Следвайте ни

Столична галерия сътвори арт скандала на годината

Изключителен скандал в арт средите се разрази след открита на 30 май изложба в столичната галерия "Структура" - "Модернизъм и авангард. Българската перспектива".

Оказа се, че някои от включените творби в експозицията са със спорна автентичност, за което  забелязали дори ученици от Художествената гимназия в София. Броят на съмнителните творби непрекъснато расте.

Първоначално бе съобщено, че експозицията включва картини от колекцията на Николай Неделчев с "почти 100 неизвестни творби на български автори със значителен принос в историята на изкуството”. В прессъобщението се отбелязва, че става въпрос за картини, рисувани от (или приписвани на) Борис Елисеев, Александър Жендов, Христо Каварналиев, Гео Милев, Иван Милев, Иван Ненов, Георги Попов-Джон, Николай Райнов, Дечко Узунов…
Каталогът към експозицията е с текстове, писани от експерти като проф. Ирина Генова, доц. Борис Данаилов, д-р Биляна Борисова и д-р Мария Василева.

Сред творбите, за които открито се заговори, че има съмнение за автентичността й бе "Сън – Еротика", с подпис  на Сирак Скитник (1883-1943). Оказа се, че става въпрос за копирана корица на изданието "Кама Сутра" на "Пенгуин Класикс".  Друго скандално копие се оказа портрет на профил на Глен Клоуз, преписано за рисунка на художника Мирчо Качулев (1901–1972). Това отбеляза и художника Антон Стайков на профила си във Facebook.

На страницата си в социалната мрежа Неделчев също коментира скандала с плагиатстваните творби: "С оглед на създалата се ситуация и твърдения, свързани с автентичността на някои от изложените работи, ще бъде създаден експертен съвет, който да изследва спорните творби. Резултати ще бъдат оповестени публично".

Ръководителят на галерията Мария Василева потвърди също в социалните мрежи, че независим експертен съвет ще установява автентичността на творбите в изложбата.

В официално съобщение до медиите от галерията коментират случилото се като признават, че има измама и поднасят извинение за всички, които са неволно подведени: "Ние самите станахме жертви на измама от страна на недобросъвестни продавачи. - коментират от галерията - Става дума за злоумишлени действия, за които ще сезираме прокуратурата. В тази ситуация считаме за наше задължение нагледното обозначаване на съответните работи в изложбата".

В съобщението също така пише, че заради случая с плагиатството ще има дебат за пазара на фалшификати и фалшиви сертификати в България.

"Съществуването на такъв пазар е обществена тайна. Заобикалянето на този въпрос ни превръща в мълчаливи съучастници в престъпен сговор, а нашето желание е тези изключително вредни и опасни явления, уронващи авторитета на заниманията с изкуство, да бъдат изобличени. Ще бъдем удовлетворени, ако неприятният инцидент изиграе ролята на повратна точка в пресичането на дългогодишни престъпни практики от този вид.

Разговорът за българския модернизъм и затрудненията за неговото изследване трябва да продължи. Авторите, представени в изложбата, са важни за картината на модернизма в България, а контактите им с международни художествени среди несъмнено разширяват хоризонта на неговите проявления. Надяваме се, че умишлено създадената ситуация няма да накърни идеята за значимото присъствие на този културен феномен в българското изкуство, нито пък ще бъде използвана за спекулативни междуличностни разправи и клевети с професионален характер.

Злонамерени и криминални действия в света на изкуството винаги са съществували, но те най-често не са оставали без тежки последствия за извършителите. Мисията на галерия “Структура” да разкрива нови хоризонти и да променя статуквото преминава през едно голямо предизвикателство, което с общи усилия ще преодолеем.", пишат още от галерията.

Все още не е ясно как ще свърши всичко и дали ще се стигне до съд. Ясно е, че скандал има, а на страницата си във Facebook галерията e отбелязала, че няма да работи на 18-ти юни, а насрочената за 19-ти юни среща-разговор с проф. Ирина Генова се отменя поради "разкрилата се ситуация с умишлена измама".

Източник: dnes.bg 

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?