Следвайте ни

Поколението Z лудна по дрехите втора ръка на кумирите си

viber icon

Колекциите, създадени от известни личности, или така нареченият „мърч“, навлизат в съвсем нова ера. Разпространението на тениски и шапки на известни личности, музикални банди и артисти навлиза първо в САЩ още през 60-те. Тогава известните поп и рок изпълнители дават шанс на феновете си да закупят дрехи или значки с тяхното лого или облик. През следващите години мърчовете набират популярност по целия свят и много от изпълнителите започват да печелят повече пари от продажбата на дрехи със своя облик, отколкото на концертни билети. В края на 70-те мърчът е напълно утвърден като част от поп и рок културата, а продуктите вече се произвеждат и в колаборации с други, вече познати на пазара компании. 

От 60-те до днес мърч културата не само се запазва, но и продължава да се разраства. Вече можем да се сдобием с дрехи, вдъхновени от стиловете не само на музиканти, но и на инфлуенсъри, ютюбъри, лица, познати от киното и телевизията, и дори от ТикТок. В последните години обаче пазарът се контролира от поколението Z.

Така се наричат младежите, родени между 1997 и 2010 година, които са живели почти изцяло или напълно в дигиталната ера. Също така се превръща в едно от най-добре образованите поколения, както и поколението, което открито настоява за решаване на проблемите с околната среда. Само за няколко години търсенето на дрехи втора употреба и устойчиви продукти се е повишило многократно именно заради опитите за по-природосъобразен начин на живот. Това е и причината известните личности да започнат да продават собствените си, вече носени дрехи като мърч, адаптиран към поколението Z.  

Певицата Оливия Родриго, която в момента е начело в класациите за сингли и албуми, създаде колекция в микросайт за дрехи втора употреба, като там предлага дрехи, носени от нея по време на музикални клипове, концерти и участия. Главният изпълнителен директор на въпросния сайт, Джош Силвърман, го нарече „домът за препродажба за Gen Z потребители“, като посочи, че 90% от потребителите му са под 26 години. 

По същия начин, в колаборация със сайт, предлагащ различни опции за плащане, рапърът A$AP Rocky предлага дрехи от личния си гардероб. Самият сайт е насочен предимно към младото поколение, като предлага възможността „купи сега, плати после“.

Всъщност семейството на Кардашиян-Дженър даде тласък на тенденцията за препродаване на дрехи от личния гардероб. Техният онлайн магазин Kardashian Kloset отвори врати през октомври 2019 г., като там те предлагат дрехи, носени от членовете на семейството, включително уникални дизайнерски облекла, носени на галавечери и официални събития. По последни данни, онлайн магазинът е направил над 9000 продажби за краткото си съществуване. 

В България също вече съществуват онлайн магазини, предлагащи дрехи от личните гардероби на звездите. Ваня и Евгения Джаферович, сноубордистката Александра Жекова, актьорите Радина Кърджилова и Деян Донков, тв водещата Нора Шопова, оперната певица Мила Михова, панелистката на Гала в „На кафе“ Андреа Банда Банда, както и още куп родни звезди продават личните си дрехи онлайн. 

Голяма част от успеха на подобни сайтове и кампании е нарастващото желание на поколението Z да купи на поносима цена дрехите, носени от любим певец, актьор или спортист.

Златна Недева

Златна Недева

Журналист

Златна Недева е завършила мултимедийна журналистика в Бормутския университет в Англия. Работила е като радиожурналист в няколко английски медии. Присъединява се към екипа на „Марица“ през 2021 година.   Още

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво ще се случи в България след изборите на 11 юли?