Подай сигнал

Момченце с неврологично заболяване прописа с тъчскрийн

Образование

от Елица Кандева 121 прегледа 0

Деца със специални образователни потребности вече си имат Приказна стая в ОУ „Кочо Честеменски”. Помещението има трети живот - първоначално било обикновена класна стая, после с бюро и огледало го превърнали в импровизиран логопедичен кабинет. Сега въвежда в истинска детска приказка - с шарен ламинат и тапети със сюжети като от книгите. Има си и най-модерното в училище, но пак в нов прочит -интерактивната дъска например е върху стойка с форма на дърво. Сандък крие музикални инструменти. В етажерки с формата на кубове и многоъгълници по стените чакат детски ръце да посегнат към тях играчки и образователни игри. Старото огледало е заменено от по-голямо, обрамчено с рисувани рози като от градината на Красавицата и Звяра. Има и бюро, и масичка за хлапетата, и два пуфа пред огледалото. „Ставаме като актьори, сядаме на тях, виждаме се в целите. Допълваме се в ролите с детето. И се виждат всички грешки”, казва логопедът Атанас Каменов.

Най-често се налага той да работи с деца, които имат погрешна артикулация на някои звукове, по-рядко с ученици с дислексия. Обикновено в училище откриват проблема, родителите до този момент не са знаели за него, казва специалистът. Има ден и час за консултация с тях. А с хлапетата работи за отстраняване на дефекта, който иначе при грешно изговаряне води и до погрешно чуване и писане в тетрадката, а така може да причини и обучителни затруднения и изоставане. Работата с логопед вече дава резултат - през първия срок е коригиран говорът на четирима ученици.

В момента в училището има 6 деца със специални образователни потребности. Макар да са малко, те са ни много специални, казва директорката Златка Алдженаби. И добавя, че с Приказната стая в школото се опитали да създадат домашна среда, в която на детето да му е цветно и спокойно.

Ресурсният учител Гергана Кунчева работи с 6-те ученици със СОП и с още 4 в Перущица. Тя също поема хлапетата чак когато станат първолачета, защото родителите не са усетили по-рано проблема или не са били готови да го признаят. В такива случаи преходът между детската градина и училището е труден и напредъкът идва бавно, защото късно е започнала работата.

След като Приказната стая бе открита на празника на ОУ „Кочо Честеменски”, Гергана Кунчева вече има идея как да я използва за едно от децата, на които помага. То е с неврологично заболяване и в резултат на него не може да пише. С интерактивната дъска обаче този физически недостатък вече няма да е пречка да напредва наравно с останалите - може да ползва тъчскрийн. По същия начин ще си праща домашните. Така дори момчето може да бъде изпитвано и да участва в класни и контролни.

След като огледа обстановката, в която не липсват даже табуретките-ракли, върху чиито капаци са лондонските Биг Бен и Тауър Бридж, баща се пошегува: „Липсва само прахосмукачка, за да стане съвсем домашно”. Майтапът обаче бе взет присърце и домакините се замислиха, че децата могат и да шетат в Приказната стая. Атмосферата в нея се подсказва още в коридора, където балони с хелий опират „чела” в тавана, а на връзките им се полюшват странички от книги - „Макс и Мориц”, „Пинокио”, „Последната битка на Сандокан”.

Коментари


Явно стаята е направена от каквото има и без да е съобразена с потребностите на децата, а те са специални! Цялостната визия е крайно натоварваща и неподходяща. Дизайнът трябва да е максимално изчистен и светъл. Какъв е този психоделичен под?