Колко малка е разликата между шофьора и убиеца

Колко малка е разликата, която може да направи от шофьора убиец! Тя понякога е една секунда време или пък пет километра по-висока скорост. Малцина вероятно са се замисляли върху тези на пръв поглед дребни детайли, които обаче имат огромно значение за живота на участниците в движението.

Над 90% от тежките катастрофи са в резултат на човешки грешки. Тези грешки рядко са умишлени. Повечето пъти са от невнимание, незнание, подценяване на ситуацията или надценяване на възможностите зад волана.

Какво трябва да знае всеки шофьор, но никога няма да прочете в Закона за движение по пътищата?

Повечето хора забравят, че често, докато са зад волана, може да попаднат в непредвидима ситуация. Затова бързината на реакцията е от особена важност.
Шофьорът действа  със закъснение на възникващите опасности. Най-малкото, защото първо трябва да ги забележи и възприеме, а после да премести крака си върху педала на спирачката. А това, съвсем естествено, отнема време.
Когато очаква опасност, шофьорът обикновено реагира за 0,4 секунди. Когато не я очаква – неговото време за реакция е над една секунда, а в случай че е ядосан, разсеян или уморен – над 2 секунди, сочат редица проучвания.
При време за реакция от 1 секунда движещ се с 50 километра в час автомобил ще измине цели 14 метра преди да започне спирането, отбелязват от Комисията за безопасност на движението. Ако скоростта му е 90 км в час, той ще спре след 25 метра, а при 130 км/ч – 36 метра.

Колата внезапно спиране няма!

Преди повече от година в Швеция било проведено изследване, което отчита колко път ще измине автомобилът, ако шофьорът е видял на 35 метра пред себе си дете и е натиснал спирачките още в първата секунда.  На теста станало ясно, че ако колата се движи с  50 км/ч, детето ще остане живо и здраво. При 60 км/ч – също, но автомобилът ще спре само на метър от него. От 65 км/ч нагоре детето вече е блъснато. Трябва да се знае също, че изследването е проведено на сух път, при отлично сцепление на гумите с настилката. Параметрите на изследването силно се променят при хлъзгав или заснежен път или пък ако колата е с гуми с изтъркан протектор.

Последиците се влошават и в случай, че шофьорът е реагирал не за една, а за 2 секунди! При три-четири или повече секунди време за реакция – резултатите почти винаги са фатални.

При сблъсък на движещ се с 50 км в час автомобил в дърво /или някакво неподвижно препятствие/ силата на удара е като свободно падане от 10 метра височина. При скорост от 75 км/ч на превозното средство, последиците за шофьора и неговите спътници ще са равнозначни на падане от 22 метра. А при скорост от 100 км в час – на 40 метра, става ясно още от публикувани в сайта на „Държавната комисия по безопасност на движението“ полезни съвети.

Използването на предпазни колани е от изключителна важност, защото намаляват от 1,5 до 3 пъти тежестта на травмите при удар, посочват още оттам. Те могат да спасят човек от смърт, но все пак колкото повече нараства скоростта на автомобила, толкова повече намалява шансът за оцеляване.

Един от важните въпроси е има ли абсолютно безопасна скорост за пешеходците, ако ги удари автомобил. 

Периодично в България възниква дискусия между експерти дали скоростта в населените места да бъде намалена от 50 на 30 км в час, което предизвиква усмивки сред повечето водачи. Шофирането с 30 км обаче дава 88 % вероятност на пешеходеца да оцелее, макар и с травми, а над тази скорост шансовете драматично намаляват.

Счита се, че когато автомобил удари човека с 50 км пораженията върху него ще са като скок от третия етаж – половината от блъснатите пешеходци ще загинат.

При удар със 70 км/ч смъртта за минувача е неизбежна, пораженията върху тялото са равнозначни на падане от 10-ия етаж. Шофьорите трябва да знаят също, че колкото и да натискат газта, това няма да им съкрати особено много времето за пътуване. За 100 км разстояние се пестят само 6 минути при скорост 150 км/ч вместо 130 км/ч.

Колкото по-бързо караш обаче, толкова повече се стеснява зрителният диапазон на шофьора. Очите ни възприемат със скоростта на пешеходец – прието е, че той изминава по 4-5 км в час и при такъв ход той вижда в диапазон от 180 градуса. Обхвата на окото рязко се променя, когато човек се качи зад волана на колата. При увеличаване на скоростта информацията, която се подава от очите към мозъка, нараства. И за да я обработва човек по-скоростно, периферното зрение намалява. При движение с 40 км в час зрителният диапазон на шофьора е 100 градуса. А при 130 км/ч вече спада до 30 градуса, показват данни на сдружението „Отворена младеж”.

Колко трае челен удар на движещ се с 90 км в час автомобил в дърво? Седем десети от секундата – така са изчислили френски специалисти, цитирани от МВР.

В първата десета от секундата колата се блъска в препятствието. Тялото на водача полита напред със сила 170 килограма на сантиметър. През втората десета от секундата теглото на водача се увеличава на 420 кг и продължава да се движи напред и нагоре с увеличаваща се скорост. В петата десета – тялото на водача, поради кинетичната енергия, вече тежи тон и половина и продължава движението си напред и нагоре със сила 20 пъти по-голяма от земното притегляне. То се удря с огромна сила във волана, който разкъсва кръвоносните съдове и белите дробове. Следва смърт.

При челен удар със 100 км/ч човешкият черен дроб, който тежи 1,7 кг, придобива кинетична енергия, равна на 46,7 килограма на сантиметър; сърцето, което е 300 грама – достига натоварване 8,4 кг на сантиметър, а мозъкът от 1,5 кг – 42,5 кг на сантиметър. При удар връзките на тези органи към тялото се разкъсват и изходът за човека е фатален.

При катастрофа возещите се на задната седалка, ако нямат колани, набират сила, която може да причини  фатални наранявания на возещите се отпред. Пак заради рязко увеличаващата се скорост на предметите при автомобилна злополука вие може да пострадате сериозно и от отхвръкнала бутилка с вода.

*Източник - СБА.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?