Следвайте ни

Кръстю Кръстев: "Одисей" не става за Античния, няма да правим компромиси

Обсъжда се бъдещето на „Сцена на кръстопът“

viber icon

Министерството на здравеопазването позволи на културните институции да започнат работа, макар и с няколко изисквания, с които трябва да се съобразят заради епидемията от коронавирус. За театрите условието е да поставят спектаклите само на открити сцени, спазвайки всички мерки за безопасност както на зрителите, така и на трупата и техническия екип. Важи и ограничението публиката да заема до 30 на сто от местата около сцената. Потърсихме директора на Драматичен театър Пловдив Кръстю Кръстев, за да разберем как културната институция ще се адаптира към новите правила. 

- Според Вас логично ли е отварянето на културните институции в този момент от развитието на пандемията?

- Според мен е логичното решение! Това е знак, че животът продължава, а е важно да има подобни знаци. Но ние трябва да се отнасяме много внимателно и отговорно към това решение, защото пред нас стои най-сложното нещо – отново да спечелим публиката. Изкуството се гледа, когато човек е освободен. Театралното изкуство е процес, който се извършва между зрителите и актьорите на сцената.

- А от финансова гледна точка?

- Финансова логика няма, но това дава възможност на управляващите културните институции да се адаптираме, да проверим как мислим, да не позволим някои структури да се сгромолясат. Затова, пак казвам, трябва да се работи много отговорно. Не смятам, че трябва да търсим само финансова изгода, но е важно да успеем по някакъв начин да отворим процеса, който, така или иначе, няма да бъде лек.

- Прогнозирате ли, че хората ще се завърнат бързо по мащабните културни събития?

- Тук говорим за менталното състояние на хората. Всички казват, че са готови да ходят на представления, но въпросът е как? Трябва да свикнем с новите изисквания, да се научим да контролираме ситуацията. За да привлечем хората, трябва да им гарантираме, че идвайки при нас идват на едно безопасно, уютно и добре обмислено място. Да се чувстват защитени и обгрижени, за да свикнат по-лесно.

- Има ли вече план кога ще започнат репетициите?

- Първо трябва да се погрижим за логистиката. Да решим на кои места е най-добре да се играе, възможността да ги осигурим, да сметнем колко можем да понесем и какъв бюджет можем да отделим, защото сме далеч от мисълта, че ще имаме големи печалби. После следва да възстановим представленията и да ги обезпечим технически, защото с изключение на един-два спектакъла, нямаме други, направени специално за открита площ.

Целта ни е не просто да изиграем едно представление, а да го изиграем в пълния му блясък, без да правим никакви художествени компромиси. Хората разбират, когато нещо е направено с компромис. Това е важна част от доверието, което трябва да изградим между нас и публиката. Ние трябва да ѝ осигурим удоволствие.

Надявам се до средата на следващата седмица да имаме изготвена програма за месеците юни, юли и август. Ще използваме летния сезон.

- Заради художествените компромиси ли не излъчвахте виртуални представления?

- Вярвам, че театърът е живо изкуство. За да се излъчи онлайн, трябва да се заснеме и монтира по специален начин. Не случайно има театър и кино. Виртуалните излъчвания са нито едното, нито другото. Нито телевизионен театър, нито документален или информационен материал. Моето мнение по този въпрос е особено и смятам, че ако едно представление не е направено специално за излъчване, то не е истински театър. Не позволява да видим очите на актьорите, мимиките им, чувствата. Губи се атмосферата и енергията, която се предава между зрителите и артистите. Без тази енергия няма усещане за живо изкуство.

Освен това, има авторските права, които са защитени със закон. А ние уважаваме труда на авторите.

- Заповедта на министерството гласи да се играе на откритите сцени.

- В Пловдив вариантите са Античният театър, лятно кино „Орфей“, Летният театър и външната сцена, намираща се в двора на театъра. Искаме да създадем пълно преживяване, което зависи изключително много от техническите възможности на всяка отделна сцена. Трябва да се погрижим и за безопасността на хората, защото на сцената може да играе един актьор, но зад нея поне 25-30 човека отговарят за гладкото протичане на пиесата. Трябва да сме сигурни, че сме помислили за всичко и сме го изпълнили, за да няма неприятни последствия и липси на предпазни средства.

Истината е, че трябва да свикнем да живеем с вируса, но без страх и без излишно напрежение.

- „Одисей“ ще си пасне, чисто епохално, доста добре на Античния. По време на създаването му се обсъждаха подобни идеи.

-  Да, така е, но в крайна сметка го направихме за Голяма сцена в театъра. Вярно е, че визуално ще си пасне на Античния, но технически е изключително трудно – всички чиги, осветление, механизми. Аз съм против подобни експерименти, защото в театъра изповядваме логиката, че всяка творба е създадена за определено място. Няма да допуснем да играем на сцената нещо, просто, за да го има.

- А към какъв вид спектакли се насочвате? 

- На нашата площадка ще поставим камерни представления. Не знам дали на големите сцени, като Античния, ще успеем да направим мащабни спектакли. Не трябва количеството да е за сметка на качеството.

Но смятаме да вкараме нови форми на театър. Със Сашо Секулов отдавна обмисляме идея да направим театър на маса, чрез специални четения, които да развием в диспути. Актьори, които ще четат и играят текстове по определени теми, в които да се сблъскват различни тези – социални, политически, идеологически, религиозни. Амбицията ни е да го превърнем в цяла рубрика, която спокойно може да започне от следващия сезон. Вече имаме няколко текста, написани от Сашо, по които можем да работим.

- Общината ще подпомогне ли театъра за наемите на отворените сцени? Самите те ще бъдат ли намалени?

- Ние ще поемем наемите си. Засега нямаме информация за някакъв вид облекчение, но това е решение на Общината. Както е за всички, така трябва да е и за нас. Ние обичаме да си плащаме всичко, защото така се чувстваме свободни и по някакъв начин независими, което е много важно за един културен институт.

Сега всички искат държавата да им помогне. Не казвам, че това не е нормално, но за да получим и ние трябва да дадем. Да се включим с каквото можем в процеса. Човек трябва много внимателно да прецени когато иска.

- Каква ще е съдбата на фестивала „Сцена на кръстопът“?

- Това е друг елемент, върху когото разсъждаваме. Екипът на сдружението „Сцена на кръстопът“ трябва да вземе окончателното решение. Ние ще помогнем с каквото можем. Надяваме се да има няколко знакови спектакли и да отбележим фестивала, но към този момент не можем да конкретизираме нищо, защото не знаем как ще се развият нещата до тогава, в какво състояние ще са театрите и какви ще са възможностите им.

Паулина Гегова

Паулина Гегова

Редактор-репортер - екип "Култура"

Паулина Гегова е завършила Актьорство за драматичен театър в ПУ. Работила е в държавен театър, създава частни проекти, организира културни и благотворителни мероприятия в Пловдив. Занимава се с медии от 2015 година, писател и редактор на художествена литература.   Още

Коментари (1)

меломан

меломан

14.05.2020 | 15:11

"Одисей" е бездарна драматургична кражба и за нищо не става. Но идеята за театър на маса е добра, даже има помещение - пицария "Златна круша"

Отговори
0 2

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Остана ли ви отпуск за ваканция през лятото?