Вилиана Вълчева - лъвицата, която дирижира "Семейство Адамс" на Античния
- 20:30, 20.08.2023
- 11:04, 21.08.2023
- 3095
- 1
Любителите на киното помнят как в 90-те се роди една култова анимация - „Семейство Адамс“. Първоначалната идея на създателите й е да се осмее „идеалното американско семейство“ от 20-те години на миналия век. Героите дълго време дори са нямали имена. Получават ги чак през 60-те, когато се появява първата екранизация на „Семейство Адамс“ като сериал. И така - те са всичко друго, но не и това, което очаквате. Семейство Адамс е пълно с изненади. Вероятно те са напът да изненадат и пловдивчани.
За целта под тепетата идва една красива варненка. Тя дирижира мюзикъла, който ще разказа в петък вечер на Античния театър историята на най-мрачното, но и шантаво семейство на света.
Българската диригентка Вилиана Вълчева е специализирала и работила в Швейцария. Там влиза смело в предимно мъжкия свят на своите колеги, за да докажеq че граници между половете няма - особено когато влагаш постоянство в работата си. Днес Вилиана е щатен диригент в Държавна опера-Русе.
„Вълнувам се за този дебют - поставяме „Семейство Адамс“ за първи път на сцената на Античния театър в Пловдив, но очакванията ми са да се получи запомнящо се събитие. Античната сцена носи специална атмосфера. Пленява ме енергията на театъра и това, че винаги е различен, според събитието“, казва Вилиана пред „Марица“ часове преди премиерата на спектакъла в Пловдив. Най-мрачното семейство на Америка се развихря в хитовата музикална комедия за любовта, семейството, доверието и израстването с трогателен и разтърсващ обрат.
"Семейство Адамс" е с музика и текстове от Андрю Липа и сценарий от Маршал Брикман и Рик Елис. След множеството филмови и телевизионни адаптации това е първото и единствено сценично представление, базирано на героите.
Премиерата му на Бродуей е през 2010-а, когато печели редица престижни награди. Режисьорът Петър Одажиев пък подготвя
една добронамерена пародия на черната комедия
с намигване на базата на рисуваните герои, които са популярни по целия свят. Историята на мюзикъла поставя тези известни персонажи в нова ситуация - порасналата Уенздей се влюбва. Постановъчният екип стъпва на музикалната драматургия като водеща и подчинява всичко на нея - актьорите, хореографията, преливането на мапинга, движението на декора. За Вилиана „Семейство Адамс“ е една по-скоро философска история.
„Сюжетът на мюзикъла провокира размисли за живота и смъртта. Напомня ни, че ние, хората, взимаме прекалено всичко на сериозно. А не трябва! Всичко в живота е преходно. Никой не знае какво ще му се случи утре. Защо ни е да губим всички тези нерви, които влагаме в доста незначителни неща - ежедневието ни е изпълнено с тях. Мисля, че трябва да се замислим над всичко това. Как живеем? Хората могат да си вземат поука, но най-хубавото е, че любовта побеждава в тази отчасти черна комедия“, смее се младата диригентка.
Пътят към пловдивската сцена тръгва в началото на тази година, когато маестро Диан Чобанов я пита дали има интерес да дирижира мюзикъла „Семейство Адамс“. „Имах колебания - все пак за първи път се сблъсквам с мюзикъл. Публиката ме познава като оперен диригент. А мюзикълът е нещо тотално различно - друг тип музика, пеене, различен жанр“, разказва дамата. „Семейство Адамс“ обаче съвсем не е първата ѝ среща с пловдивската опера. Преди пандемията идва за първи път под тепетата, за да дирижира „Евита“. Налага й се да замества диригента Константин Добройков и така са запознава с музикантите от операта.
Да бъде диригент, е детска мечта на Вилиана
Като малка баща й я води в една школа по пиано. „Видях, че е много трудно да свириш, но от малка съм на пианото. Така премина цялото ми детство, но родителите ми често ме водиха и на опера. Гледах оркестъра, преди да започне представлението. Бях като хипнотизирана от звуците в залата - всеки настройваше инструмента си. Надвесвах се над оркестрината, гледах диригента и си казвах: искам да стоя на това място“, спомня си чаровната дама. Днес е убедена, че диригентът е водещата фигура във всеки един спектакъл.
Изгражда сплавта между оркестрината и сцената и през цялото време той е водачът. „Това безспорно изисква силна концентрация“, допълва варненката. Страстта й към музиката продължава да се развива в Националното училище по изкуствата „Добри Христов“ със специалност пиано. Казва, че е имала шанса да попадне в силен випуск - седи на един чин с гласовитата Деси Добрева.
„Когато завършвах училище във Варна, срещнах майката на моя съученичка и тя ми разказа, че дъщеря й ще учи в Швейцария. Това ме заинтригува, особено курсовете в Берн. Седнах и им написах едно писмо на ръка и швейцарците ме поканиха на кандидатстудентските им изпити. Помня, че имаше много кандидати - борихме се за 4 места. Така започна моята одисея
и близо 25 години Швейцария е моята втора родина.
Дори все още имам адрес там."
Така продължава висшето си образование в Hochschule der Künste в Берн. След това учи в Музикалната консерватория в Нюшател, където се занимава с камерна музика и оперно корепетиране. „Швейцария е част от мен, тя ми даде страхотно образование, срещнах най-големите диригенти на нашето време, като Бернард Хайтинк, Дейвид Цинман, Зубин Мета, Пиер Булез“, допълва нашенката. Паралелно започва да се занимава с дирижиране, което я отвежда в Университета за музика в Люцерн в класа на проф. Ралф Вайкерт, дългогодишен главен диригент на Цюрихската опера.
Изучава музикология в университета в Берн. През 2013 г. талантливата варненка започва работа в Люцернския оперен театър като репетитор и асистент на главния диригент. Същата година след конкурс печели и място за практика в нова продукция на Цюрихска опера при главния диригент Фабио Луизи. От 2008 до 2014 г. Вилиана
получава реномираната стипендия на женевската фондация Zeno Karl Schindler.
„Случайна среща с дъщеря му Жаклин Шиндлер ме провокира да започна работа по един проект, свързан със средновековната немска музика. Фондацията на покойния ѝ вече баща подкрепяше проекти в областта на всички средновековни дисциплини (езици и литература, филология, история, история на изкуството). Получих първата им стипендия, която се дава в сферата на музиката, и така от 2008 г. от фондация Zeno Karl Schindler, която традиционно насърчава авангардни изследвания в областта на инженерството и науките за околната среда, вече подкрепят и изявени музиканти.“
Вилиана е първата сред тях. През 2014 година е поканена за щатен диригент във Варненската опера, където подготвя и представя много нови постановки, като „Андре Шение“ от У. Джордано, „Адриана Лекуврьор“ от Франческо Чилеа, „Норма“ от Белини, „Лучия ди Ламермур“ от Доницети, „Дон Жуан“ от Моцарт. От 2021 г. Вилиана Вълчева е щатен диригент в Държавна опера-Русе. „Обичам професията си, понеже по някакъв начин тя е свързана със съвършенството. Ние, музикантите, даваме духовно удоволствие и радост на хората. Чрез музиката, чрез сцената, чрез танца - музиката е едно удоволствие за сетивата. Знаете, Бог е съвършен, а ние искаме да го достигнем. Затова ни е толкова важно да се стремим към съвършенството в това, което правим“, споделя пред „Марица“ българката.
Дели една сцена с прочутата Мидори
Този септември Вилиана дели сцената с носителката на "Грами" и любимка на Зубин Мета, световно признатата цигуларка Мидори. Прочутата японка идва в София, за да изнесе концерт със Софийската филхармония, Вилиана Вълчева е на диригентския пулт. „Заедно ще изпълним „Fantasy Homage to Schubert“ на пловдивчанката Добринка Табакова - една забележителна жена, номинирана за "Грами" и известна в целия свят“, обясни нашата диригентка.
Самата Мидори пък печели "Грами" за цигулковия концерт на Хиндемит, записан под палката на Кристоф Ешенбах със симфоничния оркестър на NDR. През 2021 г. тя е отличена с престижната награда на Центъра „Кенеди" като признание за художествените постижения през целия й живот. Заедно с известния руски цигулар Вадим Репин създават уникалния проект „Поръчкови творби” - чрез него дарители финансират написването на 4-минутни произведения за соло цигулка. Двамата ги включват като бисови пиеси в свои концерти и в медийни изяви за насърчаване на инвестициите в областта на изкуствата. Мидори е посланик на добра воля на ООН.
Хореографията е цветът на спектакъла
Модерни танци в стил Бродуей, плюс елементи от Боб Фоси и джаза. Това ще видят пловдивчани на Античния театър. „Хореографията е цветът на спектакъла", казва Амедео Джунта, хореографът на „Семейство Адамс".
Той успява да създаде танцова композиция, която, от една страна, да помогне на историята да достигне до зрителите, а от друга - да предаде енергия и живот на иначе мрачното семейство.
Танците в постановката представляват „декорацията" на сцената и са контрастът между костюмите и сценографията, а на финала зрителите ще се убедят, че това "семейство от отвъдното" всъщност е много по-живо от нормалните семейства, но просто по различен начин.
Вкарват в спектакъла и изкуствен интелект
Античният театър на Пловдив ще се превърне в мрачния дом на семейство Адамс. В различните сцени той ще изглежда като гробище или среднощна градина, а за целта сценографът Петко Танчев използва точен мапинг по архитектурата на театъра. Нещо повече - за първи път в постановка на Опера Пловдив се използва и изкуствен интелект, за да се генерират елементи от мапинга по описанието на отделните сцени в мюзикъла.
Керана е космическата Мортиша
Екзотичната вокалистка на група „Керана и космонавтите“ Юлия Йорданова влиза в култовия образ на Мортиша в мюзикъла „Семейство Адамс". За да се слее напълно с ролята, Керана се е отдала на продължителни репетиции. Същевременно лудетината от града под тепетата не спира да радва и феновете из цялата страна. "Керана и космонавтите" се оказа най-търсената група за участия, а талантливата певица дотолкова обича предизвикателствата и експериментите, че не се спира на едно място и буквално няма и един свободен час. Със сигурност себеотдаването й е повече от възнаградено, а неопровержими доказателства за това са както реакциите спрямо мюзикъла "Исус Христос Суперзвезда", в който Керана участва, както и космическата любов на публиката към всяка една песен на невъобразимо успешната й банда. Сега певицата очаква с нетърпение обратната връзка за образа на Мортиша.
Бродуейският мюзикъл стъпва върху легендарните рисунки на Чарлз Адамс. Със спектакъла довечера организаторите от Държавна опера-Пловдив закриват своя фестивал Opera Open.