46

Адвент календарът - рекламен трик или мила традиция?

Според традицията адвент календарите се подаряват на роднини и приятели месец преди католическата Коледа. Представляват картонена кутия или къща, в която се слагат сладкиши, козметика, бележки с желания, цитати от Евангелието, малки задачки или други приятни неща. Комплектът се състои от номерирани клетки, които трябва да отворите до началото на празника. 

Смята се, че първият адвент календар се появява през 1903 г. в Германия - създаден е от Герхард Ланг в печатницата "Reichhold&Lang". Представлявал картонена дъска с 24 цветни карти. Според легендата като дете Ланг постоянно питал майка си кога е Коледа. Уморена от вечните въпроси, жената измислила забавление за момчето: изпеклa бисквитки и ги поставила в номерирани торбички, които младият Ланг отварял до края на декември.

През 1928 г. се появява първият шоколадов календар от "Stollwerck". През 50-те години на миналия век вкусните календарите набират популярност в Германия, а с течение на времето се разпространяват и в други европейски страни и се превръщат в коледна традиция. По това време те имали и възпитателна функция - всеки път, когато детето се канело да отвори прозорец, трябвало да си спомни какво добро и лошо е направило през деня. 

Превръща се в идеален маркетингов трик

Днес адвент календарите вече нямат религиозен смисъл и могат да съдържат всичко. Те са идеален маркетингов инструмент, който може да продаде 24 продукта в един на деца и възрастни. Фирмите ги използват, за да изградят информираност за марката си, да привикнат клиентите към продукта и впоследствие да ги накарат да го купят в пълен размер.

Ако по-рано адвент календарите се свързваха само със сладки и шоколад, то днес все повече се говори за тях в контекста на козметиката. Но не само. Миналата година за Коледа филмовата компания "Marvel" пусна календар с 25 фигурки на супергерои за £45. Имаше и поредица "Friends" (картички с желания с герои от сериала за £22) и дори производителите на храни за кучета изкараха свои собствени предложения (лакомства за домашен любимец за $36). Коледните календари толкова са се модернизирали, че дори не трябва да са физически обект. Любителите на музиката могат да изтеглят приложение и да се насладят на 25 песни, с които да се заредят с празничен дух. 

Най-скъпият струва повече от 10 милиона долара

Комерсиализацията по Коледа понякога приема луди форми: най-скъпият коледен календар струва повече от 10 милиона долара и представлява набор от 12 артефакта, отнасящи се до определени страни. Следващата година притежателят му ще пътува до 12 различни държави всеки месец със семейството си. Авторът на идеята, дизайнерката Деби Уингам, комбинира бижута, скъпи артикули и редки произведения на изкуството в комплект от 50 кг. Всичко това клиентът ще подари на своите близки, с които ще пътешества.

Нека да си спомним и други интересни календари - например комплект от "Tiffany&Co" на стойност $150 хиляди, Календара на приключенията от "Lego" (с  герои от филмите на "Marvel") и Календара на приключенията на Хари Потър (с лакомства от света на магьосниците).

Понякога адвент календарът е повече от подарък

Някои компании използват коледните календари за благотворителна дейност, като даряват средства от продажбите им в подкрепа на различни програми и инициативи. В нашата култура адвентите се появиха сравнително наскоро, но вече успяха да намерят своите поддръжници. Вместо класическия коледен можете да си направите календар в очакване на Нова година.

Още интересни текстове на празнична тематика четете в "Марица Коледа" - последното от специализираните ни издания за 2022 г.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Кой да стане кмет на Пловдив, ако Здравко Димитров хвърли оставка?