Следвайте ни

Пловдивчанинът Мартин Денев - скитникът импровизатор от Хавана до Бали

viber icon

Той е скитник по душа и музикант по рождение. Не се е срещал с Далай Лама, но интуитивно следва мъдрата му заръка: "Поне веднъж годишно ходете някъде, където не сте били досега". В кръвта му е да импровизира, не търпи догми и норми, но пък израства в залеза на соца, когато забранените неща бяха много повече от разрешените. Затова после е като отвързан. Обикаля света, попива всичко, което го впечатли и провокира. И го обръща в музика. Свири изгревите в Токио, маранята на Хавана и залезите в Бали, усеща ги в ноти. 

Мартин Денев е един от най-успешните български музиканти, но е познат повече в чужбина, отколкото у нас. И в това няма нищо чудно, той е космополит, но без да го изтъква или натрапва с дълги самонализи и философстване, просто така разбира живота. Пловдивчанин е, което може би обяснява много неща. Прибра се в България в разгара на пандемията от коронавирус, дори с цената на 14 дни карантина. Изкара ги в столичен апартамент под наем, за да се върне в Пловдив като свободен човек. 

Мартин е пианист, джазмен, DJ, вярва, че хората на изкуството не трябва да се ограничават не само жанрово, но и териториално. Затова кръстосва света, но голямата му слабост се оказва Азия, поради някаква причина тя го привлича.

Музикалната сцена в Бали му е позната от гиговите му участията в столицата на Индонезия - Джакарта. 

Нарича стила, който свири, джазтроника - смесица между джаз и електроника

По-клубен стил, без да е задължително да се танцува на него. В Бали обаче се насочва към DJ пулта заради спецификата на острова и нощния живот.

„Там идват диджеи и музиканти на гастрол от цял свят. В това отношение е като Ибиса. Островът е много интересен, защото съчетава в себе си спиритуализъм, сърф, търсачи на истината, модерни забавления, плажове и много туризъм. Може да се каже, че няколко паралелни светове живеят заедно и се движат успоредно. Хората са усмихнати и спокойни. В културата им е заложено да са любезни, избягват открита конфронтация и конфликти. Те приемат изпускането на нерви като детинска проява. Заради религията им вярват в кармата. Докато в Индонезия от 270-милионното население 90% са мюсюлмани, Бали е единственият запазил се хиндуистки остров. Разбирането на живота не е само черно и бяло, а има плюс, минус и среда - това е балансът, на който много държат, универсален ред - създаден, откакто свят светува.

Чарът на Бали е в разнообразието. Има плажове, вулкани, оризови поля, джунгли, море. Изключително харизматична локация. Допреди 50 години е имало тигри, но са ги избили. На острова всички живеят заедно, церемониите се извършват от стотици хора. Всеки помага на другия. Семействата са много задружни", разказва Мартин Денев. Споделя, че в Бали броят на заразените с COVID-19 е много малък. „Те вярват, че боговете ги пазят. Още в началото на пандемията правителството посъветва народа да не извършва една от най-големите си религиозни церемонии заради струпването на едно място, но хората не се съгласиха, защото церемонията е по-важна за тях от един вирус."

На Бали свири на клавишни инструменти в различни проекти и формации, пуска сетове и създава собствена музика. Шест години е музикален директор на Rock bar, наречен така, защото е върху скали в океана. Менажира ивентите, събитията, гост-изпълнителите, партитата. Отделно е постоянен DJ в пет от най-развитите и популярни клубни пространства, сред които легендарната „Кудета". Опознава повечето артисти не само в страната, но и в цяла Азия. 

Избира източния континент, защото Нидерландия не може да му предложи нищо ново.

След 15 години активен живот там сякаш тича в кръг. Заминава с любимата си на изток без очаквания. Точно тя избира романтичния остров вместо Джакарта, защото там е много замърсено, многолюдно, хаотично и задръстено от трафик и хора. В същото време Бали е интересна и интернационална територия, има много туристи.

След като се ражда синът му, Мартин предпочита да свири на дневните плажни партита, а любимите му са по залез. Конкуренцията е огромна, но пловдивчанинът успява да се наложи, а и късметът му се усмихва бързо. Отварят се вратите към най-атрактивните за един музикант места в Азия. Свирил е в Токио, Хонконг, Сеул, Шанхай, Сингапур. Работил е с творци от световен ранг като Хайди Вогел от The Cinematic Orchestra, Шарлийн Хектор от Basement Jaxx, Ванеса Фриймън, Хан Лий, Colonel Red , Лора Джексън, Кайли Аулдист и други.  

Джазът за мен е музика, в която се импровизира. В този смисъл може да кажем, че всички сме джазмени, защото импровизацията е нещо, което вечно се развива и разцъфва. Затова джазът никога няма да умре", споделя още пловдивчанинът.

Смята, че българските музиканти са на световно ниво, но самата сцена е малка и не предлага голяма реализация. Нуждае се от отваряне на хоризонтите. Неговият съвет е творците да излязат от локалното мислене, да имат самочувствие и да не се изолират от останалите държави. Визионерството е основно качество при хората на изкуството и ако му позволят да лети, достигат до висини, които дори не са очаквали.

Самият той се чувства добре в България и слънчевия Пловдив. Забелязва, че въпреки пандемията в момента хората са усмихнати, енергични, пленени от пролетни вълнения. 

Синът му Кристиян вече е в пловдивско училище, макар че все още му е по-лесно да говори на английски. 

Родителите му искат той да опознае родината си и да усети красотата <210>. Ще го правят стъпка по стъпка. Това, разбира се, няма да наруши семейната традиция да пътуват по света, защото има още много какво да видят.

Твори, докато е под карантина

Мартин Денев се прибира в България, за да е близо до семейството си в момент, в който светът се изправя пред огромно и непознато предизвикателство. След обявяването на пандемията всички плажове, заведения и летището в Бали са затворени, а за една такава туристическа дестинация това означава тотален бизнес застой. Това се отразява и на неговата работа. Затова се прибира в родината и се поставя под карантина за две седмици в столицата. Институциите периодично се свързват с него, за да проверят дали всичко е наред, как се чувства и дали спазва ограниченията. Прави си и двата вида теста за COVID-19, защото е отговорен и към семейството си, и към обществото.

По време на карантината не скучае. Не гледа телевизия, вместо това се отдава на творчество. Довършва нов албум за австралийски лейбъл. Докато е в България, създава и музикални колаборации с родни артисти, които засега иска да запази в тайна. В бъдеще смята да раздели времето си на две - половин година да е в Бали, а другата половина - в България. 

Новият му албум с фурор в световни класации

Последният, девети албум на Мартин Денев излезе на 24 април. Той е със заглавието „Perfectly enough" и съдържа пет трака. Няколко от тях влизат в топ 10 на класацията на Traxsource - един от трите най-големи и уважавани от продуценти и DJ-и сайтове за електронна музика. Един от траковете се изкачва нагоре, докато достига първа позиция, както и до второ място в Beatport Hit List. Друго парче стига до номер две в категориите Deep House и Soulful House, които са едни от най-оспорваните, с най-много артисти и наплив. Стига и до номер седем на Essential funk soul disco.

Това е доста голям успех за бутиковия лондонски лейбъл Imagеnes recordings, който го издава. Мартин работи за пореден път с него, защото му дават пълна свобода на избор, подбор на колеги и решения относно визията на албума. Английският лейбъл се старае да подкрепя и реализира максимално артистите си, поради което пловдивчанинът го предпочита за много от проектите си.

В албума работи с дуо HanLey, с певицата Саша Зико и саксофониста Куба Сковронски. Ремиксите са дело на Opolopo и Мартин Айвсън от Atjazz Record Company, който освен техно пише и филмова музика. Във всичките си албуми има колаборация с местни артисти от Бали, защото смята, че те са изключително талантливи, но не са добре познати на широката аудитория и заслужават да им се обърне внимание.

 „Бях много изненадан от успеха на EP-то. Въобще не го очаквах, защото съм от независим лейбъл. Да влезеш в топ 10, особено да се качиш до първа позиция, е почти немислимо за независим артист и то в тези категории", казва Мартин. 

Самият стил на „Perfectly enough" не може да се определи с точност. Повлиян е от много стилове, които пловдивчанинът се стреми да вплете в едно. 

Когато продуцира музика, се опитва тя да е в по-непозната форма, по-различна от общоприетите и комерсиални жанрове, дори това да съдържа известен риск. Не желае да играе на сигурно, а това, че не попада в конкретни рамки, е един вид комплимент за него. Бихме определили звученето на "Perfectly enough" като Chill. Музика, на която да разпуснеш на някое дневно плажно парти. С джаз и соул амплитуди, които придават един кадифен оттенък на общата тема.

Семейната легенда: Да продадеш вол, за да купиш контрабас

Мартин израства в музикантско семейство в Пловдив, в бащиния му род няколко поколения назад всички свирят на няколко инструмента. Като легенда се разказва историята с родоначалника на фамилията дядо Деньо от Велес, днес на територията на Северна Македония. За ужас на цялата рода, той продал вола и с парите купил контрабас. Но оттогава няма дете от фамилията, което не е започнало с цигулката, акордеона, пианото, ударните или друг инструмент в момента, в който може да го държи.

Мартин сяда шестгодишен на пианото, после влиза и в Музикалната гимназия. Приет е в Консерваторията, но осъзнава, че 90-те години не са време за изкуство. Решава да учи в чужбина и заминава да свири с групи в Швейцария, Люксембург и Германия, за да събере пари за образованието си.

В крайна сметка се справя и заминава за Холандия, където го приемат в консерваторията в Ротердам с джаз. Като студент работи най-черните професии. Бил е мияч на чинии, гардеробиер в нощни барове, лепял е плакати, раздавал е флаери. Имало е моменти, в които не е имал възможност дори през ваканцията да се прибере в България поради липса на пари.

„Музикантският живот никога не е лесен. Отстрани изглежда бляскаво и забавно, но реално никога не знаеш какво ще се случи. Живееш от ден за ден. Важното е да вярваш, че в крайна сметка всичко се нарежда", обяснява пловдивчанинът.

Една година е учил и в колежа по музика Бъркли в Щатите на обменни начала. Едно лято пък учи в Сантяго де Куба, където се специализира в латиномузиката. Живял е за кратко и на Карибите, а от близо 9 години нарича остров Бали свой дом.

Паулина Гегова

Паулина Гегова

Редактор-репортер - екип "Култура"

Паулина Гегова е завършила Актьорство за драматичен театър в ПУ. Работила е в държавен театър, създава частни проекти, организира културни и благотворителни мероприятия в Пловдив. Занимава се с медии от 2015 година, писател и редактор на художествена литература.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Остана ли ви отпуск за ваканция през лятото?