Следвайте ни

Художниците в битка за галерията на „Гладстон“

Новата сграда прилича на мавзолея, отсече арх. Петкана Бакалова

Новата художествена галерия на „Гладстон“ е почти завършена, но предстоят тежки преговори за това кой ще я стопанисва. Тя е построена на мястото на старата галерия на Дружеството на пловдивските  художници. Зданието, за което са броени 3,5 млн.лв., се очаква да бъде открито в края на юли или началото на август.

В момента работниците оформят пространството около зданието и засаждат декоративна растителност. За разлика от преди, мястото е почти голо и липсват дървета и зеленина.

Все още обаче не е доставено и монтирано вътрешното оборудване. „Няма окачващи системи за картините и постаменти за скулптури. Не са налице аксесоарите, необходими за подреждането на една изложба“, заяви пред „Марица“ председателят на Дружеството на пловдивските художници Снежана Фурнаджиева.

Тя се надява тези дни от общината да им съобщят дали Дружеството ще има честта да направи първата изложба там. Не е изяснен и въпросът кой ще управлява най-новото арт пространство в Европейската столица на културата. По време на дискусиите, организирани от кмета Иван Тотев, се чуха пледложения със стопанисването й да се заеме Общината или фондация „Пловдив 2019“.  

„Надявам се, че с намесата на някои представители на изкуството и групите в управлението в София, че ще се вземе правилното решение и галерията ще бъде наша, което не пречи в нея да се провеждат също концерти и поетични вечери“, допълни Фурнаджиева. По думите й не може галерият да се управлява от много хора или от лица, които не са в течение на изложбената дейност. По време на скорошната изложба на Дружеството в Берлин те са провели сериозен разговор с председателя на Парламентарната комисия по култура Вежди Рашидов. „Г-н Рашидов смята, че не е възможно тази сграда да не принадлежи на пловдивските художници“, разказва Снежана Фурнаджиева.

По думите й има идеи там да се провеждат икономически форуми и конференции, които са „пълни глупости“. „Не може да се изведе дружество с 454 художници, което е най-старото и най-голямо дружество в България да се изхвърли на улицата“, отсече тя. Според нея подобен вариант би приличал на това да се изведат артистите от театъра или музикантите от операта.

Дружеството на пловдивските художници е склонно на преговори и отстъпки за използването на залата. Според тях няма пречки да се провеждат изложби и поетични вечери. „Картините могат да съжителстват чудесно с останалите изкуства, но не бива да галерията се ръководи от хора, които не са се занимавали с изкуство”, отбеляза Снежана Фурнаджиева.

Отстраняването на дружеството би означавало да се унищожи 45-годишна традиция. Не може да започва светът наново с всяка политическа сила, коментира тя. Фурнаджиева не е съвсем доволна и от архитектурния облик на сградата.

„Отрязаха предната част, която беше още по-красива. Сега сградата е твърде изчистена и прилича на мол. Бяхме направили много артистични външни елементи, за да бъде по-уютна и за преминаващите. Поне вътрешната част е запазена и ще се опитаме да я изпълним със смисъл и съдържание“, заключи тя.

Между временно архитект Петкана Бакалова сравни галерията с  мавзолея на Георги Димитров в София. Прилича на сградите от близкото минало. Близка е по стил до Дома на културата „Борис Христов“, което в известен смисъл създава хармония, но няма съвременен облик, какъвто имат повечето сгради за култура и изикуство по света”, подчерта тя пред Радио Пловдив.

 

Руслан Йорданов

Журналист

Руслан Йорданов е културен и политически репортер. Магистър по журналистика от СУ „Св. Кл. Охридски“. Носител на награди за журналистика „Черноризец Храбър“ (2010 г.) и „Пловдив“ (2017 г.).   Още

Анкета

За какво бъдеще на Пловдив трябва да работи новият кмет?