Мостът над Марица е невъзможен заради "Натура 2000"

Мащабът е свит, но работим, каза Енцио Ветцел, директор на Гьоте институт в България

Ключови проекти от домакинството на Пловдив като Европейска столица на културата бяха заложени с голям размах в апликационната форма и програмата, а към днешна дата реализацията е много по-скромна от замисъла.

Един от тях  е за Детски град на Младежкия хълм с кмет хлапе, родителска градина и инфраструктура, елемент от която да е Детската железница. Германско  архитектурно студио на Мартин Калтвасер и Майк Ронц предложи вариант как да реализира тази идея – в проекта си „Изграждаме заедно: Град на децата”. Получи зелена светлина и за още един – „Изграждаме заедно: Да се учим от Столипиново”. По него пък архитектите заедно със занаятчии от махалата трябваше да направят  заедно временни конструкции и дървен мост над Марица като знак за преодоляване на граници и стереотипи.

В момента и двата проекта се реализират, но видоизменени, в по-малки мащаби и без прякото участие на немците.

Г-н Ветцел, защо Мартин Калтвасер и Майк Ронц не се заеха пряко с проектите?

И двата са в деликатна градска среда и изискват интензивно предварително изследване и работа в общността. В един момент творците решават, че ще е много трудно да отделят времето, нужно за работа на локацията и с общността. И развиват проекта така, че той пак тръгва от артистичната идея „да строим заедно”, но се реализира с местни организации в доста по-свит мащаб. Проектът бе със социална и комуникативна концепция, базирана на работилници. Артистите възлагат изпълнението на Гьоте институт и негови местни партньори. Германските архитекти са постоянно информирани за развитието, познават местните си партньори и дават съвети от разстояние. Майк Ронц бе в Пловдив за откриването на Детски град на 1 юни и идва пак на 1 септември в "Столипиново".

Доколко е запазена първоначалната концепция? Детският град отстъпва от нея в частта да се работи с материали за рециклиране от домакинствата, което предполага по-голямо включване на местната общност, по-убедителен елемент за устойчиво потребление и архитектура от боклук. А в "Столипиново" няма да се гради мост с участие на занаятчии. Реализацията изглежда  по-скромна от идеята. Защо?

Проектът е реализиран наистина в по малък мащаб, но още не е завършен. Местните партньори инвестират много време да работят със занаятчиите в "Столипиново". Този процес на включване е започнат. Вярваме, че верният подход е бавното изграждане на доверие, да не се гради бързо с еднократни събития.

Промени винаги са възможни, особено когато апликацията на финансиране е от 2016 г., а реализацията - през 2019 г. Мостът над Марица бе амбициозна артистична идея, но има и административни причини, които я правят невъзможна - разрешителни и ограничителни  във връзка с това, че реката е в "Натура 2000" и  т.н. Вместо мост ще има други интервенции, които се подготвят чрез ежемесечни уъркшопове.

Що се отнася до Детския град - материалите за него са рециклирани. Идеята, за която говорите - да се събират вехтории от домакинства, се прилага в "Столипиново".

Мащабът може да е по-малък, но проектът все още се изпълнява. Най-важните интервенции в "Столипиново" ще са през есента. Детският град на Младежкия хълм малко или много е завършен, но ще прерасне в Мобилен детски град, който ще позволи да се организират архитектурни работилници на различни места в Пловдив и региона. Като част от Детския град имаше състезание от проекти в училища. Децата развиват свои идеи и превръщат своите училища в по-добро място със средствата на архитектурните и артистичните интервенции, градските мебели и др.

Обмисляме и планираме не само ЕСК, ще продължим активността си през 2020 г.

Какъв е бюджетът, който Гьоте институт отпуска за двата проекта?

"Пловдив 2019" е партньор, но само като организация, логистика и комуникация. В същността си проектът е финансиран от Гьоте институт и е подкрепен от Wilo Foundation from Düsseldorf. Всичко това е финансово независимо от българските власти, в резултат бюджетът е няколко пъти по-малък от предварително планирания.

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Подкрепяте ли въвеждането на зони с ниски емисии в Пловдив?