Следвайте ни

Мистерия: Защо някои самолети летят празни

viber icon

Преди няколко години празен самолет излитал от Лондон за Кардиф 6 пъти седмично - с пълен екипаж, но без нито един пътник. Изглежда мистична история или не най-разумният бизнес ход. И със сигурност не е най-екологичното решение.

Летище Хийтроу е едно от най-натоварените в Европа, над 200 хиляди пътници преминават през него всеки ден. Но е важно да знаем, че има само две писти, докато на летището в Чикаго, което обслужва приблизително същия брой пътници, има седем, пише pochivka.blitz.bg.

Разбира се, много авиокомпании искат да летят до Хийтроу, но поради факта, че е толкова натоварен, те не могат просто да отворят нов полет - първо трябва да си вземат slot pair, т.е. правото да кацат и да излитат в точно определен час. Тези права могат да се купуват и продават. Тъй като търсенето сред авиокомпаниите за полети до Хийтроу е много голямо и летището не може да побере физически всички (само 650 двойки слотове са на разположение на ден) - цените са космическо високи.

Например, през 2016 г. Kenya Airways продаде единствения си слот за Хийтроу на Oman Air за Є 68 милиона. Така оманските авиокомпании получиха правото да пуснат полета Лондон - Мускат. Самолетът трябва да пристигне в 6:30 сутринта и да излети в 8:25 - това вероятно е най-натовареният период, защото в ранните утрини пристигат нощните полети от САЩ и Азия. Oman Air също мечтаеше да лети до Лондон през нощта - и се охарчи за това.

Тази сделка се превърна в най-скъпа в историята. Дори и други превозвачи да не харчат толкова фантастични суми за слота си, те все още често инвестират десетки милиони евро в правото да кацнат в основния лондонски хъб.

И тъй като слотът е толкова скъп, компаниите ще го държат до последно. По правилата на Хийтроу, ако слотът не се използва 80% от времето, той се предоставя безплатно на следващата компания в списъка на чакащите. Следователно, да харчите милиони и да не използвате правото си да заемете полоса е доста глупаво, можете просто да го загубите.

Точно така. През 2007 г. British Mediterranean закри полета си до Ташкент и слотът, който компанията използва за тези полети, рискуваше да остане бездействащ. Но за да го запазят, British Mediterranean  не трябваше да лети специално по този маршрут, а просто трябваше да лети. Затова компанията реши да пусне малък самолет за Кардиф наблизо, само за да спаси известно време. Този самолет летеше 6 дни в седмицата. На всеки полет на борда имаше само екипаж.

Полетът до Ташкент беше отменен почти в последния момент. Компанията прецени, че за тях би било по-евтино да карат празен самолет в продължение на няколко месеца, отколкото да плащат за обслужване на услугите и агенти за обслужване на пътници на летището, за да изпращат реални полети. Разбира се, природозащитните активисти не бяха въодушевени от тази бизнес концепция.

През 2004 г. австралийската компания Qantas Airways закупи два чифта слотове в Хийтроу за Є 23 милиона. Но преди превозвачът да успее да организира полети до Австралия през Сингапур, той трябваше да задържи слотовете си. Решението на Qantas беше поне малко по-практично. Тъй като на чуждестранната компания не е разрешено да извършва вътрешен полет във Великобритания, те решават да си партнират с British Airways и да открият съвместен свързващ полет от Австралия до Манчестър през Лондон. Невъзможно беше да се купят билети само за втория етап от пътуването, следователно самолетите по маршрута Лондон - Манчестър и обратно редовно летяха буквално с няколко пътници на борда. Това обаче е малко по-добре от празен самолет.

Да, но не твърде агресивно. Например, през зимата, когато търсенето на определен полет падне, те могат да намалят броя на дългите скъпи полети и да ги заменят с кратки, евтини полети до близък град, за да не отказват слота изобщо. Освен това Хийтроу планира да отвори трета лента - така че ситуацията като цяло трябва да се опрости малко.

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?