Подай сигнал

Мениджъри към студенти от ПУ: Опитът вече не играе, ако сте готови да учите още

Интервюто за работа е като изпит през сесията - първото условие е да се явиш

Образование

от Елица Кандева 1221 прегледа 0

Какъв трябва да бъда, за да ме вземете на работа, и ако стане, как ще раста в кариерата? Третокурсник по маркетинг от Пловдивския университет зададе прямо въпроса на шефове на компании, които се включиха в среща „Студенти питат -бизнесът и науката отговарят” по повод на 25-годишнината на Факултета по икономически и социални науки. Преди това младежът дълго слуша резултатите от изследване за нагласите на работодателите в 42 държави, тенденциите за промяна на компаниите и търсените качества на пазара на труда, както и препоръките на хора от научните среди как да се подобрят процесите.

Иван Иванов, който оглавява дирекцията за корпоративни продажби в "А1", реши да играе с открити карти.

Компаниите у нас трудно се трансформират и остават капсулирани, като процесите за приемане на външни и млади хора се случват много тежко, призна той. Според него в момента се минава през болезнен период на адаптация, който ще продължи около 3 г. Трябваха ни няколко месеца само да си говорим за нужната промяна, преди да започнем да я правим, обясни спецът, който е в сферата на комуникациите от 20 г. и е минал по всички стъпала до шефския пост. На студента и неговите колеги от специалностите „Стопанско управление”, „Мениджмънт на туристическия бизнес” и „Международни икономически отношения” той обясни, че опитът вече не играе толкова голяма роля. На дневен ред са други качества - умение за работа в екип и отговорност към дигитализацията.

„Основно качество, което аз изисквам, е кандидатът да е честен и смел.

Като знания и базова подготовка хората от вузовете излизат на сходно ниво. Всеки знае език и има компютърна грамотност, но ги е развил в различна степен. Няма как при дипломирането да имате уменията, които търся. Затова ми трябва човек, който иска да учи още”, каза Иванов. Потенциалният бъдещ служител има повече шансове да се присъедини към екипа от 4000 човека, ако е и готов от време на време да работи в червената зона - извънредно и при стрес, но всеотдайно.

Шефът на сектора за корпоративни клиенти отчете, че бизнесът трябва да създаде подходящата среда, за да се случи това, което очаква от персонала. И даде пример с практиката в своята фирма. Там има софтуерна академия всеки петък. Сега това не е ефективно, защото вадя от работния процес 30 човека, на които плащам. Но след 1 г. ще донесе резултати, категоричен е Иванов. Допълнителните обучения първо били на тримесечие, после всеки месец, а сега са в края на всяка седмица, защото динамиката на пазара го изисква.

Към коя сфера да се насочим, поинтересува се Христо, който учи „Мениджмънт на туристическия бизнес” и е малко объркан от постоянните препоръки напоследък да се учи математика и да се търси реализация в инженерни и компютърни науки. Студентът полюбопитства и как са започнали кариерата си мениджърите на срещата - с лични финанси или кредит.

„Всеки трябва сам да усети къде му е силата. Ако сте екстроверт, който непрекъснато общува с хора, не се заривайте с документи на административна длъжност. А ако обичате работа нощем на спокойствие, не се хвърляйте към позиция с интензивна комуникация”, посъветва Даниел Христов. Той е собственик и управител на „FreeCall Inc”, чието седалище е Сан Франциско, но има офис и в Пловдив. Компанията предлага алтернатива на чата - телекомуникационна услуга за разговори, известна като „Зелената слушалка”.

Първата стъпка към успешна реализация е подаване на добро CV, упъти младежите бизнесменът, който започнал бизнеса с чуждо финансиране, а сега го върти със свои средства. И веднага даде пояснения - ако то е лошо и издава, че човек не може да представи дори себе си, няма как да бъде нает на длъжност, на която ще гради имидж на фирмата или продукта. „Получавал съм и един ред, в който кандидатът е изброявал къде и какво е работил. И съм го наемал, защото съм преценил, че с този опит е подходящ за производството”, посочи в същото време управителят.

Оттук нататък първото условие да ви наема е да дойдете на интервюто, пошегува се Христов. Често допуснати до събеседване не се явяват на първия или на втория тур. Случвало му се е после да види кандидат из града и да го познае. На въпроса защо не се е явил, му отвръща: „Реших, че няма да се справя”. Не го мислете вие, призова Даниел Христов. И обясни, че щом специалистите по човешки ресурси са допуснали кандидата, значи са видели нещо в него. Когато ги наемат на желаното място, бизнесменът посъветва младежите да са отворена врата - да са готови да учат и да се впишат в общността.

Основна грешка: Търсят перфектния служител

Бизнесът прави ключова грешка - търси перфектния служител и залита в упреци към образователната система, че не го е подготвила. Нужна е повече гъвкавост - да се наемат хора, които са готови да учат, или да се търсят сходни на желаните способности, препоръча Мария Лазова, мениджър „Бизнес развитие” в „ManPower Group”. Тя представи изследване сред 20 000 работодатели от 42 държави. То извежда тенденции в три аспекта: намерение за увеличаване или намаляване на броя служители заради автоматизацията в следващите 2-3 г., какви ще са най-търсените умения и кои са уменията, които компаниите най-трудно откриват.

Нагласата на българските работодатели е да намалят персонала с около 10% заради автоматизацията и дигитализацията. В Австрия прогнозите са свиването да стигне 20 на сто. В същото време във Франция, Швеция, Ирландия има обратна нагласа - поради навлизането на новите технологии да се разширяват екипите с хора, които притежават и новите компетенции. Най-големи промени ще има в сферите, свързани с административни и офис функции, финанси и счетоводство, производство, обслужване на клиенти, информационни технологии и директно обслужване, което вече ще става по нови канали.

„Но роботите няма да ни вземат работата, по-скоро дейностите ще се разпределят, прогнозира Лазова. Аз лично очаквам с нетърпение моите колеги роботи. Те няма да искат отпуска и по-висока заплата. Но от друга страна, бизнесът все повече цени тъй наречените меки умения като комуникативност, сътрудничество и взимане на решения в тежки ситуации, които са присъщи на човека”.

Самите лидери в компаниите са неподготвени да управляват промените, е друг извод от изследването. Огромно предизвикателство по отношение на поколение Z, което сега учи или следва, е, че 65% от дейностите, които ще трябва да върши, в момента са неизвестни и дори не са създадени технологиите за тях, каза Лазова.

Талантите, които всеки опитва да привлече и после обгрижва старателно, са дигиталните комуникатори за позиции във фронт офис и бек офис, както и хора с високотехнологични умения. Всеки втори анкетиран посочва като най-ценно умение общуването и способността да се излиза от проблемни ситуации. Най-желаните качества обаче съвпадат и с тези, които най-трудно се намират - особено комбинацията от комуникативност, умение за работа в екип и талант за решаване на проблеми. Всички сфери и всички нива имат недостиг на хора с този микс от умения.

Основна грешка: Търсят перфектния служител

Бизнесът прави ключова грешка - търси перфектния служител и залита в упреци към образователната система, че не го е подготвила. Нужна е повече гъвкавост - да се наемат хора, които са готови да учат, или да се търсят сходни на желаните способности, препоръча Мария Лазова, мениджър „Бизнес развитие” в „ManPower Group”. Тя представи изследване сред 20 000 работодатели от 42 държави. То извежда тенденции в три аспекта: намерение за увеличаване или намаляване на броя служители заради автоматизацията в следващите 2-3 г., какви ще са най-търсените умения и кои са уменията, които компаниите най-трудно откриват.

Нагласата на българските работодатели е да намалят персонала с около 10% заради автоматизацията и дигитализацията. В Австрия прогнозите са свиването да стигне 20 на сто. В същото време във Франция, Швеция, Ирландия има обратна нагласа - поради навлизането на новите технологии да се разширяват екипите с хора, които притежават и новите компетенции. Най-големи промени ще има в сферите, свързани с административни и офис функции, финанси и счетоводство, производство, обслужване на клиенти, информационни технологии и директно обслужване, което вече ще става по нови канали.

„Но роботите няма да ни вземат работата, по-скоро дейностите ще се разпределят, прогнозира Лазова. Аз лично очаквам с нетърпение моите колеги роботи. Те няма да искат отпуска и по-висока заплата. Но от друга страна, бизнесът все повече цени тъй наречените меки умения като комуникативност, сътрудничество и взимане на решения в тежки ситуации, които са присъщи на човека”.

Самите лидери в компаниите са неподготвени да управляват промените, е друг извод от изследването. Огромно предизвикателство по отношение на поколение Z, което сега учи или следва, е, че 65% от дейностите, които ще трябва да върши, в момента са неизвестни и дори не са създадени технологиите за тях, каза Лазова.

Талантите, които всеки опитва да привлече и после обгрижва старателно, са дигиталните комуникатори за позиции във фронт офис и бек офис, както и хора с високотехнологични умения. Всеки втори анкетиран посочва като най-ценно умение общуването и способността да се излиза от проблемни ситуации. Най-желаните качества обаче съвпадат и с тези, които най-трудно се намират - особено комбинацията от комуникативност, умение за работа в екип и талант за решаване на проблеми. Всички сфери и всички нива имат недостиг на хора с този микс от умения.

Основна грешка: Търсят перфектния служител

Бизнесът прави ключова грешка - търси перфектния служител и залита в упреци към образователната система, че не го е подготвила. Нужна е повече гъвкавост - да се наемат хора, които са готови да учат, или да се търсят сходни на желаните способности, препоръча Мария Лазова, мениджър „Бизнес развитие” в „ManPower Group”. Тя представи изследване сред 20 000 работодатели от 42 държави. То извежда тенденции в три аспекта: намерение за увеличаване или намаляване на броя служители заради автоматизацията в следващите 2-3 г., какви ще са най-търсените умения и кои са уменията, които компаниите най-трудно откриват.

Нагласата на българските работодатели е да намалят персонала с около 10% заради автоматизацията и дигитализацията. В Австрия прогнозите са свиването да стигне 20 на сто. В същото време във Франция, Швеция, Ирландия има обратна нагласа - поради навлизането на новите технологии да се разширяват екипите с хора, които притежават и новите компетенции. Най-големи промени ще има в сферите, свързани с административни и офис функции, финанси и счетоводство, производство, обслужване на клиенти, информационни технологии и директно обслужване, което вече ще става по нови канали.

„Но роботите няма да ни вземат работата, по-скоро дейностите ще се разпределят, прогнозира Лазова. Аз лично очаквам с нетърпение моите колеги роботи. Те няма да искат отпуска и по-висока заплата. Но от друга страна, бизнесът все повече цени тъй наречените меки умения като комуникативност, сътрудничество и взимане на решения в тежки ситуации, които са присъщи на човека”.

Самите лидери в компаниите са неподготвени да управляват промените, е друг извод от изследването. Огромно предизвикателство по отношение на поколение Z, което сега учи или следва, е, че 65% от дейностите, които ще трябва да върши, в момента са неизвестни и дори не са създадени технологиите за тях, каза Лазова.

Талантите, които всеки опитва да привлече и после обгрижва старателно, са дигиталните комуникатори за позиции във фронт офис и бек офис, както и хора с високотехнологични умения. Всеки втори анкетиран посочва като най-ценно умение общуването и способността да се излиза от проблемни ситуации. Най-желаните качества обаче съвпадат и с тези, които най-трудно се намират - особено комбинацията от комуникативност, умение за работа в екип и талант за решаване на проблеми. Всички сфери и всички нива имат недостиг на хора с този микс от умения.



АКЦЕНТ:
От научните среди отчетоха като грешка свиването на броя на семинарни и лабораторни занятия за сметка на лекциите. Причината е, че именно в тях с ролеви игри и решаване на казуси се изграждат и тренират тъй наречените меки умения.

Коментари