Пламен от Америка рисува стената на познанието с трите си ученички СНИМКИ

Художникът си дойде от Филаделфия, за да продължи делото на големите стенописци  Димитър Киров и Йоан Левиев

Художникът Пламен Велчев стана първият носител на ежегодната награда за млади творци на новата галерия „Димитър Георгиев”. Той е на 40 години. Завършил е графика в Академията за изящни изкуства в град Филаделфия в Съединените щати. Живее отвъд океана от 2000 до 2019 година. Сега е преподавател в Националната художествена гимназия „Цанко Лавренов”. С три свои ученички той рисува огромен стенопис на стената на салона на гимназията. Творбата ще бъде завършена до 23 юли и ще промени изцяло облика на улиците зад Четвъртък пазара.

Докато другите почиват и се наслаждават на лятната ваканция, Пламен и ученичките му Боряна, Йоана и Ния се качват на едно скеле в работни дрехи и рисуват огромния стенопис. Учителят е артистичен - носи неизменно потник на любимата си метъл банда „The Black Label Order”.

Произведението, което правят, е на стената към улицата. Същата стена бе санирана преди две години. Броени дни след това контейнерът за разделно събиране на боклук под нея бе запален. И в стената зейна кратер. След като бе възстановена, вандали набързо я нашариха с обидни надписи. Сега на това урочасано място Пламен, Боряна, Йоана и Ния искат да изрисуват 100 квадрата, посветени на знанието. На стената ще има преси за графика, огромна ръка, която държи фенера на познанието, а над него ще се реят всички инструменти, които използват младите художници.

Момичетата са от 10. клас и искат и в бъдеще да се занимават с монументално изкуство. И трите са от Пловдив. „Другите почиват, защото са във ваканция, а те са на бойното поле с мен всеки ден! Аз се качвам на скелето да рисувам и те са до мен отстрани”, казва Пламен Велчев.

Преди това идеята му била да направят големи шаблони с картон, които да използват за разнообразни проекти. За съвсем различни неща. Директорът на гимназията Светлозар Чавдаров предложил да изрисуват нашарената с мръсотии стена и така да покажат с изкуство, че там може да има и нещо красиво.

Пламен е учил в същата гимназия. Казва, че заради това се чувство още по-отговорен към учениците си и има специална връзка с тях. През 2000 година го приемат в Пенсилванската академия за изящни изкуства. „Завърших графика, но правих много различни работи - офорти и монотипи в по-голям формат. В Америка си падат по по-големите произведения, защото къщите им са много по-големи”, разказва той.

Преди да кандидатства в Щатите, изкарал теста на TOEFL. Изпратил диапозитиви по пощата, за да го одобрят. „Над 20 работи изпратих - тогава още нямаше дигитални снимки. Колко невероятно е нивото на нашата гимназия показва фактът, че там ми дадоха много добра стипендия, с която можех да си платя таксата и да живея”, спомня си художникът.

Академията била в центъра на Филаделфия. Тя е най-старото училище за изкуство в Съединените щати. Има програми, които поощряват индивидуализма на младите хора. „Там искат да представиш своите идеи - няма като тук: Така не може! Те само ти дават напътствия”, обяснява Пламен.

Много негови преподаватели пътували от Париж, Ню Йорк и Рио де Жанейро. Показвал им какво е направил, а те само са му давали насоки като конструктивна критика. Казва, че точно този подход обогатява, а не мачка младите творци, защото колкото повече мнения вземаш, толкова повече се зареждаш. Пътувал е малко по Източното американско крайбрежие. Стигнал с кола и до Канада. От класическите щати на Юга е ходил само във Вирджиния - на 5 часа път от Филаделфия.

Това, което иска да направи на стената на салона на гимназията, е вид стенопис, който е много разпространен като техника в Щатите. Само във Филаделфия има над 30 000 подобни произведения. Там се иска задължително разрешение за подобни проекти. В социалните мрежи се следи развитието на всеки монументален градски проект като този на салона на Художествената гимназия. Постоянно се постват снимки на такива стенописи. „Вярвам, че с такива проекти всичко се променя - улицата вече не е същата, кварталът не е същият... Вижте в "Капана" какво стана! Винаги има нещо ново да се гледа”, казва той.

За него произведения като тези в "Капана" са естествено продължение на голямото монументално изкуство, което държавата поръчваше по времето на Димитър Киров, Георги Божилов и Йоан Левиев. „Това не трябва да спира - трябва постоянно да го правим - калкани в Пловдив има колкото искаш. Така градът става по-цветен и приятен за окото”, убеден е Пламен Велчев.

 

Мрачният конник на Апокалипсиса

„Темите ми са малко по-тъмни и затова комбинирам различни техники. Много държа и на символиката. Интересуват ме глобални теми - климат, глад и войни”, признава Пламен. Иска да научи учениците си не да достигат едно ниво и да си казват: Аз съм дотук! А винаги да продължават да се развиват. "Аз съм завършил графика, но в един момент започнах да правя всичко - експериментирам с по-големи формати и си измислям нови техники. Така никога не стоя на едно място”, разказва художникът.

Точно този експериментаторски дух прави така, че е получавал поръчки за стенописи в частни домове в Щатите. Там оценяват това да си различен. Правил е няколко големи поръчки, които се оказват много успешни.

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
2 коментара
Павел Томов

Павел Томов

23.07.2021 | 16:01

https://plovdiv-online.com/news/culture/plamen-velchev-se-vrastha-ot-usa-v-rodniya-plovdiv/ Пламен Велчев се връща от USA в родния Пловдив

Отговори
2 0
Павел Томов

Павел Томов

23.07.2021 | 15:53

https://www.marica.bg/kultura/plamen-ot-amerika-risuva-stenata-na-poznanieto-s-trite-si-uchenichki-snimki

Отговори
2 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?