Следвайте ни

Художникът Ангел Гешев изрисува стогодишни дървета с глаголица

viber icon

Творецът отвори в „Капана“ собствена галерия „Арсенал“. Тя стана арт център, в който освен изложби се случват и литературни четения, джаз и класически концерти, работилници

Борбата в Китай е безмилостна. Ако в България за едно място се борят двама-трима човека, то там един срещу друг се изправят 20-30 000. Аз явно имах късмет да улуча доброто време, когато китайците забогатяха.

Българските творци са твърде капсулирани. Липсва и пазарна икономика за изкуство, липсват добри дилъри, които да отнемат финансовото бреме от раменете на творците и да ги котират.

Ангел Гешев завършва Национална гимназия за сценични и екранни изкуства в Пловдив, специалност "Грим и перуки". Висшето си образование получава в Москва, където започва да преподава технология на графиката. Дълго време работи в Русия, след което заминава за Пекин. Там отваря графично студио, превърнало се бързо в проспериращо. Шест години е представител на „Кансон“ за Северен Китай. Благодарение на това навлиза много силно в художествените среди и се откроява като един от най-добрите професионалисти в азиатската столица. Започва да води курсове по графика в ателието си и да работи с галерии от пет континента. Учи младите таланти на тънкостите на графиката и качествата й като произведение на изкуството.

„Борбата в Китай е безмилостна. Ако в България за едно място се борят двама-трима човека, то там един срещу друг се изправят 20-30 000. Аз явно имах шанс и късмет да улуча добро време. Говорим за 90-те, когато китайците забогатяха, когато въздухът беше чист и имаше бум на покупки на жилища. Пристигнах в града с голяма колекция от Москва и направих силно впечатление“, споделя художникът.

Години по-късно семейни причини и промяната в мръсотията в Пекин го подтикват да се прибере в родния Пловдив. Тук в квартала на творческите индустрии „Капана“, той отваря собствена галерия, която кръщава „Арсенал“. Тя играе ролята и на арт център, в който освен изложби се случват и литературни четения, джаз и класически концерти, работилници.

„Родината ни е прекрасна! Много обичам да шофирам из нея, да се дивя на красотите й. Трябва да отсъстваш дълго време, за да можеш да я оцениш. След тридесет години в чужбина реших, че е по-добре да си дойда. Любовта към жена ми беше един от главните аспекти, но също така исках да създам нещо свое, нещо родно, нещо, което да остане. Както казва великият Шаляпин: „Човек може цял живот да живее където иска, но дойде ли време да си ходи, трябва да си отиде в Родината“. Не можеш да пренебрегнеш родния дом, защото го носиш в себе си“, заявява творецът.

От началото на 2020-а галерия „Арсенал“ е дала поле за изява на двама млади художници - Страхил Пенов, който дебютира в рисуването, и Албена Младенова. До края на годината ще гостуват още млади творци в областта на изобразителното изкуство, фотографията, музиката и киното. Една от новите идеи на Ангел Гешев е всеки месец да има ден, в който да се прожектират български анимационни и документални филми, с вход свободен.

На 18 февруари от 18:30 часа ще се открие и превърналата се в традиция самостоятелна изложба, посветена на рождения му ден. И този път Ангел Гешев ще ни представи нещо нестандартно - знаци на дърво. Дърветата са намерени в река Янтра и са над 100 години всяко. Художникът ги обработва и добавя свой щрих, като в същото време се стреми да запази натуралното влияние на природата върху им. Изложбата се казва „Шепот“. Отразява мощта на времето и древността на глаголицата, която вплита между дървените жили. В експозицията ще се включат още творби от хартия и трева, също толкова интересно третирана.

„Глаголицата е световно наследство. Задължително е да знаем и поддържаме историята си. Можем само да се гордеем. Моята глаголица присъства в поне осем международни музеи. Като творец имам възможност не да оправдавам и търся исторически факти, а да провокирам публиката да се замисли защо се е появила тази азбука“, допълва Ангел Гешев.

Според него един от основните проблеми в българското изкуство е, че българските творци са твърде капсулирани. Нужно е да са по-широко скроени, по-отворени и да си имат взаимно доверие. Липсва и пазарна икономика за изкуство, липсват добри дилъри, които да отнемат финансовото бреме от раменете на творците и да ги котират.

Другият много важен елемент, на който набляга, е отговорността на родителите към децата им. Именно те трябва да са изначалните подбудители, които да посеят зрънцето на любов към изкуството. Да подтикнат интереса им към културата във всичките <210> видове и да я уважават. Без вътрешна нагласа, колкото и да се стремим към по-висша форма, нищо няма да се промени.

Паулина Гегова

Паулина Гегова

Редактор-репортер - екип "Култура"

Паулина Гегова е завършила Актьорство за драматичен театър в ПУ. Работила е в държавен театър, създава частни проекти, организира културни и благотворителни мероприятия в Пловдив. Занимава се с медии от 2015 година, писател и редактор на художествена литература.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще гласувате ли на извънредните парламентарни избори през юли?