Подай сигнал

Над 60 000 кв. м са новите магазини у нас

Първото полугодие на 2019 г. беше изключително като нови откривания, отчитат брокерите

Имоти

от Даниела Арнаудова 665 прегледа 0

Над 60 000 кв. м са новите магазини у нас

През юни т.г. Експертният съвет към общината одобри окончателно изгoтвeния нoв ΠУΠ-ΠPЗ зa 65-дeкapoвия тepeн нa Cтoчнa гapa. Това дава зелена светлина за бъдещата реализация на един от най-мащабните проекти в Пловдив - мол Promenada Plovdiv, който ще добави близо 60 хил. кв. м отдаваема площ на пазара на търговски имоти в града. През първото шестмесечие на годината нови обекти отвориха и в открития миналата есен търговски център Plovdiv Plaza.

Новите търговски центрове и разширението на вече опериращи доведоха до рекордна наемна активност в сегмента, отчитат брокери.

За периода в моловете в София и в страната са отворили над 60 000 кв. м нови магазини, което надхвърля обемите на пазара за всяка от последните пет години, показва статистиката на консултантската компания за бизнес имоти Cushman & Wakefield Forton. Силната наемна активност за периода се дължи основно на отварянето на търговския център Delta Planet (37 000 кв. м) във Варна през март, както и на разширението на The Mall в София с 12 000 кв. м на мястото на освободените от Carrefour площи. Продължава преструктурирането на освободените от веригата помещения в Paradise Center. През първото шестмесечие на годината нови обекти отвориха и в открития миналата есен търговски център Plovdiv Plaza.

„На фона на относително спокойния пазар на търговски площи през последните години първото полугодие на 2019 г. беше изключително като нови откривания. Очаквам тази инерция да се запази до края на годината. Без появата на нови големи проекти обаче едва ли ще видим подобна активност през следващите години", коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи" в Cushman & Wakefield Forton.

Анализът на компанията показва, че с навлизането на пазара в по-зряла фаза София и големите градове вече са наситени с площи в търговски центрове. Нови проекти излизат все по-рядко и наемният пазар е движен най-вече от размествания и обновяване на миксовете от наематели във вече работещите.

Сегашната вълна от нови откривания бе благоприятна и за наемателите, тъй като дава възможност на бързо разрастващи се брандове да увеличават присъствието си на пазара. Сред примерите през последните месеци са Billa, JYSK, модните брандове от групата LPP (Sinsay, Reserved), които отвориха нови локации в София и големите градове през последните месеци. Полската дискаунт верига Pepco, която стъпи в България през март, също вече има магазини в Пловдив, София, Варна, Добрич и Русе.

Силната активност на наемателите и ограничените възможности за разрастване са причини за продължаващия ръст на наемните цени. По данни на Cushman & Wakefield Forton през второто тримесечие на 2019 г. средният наем на първокласна площ във водещите търговски центрове в София достигна 36 евро/кв. м, а на водещите търговски улици - 54 евро/кв. м. Тенденцията е към плавно покачване на цените през следващите тримесечия.

Активният наемен пазар доведе и до спад на дела на незаетите площи в София от 9% на 7% през полугодието. Прогнозата на Cushman & Wakefield Forton e понижението да продължи в краткосрочен план.