2374

Класика срещу туризъм и забавление в битката за Операта

Министерството на културата ще обяви днес кой ще бъде директор

Сблъсък между две коренно различни концепции предложи конкурсът за нов директор на Пловдивската опера, който се проведе вчера в Министерството на културата. Резултатите от него се очаква да бъдат обявени днес. Кандидатите са досегашният шеф на Операта доц. Нина Найденова и оперният певец Михаил Пулиев. 

 Баритонът има богата кариера извън страната и работи в нашата опера от 1993-та. В средата на 80-те години печели конкурс за солист на операта в Берн. Председател на синдиката на Съюза на танцовите и музикалните дейци в Пловдивската опера, където работят около 280 души. Двамата кандидати виждат бъдещето на институцията доста различно. 

Нина Найденова залага на развиването на оперния туризъм и на инициативи като Opera Open. А за това е нужно Операта да предлага един по-разнообразен и по-различен продукт.

“Европейска столица на културата вдигна високо стандартите ни. Градът предполага една отвореност -

амбициите ни са заложени в Opera Open и използването на Античния театър

и историческите пространства. Нямаме си дом, но пък имаме прекрасен град и смятаме да развиваме оперния туризъм“, заяви Нина Найденова. Екипът ѝ залага на произведения със съвременно звучене като „Исус Христос суперзвезда“, „Мария от Буенос Айрес“, „Моята прекрасна лейди“ и „Евита“.

И точно срещу това се изправя концепцията на Михаил Пулиев. „Искам да обърна курса на кораба и да го върна в правилния път. Сега се занимаваме с продажба на евтини забавления. „Исус Христос суперзвезда“ опера ли е според вас? Аз отказах да участвам в него, защото освен всичко друго накърнява религиозните ми чувства“, казва баритонът.

Последният представител на прочутия Пулиев род от Карлово, роднина на Евлоги и Христо Георгиеви, е убеден, че това, което става в Операта през последните няколко години, не е правилният път. Обвинява за това и реформата на бившия културен министър Вежди Рашидов, която въведе делегираните бюджети. „Направиха културните институции като болниците с техните порочни клинични пътеки! Продаваме места и за всеки продаден билет получаваме субсидия. 

Тук става дума само за количествени показатели, а не за качествени

И за да оцелеят, директорите залитнаха към все повече комерсиални форми“, обяснява певецът.

Маестро Пулиев току-що се върна от серия концерти в Испания. За да пътува за тях, си взима отпуск от Операта. „Познавам публиката в Европа - хората искат Девета симфония на Бетовен, искат Вагнер, искат Верди! Сериозен човек там няма да отиде да слуша аранжименти на Queen! А тук предлагаме точно това -някаква халтура“, твърди Пулиев.

Разказва, че един от диригентите на Операта прави аранжименти на Queen на компютъра си, които определя като „много смешни“.

„И той взима за тях едни 5000 лева, а оттук нататък карат симфоничния оркестър да свири елементарни неща, от които нивото му пада. Той е създаден от Добрин Петков да свири симфонични произведения.

Убиваш нивото на един оркестър, когато го накараш да свири рокопери или кабаретни програми

с Милица Гладнишка“, убеден е Пулиев. Казал вижданията си за това на доц. Найденова още преди години. Тя му отговорила, че вече няма да правят „старо театро“. 

Баритонът критикува и как се управлява самата институция. Иска да има професионалисти за позиции като финансов директор и директор по административните въпроси. Сегашните длъжности са заети от диригенти, които освен заплати като директори взимат и хонорари за дирижиране на представления.

„Не е незаконно, но не е морално. В същото време сценичните работници, от които зависят спектаклите, взимат такива ниски заплати, че не можем да намерим хора“, обяснява Пулиев. Той запознал с идеите си бившия министър на културата проф. Велислав Минеков, който го подкрепил, че Операта трябва да се върне към корените си. 

На фона на обвиненията за „халтура“ и сгрешен курс на развитие, Пловдивската опера отчете наскоро рекорден брой посещения на чужденци миналата година - над 12 хиляди души.  

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
5 коментара
Саръмов е прав = коментират ПОДМАЗВАЧИ заплатаджии

Саръмов е прав = коментират ПОДМАЗВАЧИ заплатаджии

11.02.2022 | 19:32

Да сме наясно = ЧЕСТЕН конкурс в махленската атмосфера на Пловдив с многобройни шуробаджанашки (и мафиотски) зависимости не е възможен. Еснафът си пази 'ляба. Министерството да определи дали "Отворено Общество" е по-важно от истинската, естествената КУЛТУРА. Добрин Петков, Руслан Райчев, Асен Диамандиев, Алексей Милковски и многото други бяха реални, истински, не "отворени" ментета!

Отговори
3 1
Зеленоокото чудовище

Зеленоокото чудовище

11.02.2022 | 11:03

Подобен текст, може да напише единствено човек, който през последните години не е ходил на опера в Пловдив. Очевидно носталгията по времето, когато в залата по време на концерт имаше по трима души , не е стихнала. Добре ще е журналистите, които държат да пишат по определена тематика, да бъдат така добри да отделят от времето си, за да посещават събитията , които коментират. Програмата на пловдивската опера може да съперничи на много европейски оперни театри, а качеството далеч не е "българско" , макар и тя да не разполага с бюджетите им. Колкото до "класическият" претендент за поста, може би ще е добре да си припомни предупреждението на Яго към господаря му Отело - О, пазете се, господарю, от ревност! Зеленоокото чудовище се подиграва с месото, с което се храни!

Отговори
3 3
Росен Саръмов

Росен Саръмов

11.02.2022 | 11:39

А такъв коментар може да напише само човек от екипа точно на единия претендент за поста, който не може да си представи, че трябва да бъде показана и другата гледна точка. Не е и чувал за такова нещо! Двама души кандидатстват за директорски пост и имат свои концепции. Тук са показани тези две концепции. Няма и един грам даване на оценка може ли репертоарът на операта да съперничи на тази или онази опера.

Отговори
4 1
Саръмов е прав = коментират ПОДМАЗВАЧИ заплатаджии

Саръмов е прав = коментират ПОДМАЗВАЧИ заплатаджии

11.02.2022 | 19:12

1.OpenOPERAторката е много виновна, че от години култивира порочна естетика в Града = мюзикъл/оперетка от потпури с кебапче на клечка, с биричка на теферич сред комари и дъждец. С което чалгизирВа допълнително младите. 2.Тя същата е виновна за некадърното стопанисване / мениджмънт на Концертна Зала - беше елементарно да качат майстор да закърпи ТЕЧОВЕТЕ, срамота! Неизметена я оставиха години наред, сега - милиони за моя сметка / твоя / наша 3.Показателите, с които се перчи тя са чисто бакалски, кухненски, недостойни за Опера 4.Операта е елитарно изкуство = школувано БелКанто БЕЗ микрофония, без усилватели, сред акустика, спокойствие, удобства, меки седалки и кадифени завеси. Тълпи там нямат място. Ако вкарат Савецки Групи, Албански Тористи - ша изгонят двата файтона ПЛАТЕЖОСПОСОБНИ пловдивчани завинагуи! 5.Оперната Трупа по цял свят е на самоиздръжка, не на "заплата". Купувачи за трицифрените им билети щом изчезнат (епидемия) звездите ...увисват безработни (и търсят "доцентура" при будалите щом няма милионерЦи...) Българската практика "на заплата" е извратена, прави от творците - чиновници. 6."Конкурс" се прави от кандидатите само донякъде; ЖУРИТО е от значение. Служебно подчинени послушници заплатаджии не са "жури" - Министърът следва да се произнесе ДАЛИ ОПЕРЕТАТА ДА БЪДЕ ОТКРЕХНАТА, "ОТВОРЕНА" (СОРОС?) ИЛИ ...ИСТИНСКА. OPERA OPEN = ANTI OPERA! 7.Министърът правилно прекрати Далавера "Дом За Оперета" което си беше ЧАСТНО ДОХОДНО ЗДАНИЕ ПОД НАЕМ

Отговори
3 0
200+ калабалък ПОДМАЗВАЧИ заплатаджии? СЛАБО СЕ ЧУВАТЕ

200+ калабалък ПОДМАЗВАЧИ заплатаджии? СЛАБО СЕ ЧУВАТЕ

11.02.2022 | 19:48

"Зеленооки" сплашвания малко слабичко фпичатляват. При повече от двеста подчинени служители, чиновници, САНовници, Бияч... пардон, Биятели, Пазванти, гавази масажисти и жигола ОпънОПЕРАторката получава малко хилава подкрепа от единствено Началник Отдел Зеленооки Чодовища. ЩРАКНЕТЕ УСИЛВАТЕЛЯ = ПОДКРЕПЕТЕ ЧАЛГАТА!

Отговори
3 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?