Подай сигнал

Народът: Защо Кукленско е затворено, а никой не работи

Трети месец шофьорите късат нерви в задръстването на надлез "Родопи", гневни, че майсторите ги няма

Транспортът в Пловдив

от Валентина Йеремиева 1754 прегледа 0

Ремонтът на Кукленско шосе трябва да приключи до 1 септември, но краят му е далече. Не се вижда даже и началото, защото тук на практика никой не работи. За три месеца майсторите са оправили частично единия тротоар, а машините са фрезовали стария асфалт в едната лента на западното платно. "Не знам защо трябваше да блокират движението толкова рано, след като няма да работят. Това е поредният абсурд в Пловдив", коментира Спас Иванов, който всеки ден минава по стеснения участък в посока митницата. Според него причините за това безумие могат да са три - наетата фирма има други обекти и мотае този, проблеми с проекта, изготвен на инженеринг, или неразбории във взаимоотношенията между изпълнителя и общината.

Ако такова безумие се случи в София, ще ги изхвърлят с парцалите, твърди Иванов. Става дума и за изпълнителите, и за възложителите, уточнява мъжът. ​

Първата копка на чакания с години ремонт на разбитото Кукленско шосе бе ударена тържествено на 28 май. За снимките кирките хванаха градоначалникът Иван Тотев и кметът на район "Южен" Борислав Инчев. Днес и двамата нямат обяснение за забавата. Инчев не знае, а Тотев - не казва.

Проверка на "Марица" вчера показа, че за 86 дни от старта на ремонта наистина е реновиран частично само тротоарът от западната страна на булеварда от ул. „Даме Груев” до „Скопие”. Крайната лента на пътя е затворена за движение, без да е положен нов асфалт. Дълги колони от автомобили се точат всяка вечер в час пик. Шофьорите са изнервени и не си пестят солени коментари, като виждат, че на натовареното трасе работят само неколцина строители, а напредък почти няма.

Ремонтът е възложен от Община Пловдив на фирма „Европейски пътища” и струва близо 6 млн. лева с ДДС. Договорът е подписан още през миналия октомври, но на практика започна да се изпълнява едва в края на май. Преди това фирмата трябваше да направи проект, тъй като обществената поръчка е за инженеринг. Проектирането се забави с повече от половин година, защото от Общината са поставили условие да се намери решение за изграждане на велоалея. Проектът няколко пъти беше внасян за одобрение, но експертите го отхвърляха вариантите като неудачни. В крайна сметка през пролетта беше взето решение, че велоалеята ще мине по пешеходния тротоар.


Според договора фирмата има 90 дни срок за ремонта, който започна да тече от края на май. Но няма как да бъде изпълнен за една седмица при положение, че и освен тротоарите и велоалеята трябва да бъдат преасфалтирани и двете пътни платна до изхода от Пловдив.

"През трите летни месеци Кукленско шосе трябваше да бъде завършено.

Пари за ремонта има, тъй като те бяха заложени в общинския бюджет още през миналата година и са прехвърлени в плана за 2019-а. Предполагам три причини за голямото забавяне - организацията на работата, липса на техниката и липсата на контрол от страна на Община Пловдив", коментира кметът на "Южен" Борислав Инчев. И той, както и шофьорите не крие възмущението си, че благоприятното време за ремонта, когато трафикът в града е по-слаб, на практика е изпуснатото. Времето на летните отпуски свършва, завръщат се и учениците, и студентите.

Дори и през летните месеци част от леките коли заобикаляха задръстеното Кукленско шосе по ул. "Даме Груев", която е в отчайващо състояние.

Експерти отбелязват, че градската управа вкара в капан изпълнителя с изискването самата фирма да търси начин как да прекара велоалея. Това условие трябваше да бъде заложено в заданието за обществената поръчка, след като администрацията направи сериозно проучване и съгласува трасето с КАТ.

"Европейски пътища" изгубиха най-малко три месеца за безсмисленото проектиране на велоалеята по пътното платно. От КАТ ги порязаха с резонен аргумент, че трафикът на Кукленско шосе и в момента е достатъчно тежък, но ако се отнемат крайните ленти за колоездачи, ще настане ад.

Трудно се стига и до решението трасето за колоездачи да бъде споделено пространство с пешеходците, като мине по тротоара. От двете страни на пътя има над 400 големи дървета, които ще препречват пътя на велосипедистите, но в крайна сметка се стигна до този компромис. Живеещите в квартала обаче бяха учудени, че сравнително добре запазена тротоарна настилка около ул. "Даме Груев" се кърти и на нейно място се поставя нова.