Фотографът на Пловдивската опера стопява границите между творци и публика

Александър Богдан Томпсън е фотограф на Държавна опера Пловдив. Ако видите снимка, свързана с операта, негова е. Той документира дигитално всеки един спектакъл, излязъл под шапката на културната институция, както и живота, кипящ зад кулисите. Първата му изложба, посветена на оперното представление „Орфей и Евридика“, в момента е разположена около Римския стадион. 

„Орфей и Евридика“ е част от артистичната програма на фестивала Opera Open за 2019 година. Режисьор е Стефано Пода, а идеята за изложбата идва именно от него. Произведението е създадено специално за Античния театър и направи силно впечатление със земните елементи – огън, пясък и вода, които се използваха. 

Надявам се да съм предал енергията, която усетихме на Античния театър, и в снимките си. Винаги се опитвам да хвана детайли, които публиката не вижда. Мимики, реакции, емоции, елементи по декора и костюмите. Затова, по време на репетиционния период, стъпвам по самата сцена и снимам как се случва цялата магия. Всеки труд, всяка изработка на реквизит или костюм – от задълженията на сценичните работници, до шивашките ателиета. За мен хората зад сцената са невидимите звезди, без които спектаклите са невъзможни и заслужават уважение.“, споделя Александър. 

В началото Стефано Пода е резервиран към него, но когато вижда работата му, заявява, че трябва да направят изложба. В снимките вижда нещо повече от рекламни материали. Изложбата се реализира от Италианския културен институт. Бе открита пред Народния театър в София, а в Пловдив подкрепа на инициативата дава кметът по култура – Пламен Панов. Тя ще остане на Римския стадион до 27 юли, след което има реалната възможност да отпътува за Рим. Създаден е и луксозен албум, събиращ 45 фотографии, с 20 повече от тези на Главната улица. 

Любовта на Александър към операта е закърмена още в детските му години. Майка му е била балерина, а баща му оперен певец в Германия. Самият той е завършил пеене и е израснал на сцената. 

Амбицията му е да привлече младите хора към оперното и театрално изкуство, да ги върне в залите. Чрез фотографията, като много достъпно и модерно изкуство, вижда начин това да се случи. Не само като показва готов продукт, а като предоставя на зрителя надзъртане зад кулисите.  
„За мен фотоапаратът е средство да изразя чувствата си. Той е моята писалка. Това, че съм тръгнал от сцената, най-вероятно ми помага и при фотографията, защото знам как да се движа заедно с артистите, без да им преча. Кога да се преместя от едно място на друго, да съм незабележим, да се влея в тяхното темпо.“, казва американецът. 

Не обича да обработва силно снимките си. Набляга на тъмните цветове, а любимият му стил е черно-бялата фотография, защото тя центрира важните елементи, без да разсейва окото с излишни цветове. При фотографиите на „Орфей и Евридика“ може да се забележи едно безвремие. Няма уловена нито една техническа апаратура, нито един кабел, нито един прожектор. 

Бъдещият план на Държавна опера Пловдив е да превърнат изложбите от спектакли в традиция, за да стопят границата между публика и творци. 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?