Следвайте ни

Независимите артисти не получават обезщетенията, отпуснати от ЕС

viber icon

От Брюксел отпуснаха 812 млн. евро за справяне с кризата в пет области в България, в които се включва и културния сектор. А що се отнася до него, най-засегнати са независимите артисти, които се издържат от частни проекти. 

Министерството на културата обеща не веднъж, че свободните артисти, които декларират доход по-нисък от 1000 лв. на месец, ще получат обезщетение от три минимални заплати. Тези, които декларират доход над 1000 лв. пък, ще получат възможността за теглене на безлихвен кредит в размер на 1500 лв. за три месеца.

Оказва се обаче, че независимите творци до този момент не са получили въпросните минимални заплати, което доведе до нова вълна от недоволство и поредното отворено писмо до Томислав Дончев и Владислав Горанов. 

То е подписано от Веселин Димов от „АСТ Асоциация за свободен театър“, Весела Кондакова от „Българска музикална асоциация“, Атанас Маев от „Derida Dance Center“ и Фондация „Арт Линк“, Гергана Димитрова от „Организация за съвременно алтернативно изкуство и култура - 36 маймуни“, Калина Вагенщайн от Фондация „Арт Офис“, Петър Тодоров от Фондация „За Родопите“, Асен Асенов от Фондация „ЕДНО“, Стефан А. Щерев от Фондация „Информбюро“, Вили Прагер от Фондация „Брейн Стор Проджект“,  Владия Михайлова, Виктория Драганова от „Инициатива Визуални изкуства“ и Димитър Стефанов от Фондация „Театър Корсар“.

Потърсихме за мнение по въпроса пловдивският независим артист Лора Нейкова. Лора е актриса, завършила в ПУ „Паисий Хилендарски“ в първия випуск на Леонард Капон. Към днешна дата пловдивчанката е част от частен детски театър „Чар“, чийто артисти се изхранват от поръчкови представления по детски градини и училища. От началото на извънредното положение обаче театърът не функционира. Няма да функционира и дълго след отварянето на градините, главно заради страха да сблъскват децата с чужди хора, било то и за да ги веселят. 

Мисля, че сме наясно какво е значението на културата и много европейски страни подкрепиха своите творци. Независимият артист отстоява правата си и е важно да получи грижата, която му се полага от държавата. А тя го прави едва ли не с недоумение и неуважение. Как ще се справят? Лесно, ще си намерят работа като продавачи и ще гледат позитивно на света?

Според мен тези безлихвени заеми са грубост, подхвърлена помощ на хора, които не са наясно кога ще се върнат на работа и ще имат ли реални приходи в сферата си. Дори сега си спомням добронамерени коментари: „Все пак измислиха нещо за вас“. Мълча при такива констатации. Помощта за културния сектор, включително и независимите артисти, трябва да бъде безвъзмездна.“, казва актрисата.

Работата на независимият артист е сложна и нестабилна най-вече, защото е ден за ден. Не знаеш кога ще имаш участие и кога не. Затова малцина са творците, които се изхранват само от свободна практика. Повечето се налага да съчетават с друг вид професия, за да имат постоянен доход. Което на свой ред води и до трудното доказване на нисък доход, защото масово свободната практика се изплаща на хонорар, без трудов договор. Най-използваните видове договори за свободни артисти са авторски или граждански, понякога дори на доброволни начала или неплатен стаж. Хонорарите се декларират, но не начисляват стаж на изпълнителя и не поемат социални осигуровки. 

Знаем ли какво се случва с писателите, художниците, музикантите? Разчита се на тяхната издръжливост и изобретателност? Дигиталното пространство не може да побере изкуството, нито да спомогне да се изкарат нормални доходи. То по-скоро е лупа към ретроспективата и интроспективата ни кои сме и какво може да подарим на света като послание. Имаше срок за кандидатстване за стипендии по проект до 30.04, знае ли се каква е успеваемостта на тази мярка?

Не разчитам на държавата, защото не вярвам в нейната формула за развитие и подкрепа на културата. Не искам нищо от нея и съм в противоречие, нравственият ми кодекс се противопоставя на инстинкта ми за оцеляване. Мисля, че сега е важно да има колективно отстояване на права. Че трябва да има структура, която да отговаря за независимия сектор в изкуството. Трябва да се намери балансиран модел, който да е резултат на зрялост и в комуникация с други европейски работещи модели“, допълва Лора Нейкова. 

Междувременно през последните дни изкуството в България отново се оказа повод за скандали и противопоставяне между сегашен и бивш министър на културата, което допълнително ще забави разрешаването на настоящия проблем в независимия сектор. 

Паулина Гегова

Паулина Гегова

Редактор-репортер - екип "Култура"

Паулина Гегова е завършила Актьорство за драматичен театър в ПУ. Работила е в държавен театър, създава частни проекти, организира културни и благотворителни мероприятия в Пловдив. Занимава се с медии от 2015 година, писател и редактор на художествена литература.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще ходите ли на море и къде?