71
Следвайте ни

Уникално изобретение: Как да чатим с гаджето с ръката на Фройд

viber icon

От 90-те години на миналия век започна бурното развитие на т.нар. „Историческа типография”. На Запад досега са издадени  шрифтове, които са по почерци на личности като Шекспир, Айнщайн, Леонардо, Гогол, Микеланджело и др.

„Ние изоставаме значително от този процес”, категоричен е Стефан Пеев. Човек може да си свали шрифта, основан на писането на любимия герой и да го използва в компютъра си.

Всичко зависи от лицензните условия на създателите му. В Русия са избрани двата подхода към почерците на Пушкин и Гогол.

Първият е създаден от шрифтовия дизайнер Генади Фридман. Почеркът на Гогол е безплатен и се разпространява свободно от руската фирма „Парадайк”. На практика той може да бъде свален от всеки на различни дигитални устройства.

Шрифтът на Пушкин се държи от същата компания, но той е с търговски лиценз и може да се използва само след като бъде закупен. В момента смартфоните не са устройства, които позволяват да се променят шрифтовете с лекота - така както компютрите.

В една от статиите си Стефан Пеев пише за компанията Walden Font Co., която отделя еднакво внимание както на ръкописните, така и на печатните шрифтове от зората на книгопечатането до началото на XX век.

В колекцията има средновековни и ренесансови шрифтове, както и шрифтът William Shakespeare, изграден изцяло върху почерка на знаменития драматург.

„В по-ново време Харалд Гайслер създава шрифтове върху почерците на Зигмунд Фройд, Алберт Айнщайн, Мартин Лутер. Финландската шрифтова дизайнерка с руски корени Юлия Сисмалайнен (Julia Sysmäläinen) на свой ред насочва усилията си към ръкописния стил на Франц Кафка, създавайки шрифтовете Mister K и Josef K, а сръбският калиграф Лазар Димитриевич възпроизвежда в шрифт почерка на Ърнест Хемингуей”, пише в статията си пловдивският филолог.

Всички мислят, че работа с новите технологии е лесна и достъпна за всеки.

„И понеже всеки може да си обработи няколко изображения, са свикнали да гледат на хората, които се занимават професионално с изображения и изграждане на визуални образи, със снизхождение. За разработката на едно шрифтово семейство отива минимум година - говорим за година с нормални 8-часови работни дни”, обяснява дизайнерът.

Негов приятел - бразилски шрифтов дизайнер, е автор на шрифт с 12 хиляди знака. Работи по него вече 6 години. Вкарал е всичко, свързано с латиницата и всички й особености. Вкарал е и цялата гръцка писменост.

Направил е и кирилица, съобразена с особености на всички държави, които я използват - Русия, Украйна, България и дори е стигнал до особеностите на кирилицата в Монголия.

„Един обикновен шрифт, с който масово може да се работи има между 500 и 800 знака. Това са големи и малки букви на латиница, кирилица и всички препинателни знаци и числа”, подчертава Стефан Пеев.

Росен Саръмов

Росен Саръмов

Репортер-редактор - екип "Общество"

Росен Саръмов е випускник на Английската гимназия в Пловдив. Завършил е МИО и има магистратура по Външна търговия. Владее отлично английски и руски език.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Кои са най-големите предизвикателства пред новото правителство през 2022-ра година?