Марица можеше да е плавателна, ако някой бе осигурил пари

Новият проект трябваше да преоцени състоянието на подпорните стени, твърди инж. Андрей Калоферов

Решението за река Марица е да се направи плавателна или поне да изглежда като такава. Как може да стане това? Например в отсечката между Пешеходния мост и моста на Водната палата, където меандърът на реката е към новотела - предлага хидроинженерът Андрей Калоферов. И обяснява: участъкът е около 2 км, а на 20-30 метра от подпорната стена може да се вдълбае едно кюне от 2 метра дълбочина, за да плуват лодки и корабчета. Когато се развие този участък, встрани може да се изгради малък кей и много други атракции. „Представете си как си купувате билет от кея, после се качвате на някоя от лодките, за да се разходите по реката - в приятна компания или с питие в ръка - така виждаме бъдещето на река Марица аз и приятелите ми пловдивчани”, казва Калоферов.

Хидроинженерът не си прави илюзии, че някога ще види река Марица плавателна - това изисква много големи инвестиции, признава скептично той. Но облагородяването може да стане така, че да изглежда плавателна поне в някой от своите участъци.

Всеки човек носи в себе си някаква идея как да изглежда река Марица. За мен нещата стоят така - аз не искам Марица да изглежда като софийските реки, казва Калоферов. И обяснява, че софийските дерета имат кюнета („каналчета”) по средата, а всичко останало е облицовано. „Сега ни предлагат такова решение и за Марица - едно кюне, в което да тече реката при средни максимални води в средата. Останалото е трева, плюс велоалеи и детски площадки, вътре в коритото. Само че нашата река си има друга визия, друга ситуация. Какво ще правим при една висока вълна? Дали ще издържат велоалеите и детските площадки в коритото при обилни дъждове, при високи води”, пита хидроинженерът. „Отговорът е не! Всички тези атракции по брега на Марица отиват по дяволите, а с тях и парите, които сме похарчили”.

Припомняме, че вече два пъти градът попада в критична ситуация - през 2005 и през 2014 г., а при налагащата се тенденция за глобално затопляне заплахата от наводнения остава реална. Високите води влачат със себе си един огромен вал с чакъл, пясък, дървета и камъни, това е една вълна с огромна центробежна сила. Тя е в състояние да достигне най-малко 3 метра, може да изкорени дървета и да изкърти настилката. И още нещо - този вал се движи по цялата дължина на реката. 

Затова хидроинженерът предлага друго - нека реката да остане „свободна” и да мендрира естествено между двата си бряга от подпорна стена до подпорна стена, а не да се „изправя” с едно централно кюне.

Според Калоферов новият проект за р. Марица трябваше да направи нещо друго и то е преоценка на състоянието на подпорните стени. Големият проблем на реката е, че по цялата дължина подпорните стени са слаби. Правени в далечната 1956 г., те са само суха каменна зидария и една шапка отгоре - отдолу дори няма основи. Зад каменната подпора трябва да се изгради тънка армирана бетонова стена и дренаж. Сега, когато дойде висока вълна, водата лесно преминава през сухата каменна зидария, излиза навън и от там идват наводненията в мазетата. Ползата от подпорната стена е именно тук - тя ще затрудни филтрацията на водата, така реката ще е укрепена за години напред.

Хидроинженерът предлага реката да се раздели на по 20 метра ширина и 1 км дължина и в тези участъци да направят плавателни атракции. „Важно е да не си играем с течението на реката, тя е живо същество и всеки ден е различна! Ние това живо същество трябва да го овладеем и успокоим в чертите на града и в съществуващите стени. Надявам се при изпълнението на проекта да се вземат мерки за корекциите на реката, които са съобразени и с нашите мнения - на граждани и експерти от Пловдив!

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?