Следвайте ни

Гръцки артист сравни Пловдив с Атина

Янис Карунис мечтае за свят с безплатна енергия, храна и жилища за всички

viber icon

Гръцкият танцьор от световна класа Янис Карунис приема Пловдив като много сходен с градовете в родината му. Смята го за много красив и пълен с културно-исторически ценности. Подчертава, че хората се държат много дружелюбно с него, а не е рядкост да чуе и гръцка реч по улиците. Отново подобно Атина, откъдето идва, разполага с много открити пространства за изкуство, които са добре дошли за артистите и публиката по време на епидемична обстановка. 

Янис гостува на града ни като част от Международния фестивал за театър и съвременен танц „Черната кутия“. Танцува в стиловете балет и контемпорари или както още се нарича – съвременен танц. Той е посещавал със спектаклите си много европейски страни, а опитът му определя пловдивския фестивал като интересен и уникален за Европа в момента. Един от малкото, които изобщо се случват, при това с добра организация и отношение към артистите. 

Бил е в България и преди, през 1998 година, но за първи път е в Пловдив. Споделя, че вижда една различна, по-добра, държава от тази, с която се е сблъскал в миналото. 

Самият той е роден в Спарта, но живее в столицата на съседката ни. На публиката той представи два танца – „Nature” и „Root-Less“. И двата спектакъла могат да се нарекат социални или, както сам ги определя, отправящи обществено значими въпроси. 

„Nature” говори за баланса между човека и планетата, за консумирането на земните ресурси, без да мислим за утрешния ден. На сцената използва найлонови торбички, които полепя по себе си, за да покаже как пластмасата ни залива и променя живота ни. Философията на пърформанса граничи силно до екологичните каузи, развиващи се през последните години, с цел опазване на околната среда и намаляване на меркантилността у човека. Насочен е с поглед към бъдещето и по-добрите дни, които сами трябва да изградим. 

„Root-Less“, от друга страна, набляга на хуманността и спомена за корените на хората, въпреки безспирното пътуване от една държава в друга. На приемането на различни култури и в същото време запазване на личната национална идентичност. На идеологията, че може да се намираш навсякъде по света и да се чувстваш комфортно без да съдиш останалите, като в същото време не забравяш откъде си тръгнал.

Янис коментира за медията ни, че да танцува сам е много по-трудно, отколкото в състав, особено в първите етапи от създаването на едно представление.

В началото, докато доизмисляш нещата, е много сложно, но после олеква. Много по-лесно е да пътуваш за участия, когато си сам. По-лесно си намираш репетиционна, нужно ти е по-малко пространство. През последните 15 години създавам танци само с едно тяло. Основната ми амбиция е да променя сам себе си. Опитваме се да променим света, но е по-лесно да променим характерите и нуждите си.“, казва той.

Карунис не иска да прави изкуство, само заради изкуството. Иска да влага в него виждания, политически аспекти, дилеми и казуси. Мечтае си за свят без граници, с безплатна енергия, храна и жилища за всички. Точно тези елементи смята, че са обобщаващи за всички култури. Всеки се нуждае от тях, останалото зависи от бита, фолклора и управлението на всяка държава. 

„Не обичам да приемам различните култури спрямо политика и религия. За мен е едно и също дали „Света София“, например, ще е джамия или музей, защото и в двата варианта хората я използват за молитви. Най-важното е да открием кои сме ние, откъде сме и накъде отиваме.“, коментира Янис Карунис. 

Паулина Гегова

Паулина Гегова

Редактор-репортер - екип "Култура"

Паулина Гегова е завършила Актьорство за драматичен театър в ПУ. Работила е в държавен театър, създава частни проекти, организира културни и благотворителни мероприятия в Пловдив. Занимава се с медии от 2015 година, писател и редактор на художествена литература.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (0)

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Какво очаквате от промените в кабинета "Борисов 3"?