Равносметката: 34 млн. лв. изтекоха в мелницата на "Пловдив 2019"

Равносметката за 2019 г. тепърва ще поражда спорове и интерпретации, но ефектът от Европейска столица на културата за творческия и икономически просперитет под тепетата е извън съмнение.

През годината се проведоха 538 официални събития под патронажа на „Пловдив 2019“. Според отчетите на фондацията 10 млн. лв. са разпределени по отворени покани. Собственият принос на партньорските организации като инвестиция в културно съдържание се изчислява на 18 млн. лв., сочи отчетът на фондацията.

3-те милиона лева от награда „Мелина Меркури“ на Европейската комисия пък ще останат за следващите години. 1 200 000 лева са привлечени допълнителни средства от международни културни организации и културни институти от страни-членки на ЕС и и спечелени проекти по програма „Творческа Европа“. Спонсорствата, макар и почти изцяло на бартер, се оценяват на 1,7 млн. лв. „Пловдив 2019“ е работила с 15 официални спонсори по над 100 кобрандирани продукта, разпространявани в тираж над 400 000.

Пловдив бе представен в две големи филмови продукции - „7“ и „Завръщане“, като маркетингов инструмент за популяризиране на града под тепетата. Бяха заснети и 6 епизода от документална поредица на National Geographic.

През годините е отчетен и силен ръст на туризма, макар официалната статистика да улавя само една трета от броя на посетителите. От 2014 до края на 2018 г. приходите от нощувки са се увеличили с 34%. Приходите от чуждите туристи пък са нараснали с 44 на сто. В Пловдив са отворени 40 нови места за настаняване и 90 в областта.

„Пловдив 2019“ е привлякъл 90 преки партньори от града, 150 от страната и 45 от чужбина. В проектите са се включили 4589 артисти. Седалището на фондацията -СКЛАД, е приютило 56 културни събития. По бреговете на Марица и край остров Адата са реализирани 19 проекта. В Столипиново по клъстъра „Махала“ са осъществени 30 проекта с 268 събития. В Капана пък са реализирани 55 проекта.

Фондацията пък е припознала други 68 проекта, които подкрепят мисията и ценностите на Пловдив 2019, без да са финансирани с общински пари.

„С идването си за първи път в България титлата ЕСК преобърна много стереотипи, изтупа праха и напълно обнови понятието за култура, превърна я в основен приоритет. Програмата с близо 400 проекта не остави нито ден без събития и вълнуващи преживявания с изкуството“, смята арт директорът на фондацията Светлана Куюмджиева.

Според опонентите й от пловдивските творчески гилдии обаче програмата е била сбъркана, а фокусът е поставен върху събития без траен ефект върху местното изкуство, повечето от които ще отлетят във времето заедно със самата 2019-а. За тях са похарчени и голяма част от парите, а в същото време най-значимите събития и проекти са създадени от местните творци. Според представителите на основните гилдии 90% от цитираните от Куюмджиева "мероприятия" са маргинални, а за повечето от тях никой освен участниците и чиновниците във фондация "Пловдив 2019" нито е чул, нито е разбрал. 

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?