Пловдивски архитект изненада Париж и Ню Йорк и се завърна под тепетата

В един стар магазин, в който преди продаваха мебели, в уличките зад Четвъртък пазара, е ателието на керамичката Силвия Митовска и архитект Петър Белев. Отвън сградата е непретенциозна, но отвътре попадаш в някакъв вихър от форми, материали и картини. На всяка крачка те гледат огромни лица, които ще са част от изложбата им Persona /Маска/, която се открива на 18 юни в галерия „2019“, на улица „Гладстон“. Силвия е завършила керамика в Пловдив. Петър е завършил архитектура в Париж. 10 години е работил като архитект във френската столица.

Влюбих се в Париж след една ученическа екскурзия. Реших още тогава да уча в този град, казва Петър Белев. Цял живот се люшка между скулптурата и архитектурата. Като ученик първо се занимавал с правене на пластики. Искал да завърши академията. След това се насочил към архитектурата и ходил на уроци при Вида и Чарвад Щипкови. Влязал във френската гимназия с една цел - да научи френски и да отиде да следва в Париж.

Пловдивчанинът постъпва във факултета по архитектура, но в Академията по изящни изкуства във френската столица. Таксата за следването му е била по-малко от тази в България. „Училищата там са държавни. Приеха ме в 5 френски училища, като аз исках да уча скулптура и архитектура. Впоследствие избрах само едно училище. То бе много богато като база. Имаше ателие за занимания със скулптура. Всяка държава има различен подход към архитектурата и във Франция е останала традицията тя да е неизменна част от изящното изкуство“, обяснява архитект Белев.

Петър Белев прави изложба в центъра „Помпиду“ - един етаж под картините на Пикасо

Следването му във Франция е безоблачно. Още първата година започва да работи като стажант в голямо архитектурно ателие в Париж. В първи курс студентите обикаляли за сметка на училището цяла Италия. Задачата им била да рисуват стари ренесансови сгради. А накрая на годината направили изложба в Академията.

„На много от състудентите ми родителите им са архитекти. Те дойдоха на изложбата, а някои от най-интересните работи в нея бяха от мен. Още на откриването ми казаха: Ако искате, заповядайте в понеделник да сте наш стажант! Първо си нещо като калфа - учиш се от другите архитекти. Така може да се научи страшно много за професията“, разказва Петър Белев. 10 години след това работи във френската столица. Имал е изложба в центъра „Помпиду“ - един етаж под Пикасо и Кристо. Печели невероятен конкурс за Cooper Building в Ню Йорк. И все пак решава да се върне в Пловдив завинаги.

Никога не е работил нещо различно от специалността си.

В Пловдив е архитект на свободна практика. „Ако някой реши да си построи къща, може да ми се обади“, казва той.

В Париж учи и в елитна школа по реставрация на сгради. Точно там започва да се интересува от работата и начина на стареене на различните материали. Школата се намира срещу Айфеловата кула на площад „Трокадеро“. „Там научих много неща за стареенето на материалите. Дават богато и научно образование, което помага за изкуството. Трябва да се мисли след 50 години как ще изглеждат нещата. Металът старее по един начин, дървото - по друг, а текстилът по трети“, казва той.

С керамичката Силвия Митовска работят по проекта си Persona, в ателието им има 9 огромни маски

Така преди 4 години започват със Силвия Митовска да работят по проекта си Persona. В ателието им има 9 огромни маски от напълно различни материали. Едната е от дървени трупчета, другата е от въжета, а третата е бял цимент, върху който е опънат чаршаф.

„Всяко лице е правено с различна техника и по различен начин. За всяка маска сме измисляли начина на работа. И да имаш архитект, който разбира от конструкции и работа с материали е много полезно“, казва Силвия Митовска. Показаните огромни лица са африкански и са еднакви, но изглеждат различни. В идеята не е търсено никакво политическо послание.

За да се купят уникалните им маски, се изисква специално вътрешно пространство. „Това е и въпрос на естетика и светоглед - подходът е съвременно изкуство. В една съвременна сграда такава скулптура би се вписала“, убеден е архитектът.

Архитектурата и скулптурата в него не се бият. Казва, че с едното занимание си почива от другото. „Помага ми това, че са две различни неща. Но в миналото често скулптори са били архитекти“, припомня той.

Петър и Силвия си имат и странични занимания и се срещат само от време на време в ателието. „Понеже си работим по други неща и паралелно с изложбата, когато погледнеш първата работа - маската с въжетата, и последната, имаш чувството, че са от различни хора. Времето е минало и техниката е различна. Това се връзва с идеята за Persona”, казва Силвия.

 

Печели конкурс в САЩ с конструкция от шперплат

Преди няколко години Петър Белев и дизайнерът Делян Найденов участват в конкурс на прочутата сграда Cooper Union в Ню Йорк. Това са три частни колежа в Ийст Вилидж в Манхатън. Единият е за архитектура, другият за изящни изкуства, а третият е за инженерни науки. Всяка година галерията на колежите, която е ултрамодерна метална сграда, прави на първия си етаж голяма изложба. Искали част от галерията да се изнесе отвън на тротоара и така организирали международен конкурс.

Петър Белев и Делян Найденов печелят конкурса с оригиналния си проект. „Конкурсът бе да се създаде временен павилион, който е на входа на галерията и да удължава пространството на улицата. Направихме много интересна сглобяема конструкция, която може и да се сгъва като хармоника. Спечелихме първо място, но малко преди да реализират проекта, галерията се измества от сградата и така той остана на макет и чертежи“, разказва архитектът. Удължаването им на Cooper Union е от висококачествен шперплат.

Според него това е един възроден материал, който все още не се цени у нас. Разказва за уникалната сграда на “Каса де Музика” в Порто. Това е ултрамодерна концертна зала на архитекта Рем Коолхаас. За облицовката на залата той е използвал шперплат. По рисунъка на дървото обаче лепи златен варак. „Имаш злато върху шперплат. Почти на шега, той пита: При положение, че съм използвал най-евтиния и най-скъпия материал в комбинация, за вас това колко струва това“, разказва арх. Белев

 

Митовска твори декорите на „Под прикритие“

Силвия Митовска прекарва повече от десетилетие в София, където попада в света на киното като художник. Участвала е в декорите на редица хитови сериали. Сред тях - „Под прикритие“, „Стъклен дом“ и „Столичани в повече“. „Бях художник и стилист в телевизионното предаване „В кухнята на Звездев“. В Пловдив, освен керамика и скулптура, открива друго свое призвание - декорацията на торти. „Занимавам се с шоколад и сметана. Непрекъснато преоткривам нови тайни на сладкарството. Всяка от тортите ми е неповторима, но често се работи по модел“, обяснява Силвия.

Преди две години с фотографа Мария Джебова откриха авангардната инсталация „И ангелите ходят на баня“. Идеята бе да се покаже срещата между обикновеното и ежедневното с необяснимото и възвишеното. От една страна, инсталацията показваше налъми, а от друга - ангели - пазители на идеалните човешки въжделения.

Подобни идеи има и в проекта Persona. Маската, направена от въжета, ще е поставена сред купчина от въжета. „Нишката ще излиза от нищото, от хаоса. Другата ще излиза от купчина от керамика. Тази, която е като лица под саван, е с метална армировка, специален цимент и винил. Това е техническо предизвикателство - да е максимално тънка, но здрава“, обяснява керамичката Силвия Митовска.

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?