Следвайте ни

Андреа Витело: „Пловдив не е столица, но е значим културен център“

Италианският диригент покани пловдивския пианист Георги Бойкин да вземе специално участие в концерта му в "Борис Христов"

viber icon

Андреа Витело е един от най-добрите модерни италиански диригенти в света. Обича да набляга не само на класиците, но и на по-непопулярни композитори. Снощи, заедно с оркестъра на Държавна опера Пловдив, той изнесе концерт-спектакъл от поредицата „Малка нощна музика“ с гост изпълнител мецосопранът Андреа Улбрих – прима на операта в Будапеща, пяла в „Ла Скала“, „Арена Ди Верона“, театър „Лисеу – Барселона“, операта в Ница. Към екипа се присъединява и пианистът Георги Бойкин, който се запознава с Андреа Витело по време на общия им концерт в Пазарджик.

Георги е родом от Пловдив, но преподава в Музикалната академия и кара докторантура. Витело е впечатлен от начина, по който предава красотата на музикалния инструмент и го кани да се присъедини към спектакъла в Дом на културата „Борис Христов“. Срещнахме се с двамата музиканти, за да си поговорим за развитието на класическата музика и нейното бъдеще.

- Г-н Витело от колко време сте в Пловдив? Как се чувствате в града ни?

- Пристигнах в неделя. Чувствам се много добре тук. Прави ми силно впечатление, че градът има много хубава архитектура и паметници на обикновени хора. Хора, които са били част от уличната история, като Мильо, а не само на политици или възрожденци. Смятам, че градът има на какво да научи туристите си.

Всъщност това не е първата ми визита! Идвал съм на почивка в Пловдив преди няколко години, слушал съм оркестъра на Пловдивската опера, който е много добър. В последствие се запознах с музикалния директор Диан Чобанов и му предложих да работим заедно.

- На концерта в „Борис Христов“ изпълнихте произведения на Боси, Респиги и Пилати. Как ги подбрахте?

- Избрах тези композитори, защото не са изпълнявани в България до сега. Поне за Боси знам със сигурност, а Пилати съм го дирижирал само аз. Те са много интересни композитори и харесвам музиката им. През април ще запиша тези произведения с филхармонията в Ница и решихме да пробваме как ще звучи.

- Георги, ти също се докосваш за първи път до тях.

- Да, точно така. Преди не съм свирил тези композитори. Подготвям се за концерта от един месец, но не работя за първи път с оркестъра на Държавна опера Пловдив. Имах тази възможност като студент, когато с Петър Карагенов изсвирихме Пуленк – концерт за две пиана и оркестър.

- Къде си участвал като пианист извън България?

- Изкарах два семестъра в Германия по Еразъм. Участвал съм на фестивал в Америка през 2014-та и на концерт в Япония, което беше изключително преживяване. Японците са доста заинтересувани от класическата музика, залите им са големи, влагат средства в обучение и инструменти. От дълго време имат силно изявени инструменталисти и нивото им достига европейското.

- Вярваш ли, че съвременните композитори могат да се наложат като гениите от миналото? И какъв е най-достъпният начин младите да бъдат привлечени от класическата музика?

- В наши дни има хора, които постоянно пишат класика. Разбира се, не всичко ще остане за следващите поколения, но мисля, че все още има автори, които да кажат нещо различно. Според мен трябва да се отвори интерес към културата като цяло. Нужна е информация, да се представят разнообразни творби, за да предизвикат интереса на младите. Достъпен вариант е киното, което често използва подобни мелодии. Началните училища също са от голямо значение. Важно е в часовете по музика да се учи класика. За съжаление в общообразователните училища музиката не се възприема със същата важност като други предмети.

- Г-н Витело, казахте, че сте доволен от нашите музиканти. Смятате ли, че те са достатъчно добри, колкото колегите си от чужбина?

- Мисля, че нивото на музикантите в България е много високо. Традициите на Музикалната академия са дълбоки и обучението е на доста добро ниво. Истината е, че всяка държава има един централен град и провинция. Да, Пловдив не е столица, но е също толкова значим културен център. Ще Ви призная, че в Италия сме много добре запознати с изкуството на България. Може да се гордеете с много добри вокални педагози и певци. В Националното радио се записват дори музиките за филми в Холивуд.

- Стремите се да популяризирате по-непознати композитори.

- Да, аз обичам да експериментирам! Като пътуващ диригент се сблъсквам с репертоарите на различни театри и опери. Често тези репертоари са типични, представяни хиляди пъти. Те са лесни за музикантите, защото ги знаят наизуст, докато новата творба ги предизвиква да работят по-надълбоко. В началото са недоволни, че трябва да учат нещо ново, но после, когато открият, че музиката е хубава, се заражда интерес и любопитство. Музиката е нашият живот! За мен като диригент, за Георги като солист, за Вас като слушател.

- Тогава как насърчавате младите композитори да откриват своята собствена музика? 

- Вярвам, че най-лесното нещо за един композитор е да бъде себе си. Да открие пътя си. Да пише не, за да угоди на някакво жури или комисия, а за да пресъздава собствената си визия. Е, да, може да спечели пари, ако угажда, но какво от това?! Спира себе си и за какво?

- Когато работите с толкова многоброен колектив, остава ли място за емоция?

- Колкото по-голям е оркестърът, толкова по-трудно е да се създадат здрави взаимоотношения. Нужно е време, но мисля, че е важно да има връзка между всички, защото правим общ проект. Харесва ни или не, сме заедно. Може да се мразим, но ако не работим единно, нищо няма да постигнем. Затова е по-добре да се опитваме да се разбираме, да оценяваме хубавите моменти от процеса, да се изслушваме. Трудно е, но не е невъзможно!

Има място и за импровизация, но тя е само когато диригентът усети предварително, че някой музикант е завладян от емоцията и предстои да импровизира. Като магия е и често се получава. Както когато си с приятели и чувстваш какво ще се случи, преди да се е случило.

Фотографии: Александър Богдан Томпсън и Петра Винкелхарт

Паулина Гегова

Паулина Гегова

Редактор-репортер - екип "Култура"

Паулина Гегова е завършила Актьорство за драматичен театър в ПУ. Работила е в държавен театър, създава частни проекти, организира културни и благотворителни мероприятия в Пловдив. Занимава се с медии от 2015 година, писател и редактор на художествена литература.   Още

Още от категорията

Виж всички

Коментари (2)

polkmjn

04.03.2020 | 20:48

Прочетете моите поздрави от показанията на всички вас.       Казвам се Катика Каменич, оставям в Петрич в България, искам да използвам тази страхотна възможност да дам осезаемо свидетелство за това как наскоро получих заем от 60 000 евро. Търсих заем преди и те по-късно ме заблудиха. Опитах отново и срещнах жена като мен, която желаеше и желаеше да ми помогне да получа заем при 2% лихва. Казаха ми, че е кредитор и жена, на която имах доверие, затова реших да се свържа с нея и тя ми даде възможност да кандидатствам за заем от нейната компания, който лесно получих, но обяснението е, че получих добрият си кредит с добро здраве и с по-малко стрес. Ако се интересувате от заем, можете да се свържете с нея по имейл: ([email protected] или [email protected])

Отговори
0 0

polkmjn

02.03.2020 | 18:27

Здравейте, това е да информирам широката общественост, че Жозе Луис, заемодател на частен заем, отвори финансова възможност за всеки, който се нуждае от финансова помощ. 5000 евро до 100,00 евро Ние предоставяме заеми под 2% лихва за физически лица, фирми и компании по ясен и разбираем начин и условие. свържете се с нас днес по имейл на ([email protected]) или ([email protected])

Отговори
0 0

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай

Анкета

Ще помогне ли извънредното положение у нас срещу коронавируса?