необслужвани линии, липса на персонал. С две думи - пълна разруха.

Изпълнявайки договора за приватизация, изплатихме дължимите заплати и доставихме 60 нови автобуса с Евро 4 - най-високия екологичен клас за онова време. Започнах преговори за доставка и на 65 тролейбуси. В резултат в експлоатация се въведоха: 9 броя „Зауер" от Швейцария, 15 „Ванхол“ от Белгия, доставени бяха 28 машини от Дженерал Моторс - Канада, договорихме 13 други коли от Солинген, Германия.

Дружеството започна стриктно изпълнение на ангажиментите си по договорите с Общината. Това притесни менторите на конкурентните автобусни фирми и се започнаха задкулисните договорки с управляващите. Резултатът не закъсня и новоизбраният кмет

Иван Тотев прекрати едностранно договорите за обслужване на тролейбусните линии през 2012 г. и тези на автобусните - през 2013 г.

Така, оставена без основната си дейност, в процедура по несъстоятелност „Градски транспорт - Пловдив" АД бе умишлено спряно да работи. На улицата останаха над 650 души, а инфраструктурата на най-екологичния транспорт -тролейбусния, оставена на произвола на съдбата и целенасочено започна да се унищожава.

Веднага следва да опровергая и другите лъжи на Каназирева за връзки между моето участие в приватизацията, тогавашния кмет Чомаков и БСП.

Истината е, че след приватизацията на дружеството през май 2007 г., публичната ми популярност бе висока и затова бях поканен да участвам в листата за общински съветници на БСП за местните избори, проведени през октомври същата година. Заявявам категорично, че внушенията за задкулисни действия от страна на БСП и мои лични са лъжи и не отговарят на истината, защото ако това беше вярно, то фирмата нямаше да е това състояние.

За продължаващото съсипване обаче към настоящия момент пръст има и г-жа Каназирева. Бидейки ням свидетел на разигралите се в администрацията и Общинския съвет събития през 2016 и 2017 г., тъй като тя мълчаливо се е съгласявала и приемала решенията на ОбС за унищожаване на мрежата.

От логиката на другите внушения, които Каназирева прави за „политическия чадър“, следва да се приеме, че общинският съветник от нейния съюз Димитър Чолаков също е политическо назначение и същият се ползва от нейния личен политически чадър.

Тролейбусният транспорт в Пловдив има безспорни предимства пред останалите видове обществен транспорт. Той може и трябва да бъде възстановен и за това съм изпратил не едно, не две, а цели три предложения до Община Пловдив и до Общинския съвет. В тях предлагам да се създаде ново дружество с наименование „Тролейбусен транспорт - Пловдив" и Общината да стане реален собственик в него.

Там да се включи цялата налична инфраструктура в т.ч. ВКМ - 260 км, ПКМ - 130 км, 6 бр. ТИС, по която могат да се експлоатират над 150 тролейбуса. Това ще даде възможност да се участва в редица проекти и програми, финансирани от Европейския съюз за закупуване на тролейбуси, възстановяване на съществуващата инфраструктура и изграждане на нова. За съжаление, повече от три години отговор на отправените към Общинската администрация предложения не получавам.

В тази връзка заявявам, че бъдещето на тролейбусния транспорт в града е в ръцете на общинската администрация и Общинския съвет, които само трябва да пожелаят и могат да разрешат този въпрос. Така ще се намалят съществено вредните въздействия, които оказват обществения транспорт и трафика, върху мръсния въздух на град Пловдив. Готов съм да проведа съответните разговори, за да направим заедно, така че в града ни да има не само най-евтиния, най-екологичния, но най-сигурния вид транспорт - тролейбусния.

Коментари