Подай сигнал

Конкуренцията между Airbus и Boeing доведе до ранното пускане на Мax8

Моделът се различава значително от утвърдения 737 и предполага основно обучение на техническия състав и пилотите, казва авиоекспертът Тодор Иванджиков

Интервю

от Хенриета Георгиева 2897 прегледа 0

Авиоекспертът Тодор Иванджиков

Тодор Иванджиков е един от най-добрите авиационни експерти в България. Активностите, постовете и широтата на интересите му внушават респект. Поради ангажименти в различни точки на света непрекъснато e на път. Едноличен собственик на една от най-известните авиационни компании за консултантски и инженерингови услуги в света - International Aviation Services Ltd, която е сертифицирана от ЕASA и BCAA. Основен акционер във фирмите Aerosight Ltd.и SAMS Ltd - първата за софтуер, който прави анализ на данните от черната кутия на самолета, втората за софтуер, с който се управлява поддържането на летателната годност на самолетите. Акционер в Software Group Ltd, една от най-големите софтуерни компании в България. Член на борда и основен акционер на фирма за рециклиране на дрехи Humanita Ltd, както и във фирма Verum Ltd / Consento Ltd за предболнична помощ и софтуер за онлайн медицински услуги.

През 2018 г. спечели концесията на Летище Пловдив с партньорите си от България и NHA, но поради вътрешни проблеми в китайската група не се стигна до подписване на договора за концесия.

- Връща ли си Boeing доверието в марката, след като обяви, че внася подобрения в софтуера на модела 737 Max8? Слага ли това край на скандала и ще полетят ли отново приземените самолети от този модел?

- Мисля, че доверието в Boeing 737 Мax и FAA няма да се върне бързо, защото и производителят, и Американската ​въздушна администрация ще трябва да покажат и докажат, че са вникнали в детайли на причините, довели до приземяването на този модел самолет. Проблемът не е само в софтуера, а в цялостното сертифициране на самолета и одобрените процедури за обучението на пилотите. Европейската агенция за авиационна безопасност EASA вече официално обяви, че няма да приеме директно взетите мерки от Boeing и FAA и ще проведе собствено разследване и сертифициране на самолета, преди да го допусне до полети отново.

- Каква според Вас е най-вероятната причина за двете катастрофи с 346 жертви в рамките на 5 месеца със самолети Boeing 737 Max8?

- Както казах, причините тръгват от самото сертифициране на самолета. За да го вкарат по-бързо в производство и сертифицират като добрия и доказан В737, без да се отчетат многото нови подобрения, които рефлектират върху аеродинамиката. Разликите в двата модела обаче предполагат основно, а не само кратко обучение.

Не бива да се пропуска практиката на тренажори, за да се хванат тънкостите на новата система. Поради тази причина са и обвиненията към FAA. Практически имаме един нов самолет като аеродинамика и управление, с изместен център на тежестта, което се е получило с промяната на положението на пилоните, към които се монтира нов тип двигател. За да се компенсира новата аеродинамика, се добавя и новата система MCAS, която да помага на самолета да не изпадне в срив.

Определено ще трябват промени по летателните документи с нови процедури, допълнително обучение на летателния състав.

Според мен конкуренцията между Airbus и Boeing за задоволяване на растящия пазар дoведе до пускане на А320 NEO и B737 Max много по-рано, отколкото би трябвало, и това доведе до намаляване на надеждността на полетите.

Не искам да притеснявам пътниците с това мнение, но статистиката на големите авиокомпании, ползващи тези самолети, показва завишен показател на самолети на земя поради технически причини.

- Преди дни Boeing представи своя модел 777Х с дължина 77 метра - най-големия двумоторен пътнически самолет в света. Не е ли рисково това гонене на рекорди с твърде големи съвременни самолети?

- Големината на самолета сама по себе си не води до никакъв риск. Спомням си първия тестови полет на А380 в Тулуза. Бях на пистата и се чудех дали тази голяма машина ще се вдигне и дали ще се върне след 3 часа. Пускането му в производство закъсня с години, струваше много, но проектът се оказа нерентабилен икономически и сега Airbus спира производството му.

В777Х е отговорът на Боинг на новия Airbus А350. Новите технологии и материали, използвани в новият Боинг, са впечатляващи. Определено е прекрасен самолет, но след това, което стана с В737 МАХ, сертифицирането му и пускането на пазара ще се забави.

Гоненето на рекорди води до прогрес, но трябва да се спазват всички процедури по сертифициране и обучение на техническия и летателен състав. С нетърпение очаквам излизането на свръхзвуков самолет след толкова години липса на такъв на пазара, защото пътникът предпочита да стигне от точка А до точка Б по-бързо, без значение колко е голям самолетът. За авиокомпаниите обаче е важно да посрещнат растящия междуконтинентален пътникопоток и работата в тази посока няма да спре.

- Големината или сложността на системите и управлението ли са основните проблеми на съвременните самолети?

- Не бих казал, че има основни проблеми в съвременните самолети. Производителите непрекъснато се стремят да подобрят надеждността на самолетите и издават директиви за корекции, за да се избегнат повтарящи се проблеми. Не мога да кажа кое е най-трудно при пилотирането, но определено електрониката със софтуери, която се вкарва, прави летенето много по-лесно. При необичайно поведение на самолета обаче екипажът трябва да е добре подготвен. Така че подготовката на тренажори не трябва да се подценява и пренебрегва, както случаят с В737 МАХ.

- Статистиката сочи, че въпреки някои трагични инциденти въздушният транспорт си остава най-безопасен. Airbus A 380 и Boeing 787-7 са доказано най-безопасните самолети, според доклада на Airline Ratings за 2018 г. Гарантират ли модерните технологии, използвани от най-известните производители, достатъчна надеждност?

- Напълно съм съгласен със статистиката и не се притеснявам да скоча на самолета, било за редовен полет или тестови. Всяка система е резервирана неколкократно и при правилно обучение на летателен/технически състав и поддържане на самолетите не би трябвало да имаме никакви притеснения. Броят на летящите самолети и полети непрекъснато расте и това, че най-шумно се коментират самолетните катастрофи, не бива да притеснява пътника.

- Хиляди самолети с пътници и товари летят около планетата всеки ден - колко опасно е това пренаселване в небето?

- Действащите регулации и тези, които влизат от 2020 г., дават достатъчно добро ниво на безопасност и нямам никакво притеснение на тази тема. Съвсем скоро ще тръгнат и междупланетни полети и по-скоро там има още много да се работи за постигане на същото ниво на безопасност. Като пътник с милиони натрупани мили не мисля, че нещо ме е притеснявало и е имало нещо критично.

- Колко години обучение и какви качества са нужни за пилот на съвременен пътнически самолет?

За жалост доброто старо 5-годишно обучение на пилотите ни е история, когато държавата имаше стратегия за развитие на авиацията. В момента обучението е доста по-кратко и е само за момчета и момичета, които могат да си го позволят, което в България е проблем. Поради недостига на пилоти доста чужденци се наемат да работят в българските авиокомпании.

- Обучава ли България пилоти за гражданската авиация, след като Факултет "Авиационен" в Долна Митрополия не е акредитиран? Колко са и къде се обучават българите пилоти на самолети Boeing, Airbus или други от най-висок клас?

- В момента има няколко училища за пилоти на малки самолети и след като натрупат часове, се вземат в авиокомпаниите в България и Европа, които инвестират в тяхното допълнително обучение за големи самолети. Не знам колко са пилотите, но са недостатъчно, определено.

- По-бързи, по-големи, по-сигурни ​- такива ли ще бъдат самолетите след 10-20 години? Ще изместят ли ракети от рода на Space X самолетите при по-дълги полети в бъдеще?

- Определено очаквам по-бързи самолети с нов вид двигатели и гориво до 15-20 години. Както интернет​ът се разви за 20 години, така и тука очаквам подобрение на скорост, надеждност и сигурност. Даже се чудя дали след 20 години ще летим със самолет, или ще се придвижваме по друг начин, виждайки развитието на технологиите.

Коментари