Следвайте ни

Подземни кантари на тола ще мерят тежкотоварните автомобили

Подземни кантари в обхвата на тол системата ще изчисляват в реално време теглото на преминаващите по платените пътища тежкотоварни превозни средства. Камери ще отчитат броя на осите, а датчици в пътното платно, чийто монтаж вече започна, ще изчисляват натоварването на ос на автомобилите. При претоварване електронната система автоматично ще ги регистрира като нарушители и те ще бъдат санкционирани от контролните органи.

Това съобщи заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков след второто заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане на тол системата у нас.

Монтажът на камерите, които ще следят трафика, трябва да приключи до 16 август, когато Националното тол управление ще започне техническата експлоатация на тол системата. Досега са изградени 80% от новите и са обновени 23 броя от съществуващите рамки.

На днешното заседание бяха обсъдени тестовите тарифи, с които от 16 август поне месец ще се изчислява на терен стойността на изминатото разстояние. Превозвачи предлагат тестова тарифа 12-14 ст./км за тежкотоварни автомобили над 12 т от категория Евро 06.

МРРБ остава на позиция за по-висока реална, не тестова тарифа и ако нашите изчисления са верни, можем да стигнем до 20-23 ст./км за автомобил от категория Евро 06 с тегло над 12 тона и с повече от 3 оси, коментира зам.-министър Нанков. Ще бъде създадена експертна група с представители от транспортния бранш и Национално тол управление, която в оперативен порядък ще работи по темите за обхват и тарифи на тол системата. Задачата на експертите няма да бъде взимане на окончателно решение, а да предложат размер на тарифа, по който да се правят изчисления по време на тестовия период от 16 август. Окончателният размер ще бъде приет след анализ с решение на Министерския съвет.

Изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабджиев отчете, че диалогът между институциите и бранша по темата се задълбочава в добра посока и няма раздор. За нас беше важно да изясним няколко технически детайла, за които получихме отговор от МРРБ и Национално тол управление, свързани с доставчиците на декларирани данни, коментира той.

„Стигнахме до извода, че всяка от страните трябва да опита да докаже своята теза след като направи изчисленията със събраните реални данни при тестовете от 16 август. На 12 стотинки считаме, че нашите изчисления ще бъдат точни. Надявам се да убедим министерството в правотата си и да вървим напред“, каза още Арабаджиев. Той допълни, че браншът предлага отстъпки за тежкотоварните автомобили, които оперират повече на българска територия, без значение дали са български или чуждестранни. Заместник-министър Нанков изрази съгласие и допълни, че се обсъжда тежкотоварни превозни средства, които имат изминати повече от 10 хил. километра на месец, да получат отстъпка от 30%. При изминати над 7500 километра месечно тя да е 20%, а при над 5000 км – 10%.

Заместник-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ангел Попов коментира, че в България трябва да бъде изградена нова пътна мрежа и подчерта важността на автоматичното измерване за натоварването на автомобилите. Досега много се губеше много от това, че се претоварваха и защото тези автомобили, които бяха претоварени, нарушаваха пътната инфраструктура, което е голям бич за всички.

Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадали при катастрофи коментира, че изграждането и поддръжката на инфраструктурата е скъпа. Той подчерта, че е необходимо да се инвестира в нея и напомни за отсечки, по които преди години са ставали множество катастрофи с жертви, като участъка Сливен – Бургас преди довършването на магистрала „Тракия“. Той изрази удовлетвореността си от въвеждането на електронните кантари, които ще следят за претоварване.

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?