Кола на ток? Пак сме последни в ЕС

У нас 1 на 2800 автомобила е електрически, в Италия 1 на 155. Батериите вече издържат над 400 км с едно зареждане, паркираме в синя зона и не плащаме данък

Редица страни в ЕС вече изпълняват поетапните програми за частична или пълна въглеродна неутралност от автомобилите. И ако в Норвегия средно 10,3% от всички МПС-та са електрически или хибриди, то у нас едва 0,003% от колите по пътя ползват ток.

Девет хиляди са регистрираните електрически и хибридни превозни средства от всички категории в България към средата на тази година. Докато общият брой на всички МПС-та е малко над 2,8 милиона. От тях изцяло електрическите леки автомобили достигат 1000 броя, а хибридните 8000. В различни доклади за екология и намаляване на вредните емисии страната ни посочва, че за последните 5 години броят на регистрираните електрически и хибридни автомобили у нас записа ръст от над 600%.

ЕС вече прие единна стратегия, според която новите продажби на бензинови и дизелови автомобили на територията на съюза трябва да бъдат преустановени до 2030 година. Според анализите към експертните доклади животът на хибридни автомобили ще трябва да продължи не по-късно от 2035-2040 година. Разбира се, всяка страна-членка ще може да забави подобни процеси и без съмнение България ще бъде сред тези държави. В страната ни едва 1 на всеки близо 2800 автомобила в момента е електрически, в Италия към май 2019 година 1 на всеки 155 автомобила не отделя въглеродни емисии, дори в Румъния 1 на всеки 1240 автомобила е на ток.

Самите електромобили стават все повече и по-достъпни - на пазара има коли от всички марки и класове, съобразени с нуждите и бюджета на потребителите. Малка, компактна, електрическа кола на няколко години, перфектна за града с добра батерия, може да бъде намерена за около 15-20 хиляди лева. Подобна инвестиция обаче има ред предимства, дори и в България - безплатно паркиране в платените градски зони и нулев годишен данък. Новите модели вече имат и значително по-големи батерии и някои издържат над 400 км с едно зареждане.

Големият проблем в страната обаче остава липсата на държавна политика към реално насърчаване на подобна замяна на двигателите с вътрешно горене и ограничаване на вредните емисии. На този етап няма планове за държавно субсидиране на физическите лица. В редица страни, както в ЕС, така и по света електромобилите са освободени от ДДС, което доказано насърчава потенциалните купувачи с поне 400% за година. За държавната администрация обаче има финансиране от 2016 година за подмяна на дизелови автомобили с електрически, което може да бъде отчетено като положителна тенденция. 

Националният доверителен екофонд управлява така наречената Инвестиционна програма за климата и предвижда безвъзмездно финансиране по проекти за насърчаване на използването на електромобили. Тази програма може да отпусне на бизнеса по 20 000 лева за изцяло електрически превозни средства категория M1 (до 8- местни автомобили за превоз на пътници) и N1 (товарни МПС с допустима максимална маса до 3,5 t) и по 10 000 лв. за хибридни.

Чиста планета  Европа на война с дизела

В редица страни от ЕС вече се изпълнява стриктно програмата за нулеви емисии след 2030 година. В Германия например ще се въведе син стикер за автомобилите със слабо замърсяване - най-често от стандарта ЕВРО 6 и по-новите от него. И само те ще бъдат допускани в определени дни и определени зони в градовете. В Рим пък вече се взе решение и от началото на 2024 година центърът му ще е зона, забранена за движение на всякакви дизелови коли. Париж определи същата година за тотална забрана за движение на всякакви дизелови леки автомобили в града. От догодина дизеловите коли няма да могат да се движат също в определени части на Лондон и Мадрид. В редица белгийски градове, сред които и Брюксел, неделята е свободен от дизелови автомобили ден.

 

 

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?