Следвайте ни

Модният гений Кензо донесе цветовете на Япония в Париж СНИМКИ

Светът потъна в мъка за Кензо Такада, погубен от пандемията на 81 години

viber icon

Кензо Такада е дизайнерът с една от най-невероятните модни идеи, която на пръв поглед изглежда направо невъзможна - да съчетае Франция и Япония. Какво общо могат да имат дръзките модели от парижките ревюта, подчинени на последния писък на модата, и вековната японска традиция, изпълнена със символика? Благодарение на Кензо двата различни свята намират своята допирна точка. И тя е пъстра, динамична, силно вдъхновена от изобразителното изкуство и любовта към живота.

Както самият дизайнер се определя, той е най-големият французин сред японците. Когато на 25-годишна възраст Такада се разделя с родната Япония, за да поеме към Париж, намеренията му са за кратък престой. Световната столица на модата обаче променя плановете му, Кензо се установява трайно в Париж и остава там до смъртта си. За огромното уважение, спечелил си японецът във Франция, говори и фактът, че след новината за кончината му кметицата на Париж Ан Идалго е сред мнозината, изказали съболезнования. „Какъв дизайнер! Кензо отреди място за цвета и светлината в модата. Париж днес оплаква един от синовете си“, пише тя в Twitter.

Кензо започва модна империя от нищото, в чужда държава и на друг континент, който няма много общо с традициите в родината му. Любопитно е, че в ранните му години съдбата замалко да го насочи към друга професия. Израснал в семейство със седем деца, японецът се записва в Университета за чуждестранни изследвания в Кобе. Докато учи, той не изпуска от поглед шивашките занимания на своите сестри и в крайна сметка решава да последва инстинкта си. Записва се в току-що отворилия врати моден колеж в Токио и е един от първите мъже в историята на училището. Скоро след това започва стаж в модна къща и създава по 40 дамски тоалета на месец. Но това е само началото. 

Истинският потенциал на Кензо да смесва стиловете и да изразява уникалния си поглед към изкуството се разгръща във Франция. Такада е и първият японски дизайнер, превзел света на парижката мода. Той основава марката “Kenzo”, чийто огромен успех се дължи именно на най-големия проблем пред дизайнера - как да съчетае френската и японската култура. Западният прогрес и източните традиции се оказват една неочаквана, но отлична комбинация.

Първата му брилянтна идея на френска земя идва още със самото му стъпване на Лионската гара. Тогава японецът забелязва тъмните цветове на нощния град, за които после установява, че доминират и в парижката мода. От родината си Кензо носи цветовете - в буквален и преносен смисъл. При едно от пътуванията си до Япония дизайнерът се запасява с пъстри памучни платове, които ярко контрастират с мрачните тонове на синтетичните материи, преобладаващи в Париж. Така постепенно цветните щампи се превръщат в запазената марка на Кензо.

Дрехите му са вдъхновени от фолклора и класическото кимоно, но в стила му се смесват много елементи от джунглата, богата и смела палитра от цветове, както и страстта му към рисуването. Екзотиката в моделите му, съчетана със свободата на материите и неочакваните цветни щампи се превръщат в негова запазена марка. Необикновеният дизайнер спретва също толкова нестандартни модни ревюта, в които манекените му често танцуват. Детската невинност на Кензо се изписва и по лицето му - трудно ще намерите негова снимка, на която не е широко усмихнат. Японецът дава пълна свобода на въображението си и светът няма търпение да види всичко, което фантазията му ще предложи. 

Блестящият дизайнер не само успява да се наложи в една трудна индустрия извън родината си, но печели уважението на хора от цял свят. Кензо Такада почина на 4 октомври по време на Седмицата на модата след усложнения от коронавирус. Дни по-рано в Париж бе представена новата колекция на “Kenzo”. 

Силви Вартан влюбена в моделите на Кензо

Около името на първия бранд на Кензо има известни противоречия. В началото на кариерата си японецът решава да кръсти своя бутик „Джангъл Джап“. И докато “jungle” частта няма нужда от обяснение, тъй като Кензо е голям почитател на мотивите от джунглата, думата „джап“ е проблемна. На Запад тя е използвана, за да покаже връзката на предмет, стил, дори човек с Япония в негативен смисъл. Кензо е наясно с противоречията, но няма намерение да им се остави. "Знаех, че терминът има негативен оттенък, но смятах, че като направя нещо добро, ще променя значението", казва той в интервю за "Ню Йорк Таймс" през 1972 г.  Неговата детска невинност и свежите му идеи, недостъпни за подигравки и обиди, му печелят обичта на младите. Сред най-известните клиентки на талантливия японец е световноизвестната българска певица и актриса Силви Вартан. 

Дрехи за щастливи хора

Такада обяснява, че иска да прави щастливи и свободни дрехи. „Модата не е за малцина, тя е за всички“, обяснява той. "Мисля, че внесох свобода в модата, в начина на носене на дрехите, на движение в тях, на цветовете. Жената "Кензо" е свободна, красива и динамична", разказlа японецът. От края на 70-те години Кензо е сред водещите модни дизайнери в света и показва колекции в Токио и Ню Йорк. Започва да представя и мъжки модни колекции, създава своя линия джинси и детска мода, навлиза дори в парфюмерията. През цялата му кариера ясно личат любовта му към пътуванията и смесването на стилове, креативността при използването на етнически мотиви и смелостта да добави цвят към тъмния моден свят на Париж. 

Мирослава Атмаджова

Мирослава Атмаджова

Редактор - marica.bg

Мирослава Атмаджова е завършила Право в ПУ „Паисий Хилендарски“. Работила е като копирайтър в голяма IT компания. Част е от екипа на „Марица“ от 2017 г.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какви трябва да са следващите мерки срещу COVID-19 в Пловдив?