Кой реши как да изглеждат галерията и площад "Централен"

Местната власт отново чертае визията за знакови места в Пловдив, без да се допитва до гражданите и експертите

Построяването на нова градска галерия в Пловдив без архитектурен конкурс и без обществено обсъждане е дълбоко непрофесионално и  недалновидно. Община Пловдив мотивира прибързаните си действия с липсата на адекватна културна инфраструктура за провеждането на събитията за Европейска столица на културата 2019. Подобна е ситуацията и с площад "Централен". Администрацията отново забравя, става дума за ключови обществени сгради и места, които не се ползват само една година, а остават за поколенията. Проспаното време и управлението без визия не са аргумент за реализирането на мащабни проекти без дискусия с активното участие на гражданите и експертите. 


Още при спечелването на титлата ЕСК 2019 преди четири години на множество граждани беше ясно, че въпреки наличието на дълъг списък с изложбени и галерийни пространства в града Пловдив не разполага с нито една галерия, която би могла да посрещне водеща международна изложба. Първо, защото нито едно от наличните в града пространства не е строено за галерия. Второ, защото повечето от тях са в отчайващо състояние, с овехтяла материална база. Трето, защото големите пътуващи изложби (каквито задължително би следвало да се появят в една Европейска културна столица) имат изисквания за осветление, климатизация и контрол на влажността, които не могат да бъдат покрити от нито едно от съществуващите изложбени пространства в Пловдив.  

Градът разполагаше с повече от четири години след спечелването на титлата ЕСК 2019, за да се реши този проблем, но реши да го прави в последните месеци преди старта на инициативата. Също както и в случая с площад „Централен”, за който беше обявен международен конкурс, спечелен от впечатляващия проект на португалското архитектурно студио „Фора”, който впоследствие и без обяснение бе изоставен от общината, действията бяха оставени за последния момент. Поради липса на достатъчно време галерията, както и площадът, ще бъде подложена на „инженеринг” - съмнителна процедура на ремонт и „разкрасяване”, която заобикаля гражданското участие и драстично съкратява сроковете на изпълнение. Но успоредно с това драстично увеличава рисковете - естетически, архитектурни, функционални - от гафове и недомислия.

Аргументът е ясен: бързаме, за да сме готови за догодина. Въпросът е: какъв е смисълът? Какво ще спечелим и какво ще загубим?

Бързината днес е важна, но не и за сметка на качеството. Да се смята, че една ключова обществена сграда може да бъде построена, обзаведена, оборудвана и населена с изкуство за шест до девет месеца, без да се направят гигантски компромиси, е наивно. Сгради от този тип изискват внимателно и задълбочено обмисляне, съучастие и съгласие на всички засегнати страни (художници, архитекти, инженери, културни мениджъри, граждани). Трябва да се обмисли внимателно вписването на сграда от подобен мащаб в околната градска с

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?