3906

Тези вредни навици убиват автомобила

Статистически, повечето автомобили достигат края на жизнения си цикъл, без да бъдат въвлечени в катастрофа. И когато вече не си струва да поддържате возилото си, то отива за скрап. И в двата случая този жизнен цикъл може да бъде доста удължен, като просто се предприемат малки основни стъпки, за да поддържате колата си в добро състояние, пише AutoMedia.bg. Ето 20 препоръки от които ще ви помогнат в това отношение.

Да шофирате със светната лампа за маслото

Има някои сигнални лампи на таблото, които могат леко да бъдат игнорирани, но червеният символ за маслото със сигурност не е сред тях. Спрете възможно най-скоро и изключете двигателя. Проверете нивото на маслото след като моторът се поохлади и ако трябва долейте. Възможно е и светенето да е от дефект в датчика, но все пак, ако долеете масло и лампата продължава да свети - отидете в сервиз.

Да ви свърши горивото

Да останете без гориво в резервоара може да се окаже голяма беля. Не само защото може да се случи някъде насред пусто място: различни утайки и боклуци могат да проникнат в горивната ви система. В най-добрият случай ще ви се размине със смяна на горивните филтри, а в най-лошия ще трябва да отидете в сервиз, където да ви изчистят цялата система.

Постоянно да държите колата под покривало

Няма нищо грешно в това, да покривате автомобила си, но не прекалявайте: покривалата задържат влага, която може да ви донесе доста главоболия. Ако колата ви е по-стара, например, влажната среда може да причини (или да ускори) ръждясване.

Да оставите ръждата да се разпространява

Няма значение дали карате Лада или Порше: рано или късно всяка кола започва да ръждясва. Затова е добре, забележите ли ръждиви петънца да ги третирате или поправите възможно най-скоро. Все пак, доста по-евтино ще е да се справите с малките петна, отколкото да стигнете до тенекеджия.

Да сипете бензин на дизел (и обратното)

Автомобилите може и да са много напреднали като технологии, но все още няма коли, които да се движат и на бензин, и на дизел. Не правете грешката да смесвате двете горива при никакви обстоятелства. Дори и старият тарикатлък да сипете малко бензин в дизела през зимата - по-добре използвайте специализирани добавки. Иначе рискувате солидна сметка за ремонт.

Ако все пак направите подобна грешка не палете двигателя, за да не стигне грешното гориво до него, а извикайте специалист, който да източи резервоара.

Да игнорирате поддръжката

Всяка кола се нуждае от базова поддръжка и обслужване, като интервалите могат да варират според марката и модела. Проверете сервизната си книжка или вижте в интернет, за да разберете кога да смените масло, спирачна течност, ремъци и други. Ако сте от онези 99% с автомобил "нов внос" си водете записки след "136 254"-те километра, на които сте си купили машината и спазвайте заложените от производителя времеви и/или километрични интервали.

Да игнорирате течовете

Сещайте се да поглеждате под колата си от време на време, за да се уверите, че тя не "маркира територия" с една или няколко течности. Ако забележите теч, разберете откъде идва и се погрижете да го отстраните своевременно. Най-чести са течовете на масло и охладителна течност, а най-опасно е изтичането на спирачната течност.

Да сте с крак на съединителя

Ако колата ви е с механични скорости, най-прекрасният начин да убиете съединителя преждевременно е да карате с крак върху левия педал. Дръжте крака си встрани от педала, тъй като и най-малкия натиск започва да го ангажира.

Да оставите колата на място прекалено много време

Колите са създадени за да се карат и да ги зарежете на паркинга за месеци или, в най-лошия случай, години, може да причини сериозни повреди. Различните уплътнения изсъхват с времето, което причинява спуквания и течове, ако говорим за маркучи и уплътнения на двигателя. Тези на прозорците и вратите пък се напукват и започват да пропускат водата.

Да теглите/товарите прекалено много

Никога не надвишавайте капацитета на автомобила си за теглене или товарене. Това може да повреди задвижващата система, окачването и дори шасито. Всяка кола може да тегли, дори и Smart има посочен капацитет, но все пак проверете какъв е максимумът на вашето возило. 

Да използвате грешното масло

Винаги гледайте какво масло препоръчва производителя за вашия автомобил. Марката която купувате може да не е от толкова голямо значение (99% от маслата идват от няколко рафинерии), но вискозитетът има. Грешното масло ще се износи по-бързо, "по-тънкото" може да не смазва добре, а по-плътното може да циркулира по-трудно в мотора. Имайте предвид и при какви температури карате колата си - едно е в Аляска, друго е в Дубай. И накрая, ако колата ви е предвидена за синтетично масло - използвайте него, а не минерално или полусинтетика.

Да не използвате точките за крик

Повечето коли имат по две точки за вдигане с крик от всяка страна - една зад предното колело и една пред задното. Тези точки са достатъчно усилени, за да издържат теглото на колата, когато я вдигате. Ако сложите крика на грешно място може да повредите различни структурни части като праговете и пода. Да не говорим, че колата може да падне от крика и да ви пребие сериозно.

Да слагате само вода в охладителната система

Никога не пълнете охладителната система само с вода. Тя замръзва през зимата и причинява ръжда целогодишно. Използвайте типа антифриз, препоръчан от производителя и го смесвайте с правилното количество вода, ако има нужда.

Да оставите прозорците отворени при дъжд

С малко изключения, автомобилните интериори и водата не се харесват. Ако оставите прозорците и/или люка си отворени по време на дъждовна буря може да причини повреди по тапицерията, стелките, различни други детайли и бутоните на различни функции.

Да шофирате с прегрял двигател

Ако моторът ви започне да прегрява, спрете възможно най-скоро. Обикновено, температурния датчик ще сигнализира, ако нещо не е наред, но дори и да не светне лампата, ако забележите пара или дим да излизат изпод капака - отбийте. 

Има много градски легенди за прегряването. Някои говорят, че ако карате по-бързо ще може да поддържате двигателя по-охладен защото притокът на въздух е по-голям. Други споделят, че ако надуете парното температурата ще спадне. Тези методи понякога може да работят, но най-добрата практика е да спрете, да установите проблема и да го отстраните.

Да карате в дълбока вода

Да се гмурнете в някой гьол с лека кола или прехвален "паркетен" кросоувър не се препоръчва, тъй като рискът да нахлуе вода в двигателя е сериозен. Имайте предвид, че почти всички съвременни SUV модели не са предвидени за сериозен оф-роуд и "гмуркане". Единственият сигурен начин да прецапате река с автомобил е той да е способен всъдеход и (препоръчително) да е снабден с шнорхел.

Да включите на задна, докато се движите напред

Никога не включвайте на задна предавка докато не сте напълно спрели. Това може да нанесе сериозни щети на скоростната кутия. Проблемът е по-малък при коли с автоматични скорости, особено по-новите, но е доста по-опасно ако сте с кола с механична трансмисия.

Да прекалите с модификациите

Пазарът е залят с различни части и тунинг решения, с които да модифицирате автомобила си, но трябва да знаете кога да сложите чертата. Докато монтирането на по-яка аудиосистема няма да навреди на колата ви, то по-сериозните модификации могат да доведат до повреди и освен това да ви затруднят при продаване на возилото.

Да слагате евтини части и ментета

Да спестите пари с монтирането на евтини части е съблазнително, особено ако е започнала да се обезценява, но не е препоръчително. Все пак евтините части и откровените ментета ще се износят или повредят доста по-бързо отколкото качествените компоненти, предлагани от автомобилните производители или големите компании в бранша. В най-лошия случай, некачествените части могат да доведат до сериозен риск, ако се повредят по време на движение.

Да не използвате разума си

Независимо какво шофирате и дали го правите от страст или от необходимост, не забравяйте, че автомобилът е в края на краищата е машина, която трябва да се използва с грижа и здрав разум. Често се казва, че в една кола най-важното е "задкормилното устройство", тоест водачът. Ако не сте сигурни дали вашия Ford Focus може да мине по някой черен път или в големи коловози - не опитвайте. Ако вашият вътрешен Люис Хамилтън се обади, докато карате старото си BMW, спомнете си, че на пътя има и други. Ако забележите някой от 19-те посочени преди този слайд проблеми - решете ги своевременно.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Как оценявате възнагражденията от близо 3000 лева, които ще получават общинските съветници в Пловдив?