Следвайте ни

Пловдивската култура се върна на върха

Големият недостатък дотук се оказва недостатъчният брой туристи

viber icon

Задава се най-наситеният с културни събития месец. Довечера на Гребната база ще се състои уникален плаващ концерт на Орлин Павлов, а през септември ще се проведе мащабният Есенен салон на изкуствата. На 5 септември градът под тепетата ще отпразнува годишнината от решението на Европейската комисия, с което Пловдив бе обявен за Европейска столица на културата. Едни считат титлата за огромно разхищение, а за други е повод за гордост. Така или иначе от 2014-а насам градът е сериозно променен и преди заключителния етап на ЕСК може да се направи частична равносметка на постиженията и неуспехите.

------------------------------------------------------------

Ако човек не е стъпвал в Пловдив през последните шест години и се върне в града, лесно ще забележи промяната. Културният живот под тепетата преживява истински Ренесанс.

Творците от всички гилдии са се развихрили със и без общинско и държавно финансиране и дават най-доброто от себе си. Налице е огромен поток от изяви и събития в театрите, галериите, фестивалите и литературните сцени. Публиката не просто пълни залите и арените, но дори се чуди кое от многото събития да предпочете всяка вечер. Арт фиестата в Пловдив удари в земята културния афиш на София и неслучайно стотици столичани пристигат под тепетата за уикенда.

Стигна се дори дотам, че стълпотворението от концерти и спектакли сериозно изтъни бюджета на средния пловдивчанин, но затова пък поредицата от безплатни събития му позволява да е на гребена на арт вълната. Поради липсата на достатъчно зали повечето от събитията се правят на открито и са съсредоточени в топлите месеци.

Водеща роля във Възраждането играят пловдивските културни институции. Доказва го дори и последният юбилеен концерт на ансамбъл „Тракия“ в началото на август, който препълни Античния театър и накара охраната да затвори вратите час преди началото.

Драматичният театър отново събра завистта на големите столични трупи със знакови представления като „Момчето от последния чин“, „Дебелянов и ангелите“ и фамозният „Одисей“. Последната авторска постановка грабна пет награди „Аскеер“ и не спира да привлича зрителския интерес.

Пловдивската опера също се намира във върхова форма - с оркестъра от над сто музиканти и балетната трупа с над 30 танцьори от цял свят, тя може да постава и най-сложните представления. Екипът на Нина Найденова откри заветната 2019-а с два аржентински спектакъла - танго операта „Мария от Буенос Айрес“ и мюзикъла „Евита“. И за двата билетите се изкупуват с месеци предварително.

На Opera Open големият хит се оказа поставената от италианеца Стефано Пода „Орфей и Евридика“, която напълни Античния театър цели три вечери. Почитатели от цял свят дойдоха да гледат бароковата опера.

Кукленият театър пък се отличи с японската пиеса „Принцът на морето и принцът на земята” с режисьор Елена Панайотова, а преди това грабна вниманието на публиката с „Вграждане”, „Аз, Сизиф” и „Дама Пика”.

Градът под тепета гъмжи от нови интересни фестивали - класически, театрални, камерни, кулинарни, средновековни, фентъзи, хип-хоп, джаз, графити, рок и какви ли не. Сега главното предизвикателство е кои от тях ще успеят да се задържат във времето без финансовите инжекции от общинската хазна.

Истински рай се отваря и за пловдивските художници и гостуващите им колеги. С общински пари отварят врати две големи нови галерии - „Капана“ (бившият Детмаг „Снежанка“) и тази на „Гладстон“. Предстои и завършването на ремонта на Градската художествена галерия. Отделно бяха отворени и частни галерийни пространства като „Етерна“, „Арсенал оф Арт“, Арт Наив“ и други, където изложби се правят почти всяка седмица.

Големият недостатък на ЕСК дотук се оказва недостатъчният брой туристи, които посещават града. Причините са много, но сред най-важните са провалите с концесията на летището и неудачите с вливането на ОП „Туризъм“ в „Старинен Пловдив“ и слабата работа с туроператорите, довела до спад на организираните групи туристи, които  посещават града.

Руслан Йорданов

Руслан Йорданов

Журналист - екип "Култура"

Руслан Йорданов е културен и политически репортер. Магистър по журналистика от СУ „Св. Кл. Охридски“. Носител на награди за журналистика „Черноризец Храбър“ (2010 г.) и „Пловдив“ (2017 г.).   Още

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ако Община Пловдив разполага с 50 млн. лева за строителство догодина, с какво да започне?