Подай сигнал

Летище Пловдив ще стане перла в Пътя на коприната

Китайците имат интерес към създаване на регионална авиокомпания и център за утилизация на пенсионирани самолети, твърди Кръстьо Белев

Интервю

от Хенриета Георгие 8015 прегледа 0


Кръстьо Белев е пловдивчанин, бизнесмен, китаист и общественик, който вече над 30 години живее и работи в Поднебесната империя. Белев е превеждал на много български и китайски ръководители, бизнесмени, пряко е участвал в подготовката на последните две държавни посещения на български президенти в Китай и в повечето срещи на върха във формат "16 + 1". Съдействал е най-голямата китайска инвестиция у нас да стане факт. Съучредител и представител в Пекин на Българо-китайската асоциация за бизнес развитие.

-В какво е шансът на летище Пловдив, на града и областта, с концесията на групата от китайски компании? Не възлагаме ли твърде големи очаквания?

-От поне 4 години не е имало такава китайска инвестиция у нас. Шансът е в това, че HNA Group е международна компания с голям опит. Те контролират 14 авиокомпании с над 1250 самолета. Оперират 13 летища по света с над 1000 вътрешни и международни линии. През 2017 г. са превозили над 100 милиона пътници. Големите ми надежди за Пловдив са свързани преди всичко с туризма. Има и минуси - за съжаление през тия 2 години, в които вървеше концесията, вътрешнополитическата обстановка в Китай се промени, а фирмата пое доста нови международни предизвикателства, свързани с увеличаване на нейния дълг. Те купиха голям пакет акции от Хилтън Интернешънъл, от Дойче банк. Междувременно процентният дълг върху кредитите в Китай порасна, там вече парите не са така евтини, както бяха преди 2 години. Но считам, че компания с оборота на HNA Group няма да бъде в затруднение да изпълни заложената инвестиционна програма.

-Колко влиятелна компания е Хайнан Еър Груп?

-Позволете да започна с южнокитайския тропически остров Хайнан, в превод Южно море, дал името на консорциума. Площта на острова е 34 000 кв. км, колкото една трета от България. Намира се на 18-ия паралел, неслучайно го наричат китайските Хаваи - там растат кафе, ананаси, банани, канела.

През 1988 г. островът става отделна провинция, обявена за специална икономическа зона. Това е единствената провинция в Китай с такъв статут.
Островът е популярна туристическа дестинация. За последните 30 г. там стъпиха световни хотелски вериги, стотици са хотелите от висок клас - 5- и 6-звездни.

В живописното курортно градче Боао всяка година се провежда престижен световен форум, азиатски вариант на Давос в Швейцария. На срещата тази година домакинът, китайският президент Си Дзинпин обяви, че обявява целия остров за зона за свободна търговия. Т.е. стоките, които влизат там, няма да минават през митнически проверки. Така островът се превръща в експериментална зона за реформи, център за международен туризъм. Очакваме именно този остров да бъде в авангарда на следващото ниво на реформи в Китай.

Г-н Чен Фънк е основател на авиокомпанията Хайнан Еър и президент - както на авиокомпанията, така и на Хайнан Еър Груп. Той е доста известна личност в Китай. По време на Културната революция е бил част от Китайската народно-освободителна армия. Г-н Фънк е бил офицер във военновъздушните сили. След края на Културната революция печели стипендия от Луфтханза и завършва авиационен мениджмънт в Маастрихт, Германия, има и магистърска диплома от Харвард. Г-н Фънк е учен теолог, вярващ будист, което е в известно противоречие с атеистичната комунистическа идеология.

През 90-те един от първите инвеститори в Хайнан Еърлайнс е American Aviation LCD на известния американски финансист Джордж Сорос.

В момента компания Хайнан Еърлайнс е четвърта в Китай по брой превозени пасажери.

HNA Group, която участва в концесията на пловдивското летище, е отделно юридическо лице, макар и със същия президент - г-н Чен Фънк е президент както на Хайнан Еърлайнс, така и на Хайнан Еърлайнс Груп, които имат 7.3 процента от акциите на Хайнан Еърлайнс. Тя е нова компания, основана е през 2000 г. Но вече е в списъка на 500-те най-големи компании на Форчън Глобъл. За 2017 г. нейните постъпления са над 57 млрд. щатски долара, което я поставя на 170-то място в класацията на Форчън.

-Какви са интересите на Хайнан Еърлайнс?

-В авиацията, новите технологии, туризма, финансите, в иновациите. HNA Group притежава 25 процента от хотелската верига Хилтън. През април 2017 г. закупиха 9.9 процента от Дойче банк. А 9.9 са много важни цифри в китайската нумерология - означава победа, успех. През февруари 2018 г. процентите им в Дойчебанк оставаха 8.8 - осмицата пък е най-щастливото число в китайската нумерология, свързва се с просперитет, богатство. А две осмици една до друга означават още по-голям просперитет.

Също през 2017 г. закупиха контролния пакет - 82.5 процента, на летище Франкфурт-Хан. Имат процентно участие в още 13 авиокомпании, контролират общо 14 авиокомпании.

-Какви са перспективите конкретно за Пловдив?

-Разбира се, до известна степен интересът им към обекти в Европа е свързан с мащабната инициатива на китайското правителство „Един пояс, един път”. Т.е. летище Пловдив ще бъде една брънка, една перла в Пътя на коприната.

Има много интересни техни предложения. Няколко пъти гост в България беше г-н Линджен Уей, вицепрезидент на HNA Airport Group, отделно подразделение, което се занимава конкретно с летища. Много голям интерес предизвика у тях възможността в България да се тренират пилоти. Ние имаме авторитетни пилотски школи като училището в Долна Митрополия. Имаме и много добри специалисти по наземна поддръжка на самолети. Има интерес за създаване на малка или средна регионална авиокомпания в Пловдив, която като член на HNA Group би могла да осигурява пилоти за вътрешни линии в Китай за други китайски авиокомпании, заобикаляйки тромавите регулации.

Водени са разговори с германския институт Фраунхофер, които имат интересни проекти за утилизиране на излизащи от употреба самолети. Това би могло да бъде мащабен печеливш бизнес, тъй като България има доста специалисти авиотехници. Край Пловдив са както Комбинатът за цветни метали, така и комбинатите в Пирдоп и Златица, които биха могли да утилизират метали от частите на излезлите от употреба самолети, някои самолетни части също биха могли да намерят пазар навън като резервни.

Съществува технология за превръщане на изолационните материали от излезли от употреба самолети в изолация за строителството. Това е безотпадна технология, щадяща околната среда, която би могла да се превърне в печеливш бизнес със 100-процентово утилизиране на металите, изолациите, кабелите.

-Какви идеи има концесионерът за увеличаване на туристическия поток?

-Конкретните проекти тепърва предстоят, но е факт, че Хайнан Еърлайнс в Китай е собственик на голямо туристическо дружество, в топ 3 по изходящи туристи. Явно нашите туристически компании са изправени пред предизвикателството да предложат туристически продукт. Китайците се интересуват силно от балнеотуризъм, от културен туризъм, както и от турове, включващи няколко държави.

-За какви полети става въпрос от летище Пловдив?

-Те се ангажират с един пътнически и два карго полета седмично. Това влиза в плана им. Във въздушното пространство на Европа слотовете за кацане са ограничени. Пловдив като най-близкото може би географски до Китай летище от ЕС би могъл да стане логистична дестинация за интермодален транспорт. Тук могат да се докарват големи количества стоки, които оттук с камиони да се превозват до другите страни в ЕС.

Имаше интерес от фирми от ЕС или България да изградят тук свои складове за резервни части от Китай.

Възможностите са широки и една от тях е туризмът. Китайците не са от най-богатите, но са от най-харчещите.

-Колко годишно е броят на китайските туристи у нас?

-Не превишават 20 000 в последните години. Издадените визи от посолството в Пекин и генералното консулство в Шанхай са около 5-6 хил. годишно, останалите получават шенгенски визи в Чехия и влизат с тях в България. За съжаление България е от страните, които най-бавно издават визи за китайски туристи. Оптимист съм, че нещата ще се регулират.

-Т.е. концесията на летището може да се превърне в повратна точка, отпушване на инвестиции, активиране на контакти?

-Има китайска поговорка - по-добре е веднъж да видиш, отколкото сто пъти да чуеш. Надяваме се, когато тръгнат повече китайски туристи, някои биха харесали България и като място за инвестиции.

Кадрово сме обезпечени - у нас има хиляди хора, които владеят китайски. Китайски език се изучава в 5-6 гимназии, 3 университета, институти Конфуций. Има класна стая Конфуций в Пловдивския университет, където може да се учи китайски. Има и специалност приложна лингвистика с китайски. В Пекинския институт за чуждестранни езици излиза курс от 25 българисти на всеки 4 години.

-Кой е най-важният урок, който можем да научим от китайците?

-Какво по-важно от мъдростта, написана и на нашето Народно събрание - Съединението прави силата. Китайците са много задружен народ. Няма пример в човешката история, който може да се сравни с това, което те направиха в последните 30 години. Те излязоха от цяло столетие на унижение, на полуколониален статут към европейските сили, една много изостанала страна, десетилетия полуказармен комунизъм, без работеща промишленост. Но преодоляха всичко това благодарение на един гениален политик. Ако мярката за величие на един политик е доколко е подобрил жизненото състояние на народа си, Дън Сяопин би трябвало да е обявен за най-великия политик на всички народи за всички времена. За десетина години успя да превърне Китай от колабираща от глад държава в модерна страна. В просперираща супер държава с огромни валутни резерви, сериозен световен инвеститор.

Инфраструктурата на САЩ е на ниво 1985 г. В Германия летище Берлин-Бранденбург е построено от 10 г. и още не могат да го пуснат в експлоатация. Китайците за 2 г. с ултрамодерни машини построиха летища в Шанхай, в Пекин, стотици километри магистрали. В подем са, нямат равни в момента.

Коментари