Подай сигнал

"Карат-С" - между милионите и скандалите

Разследване

от СТАНИМИР КРОНЕВ 1881 прегледа 0

"Карат-С" - между милионите и скандалите

Името на транспортната фирма на Миролюб Столарски "Карат-С" често се появява в публичното пространство по един или друг повод. Компанията е регистрирана през 1999 година, като обслужва градски, междуградски и международни линии. За 2018-а дружеството е реализирало приходи от 30 милиона лева, а в най-силните години на компанията те не падат под 41 милиона.

През 2008 година Столична община беше разтърсена от скандал, който доведе до оставката на зам.-кмета по транспорта Велизар Стоилов. Беше публикуван 40-минутен запис на т.нар. оперативка между Стоилов и собствениците на компаниите "Карат-С", "МТК" и "Юнион Ивкони", на която нерегламентирано се разпределят градските линии в София.

Друг скандал пък замеси името на дружеството на Столарски през 2012 година, като през лятото беше гласувано прекратяването на договора с "Карат-С" за 16 автобусни линии в столицата. Тогава от общината изчислиха, че трябва да платят на Столарски главницата от близо 10 млн. лева забавени плащания за шестмесечен период, както и лихвата към тях - над 3.2 млн. лв., като се оказа, че при изчисленията има грешка и дължимата лихва е в пъти по-малка.

През миналата година пък автобусните превози по линията София - Пловдив се превърнаха във водеща тема в бранша. Оказа се, че компанията, избрана от Столична община - "Витоша експрес", е спечелила линията при цена от 6.95 лв., а продава билетите на 14 лв. За сравнение - компанията, избрана от Община Пловдив - "Хеброс Бус", вози срещу 14 лв. за билет, каято е и реалната цена. Договорът с "Витоша експрес" беше прекратен и в края на юли 2018 г. Столична община обявява нова малка поръчка за избор на превозвач по линията София - Бургас. В края на лятото за изпълнител е предложен класираният на първо място "ТК Бус Перник", втори е "Груп плюс". От Националното сдружение на автобусните превозвачи изпращат жалба до Столична община, която обяснява, че през септември "ТК Бус Перник" се е отказала от сключването на договор. Два дни по-късно от това си право се отказва и "Груп плюс". Така договорът е сключен с третия - "Карат-С".

Според автобусното сдружение обаче по ЗОП при отказ на победителя договор може да се сключи с втория, а ако и това не стане, възложителят прекратява процедурата. Другото възражение е, че "Карат-С" получава превозите по линията срещу цена от 9.50 лв. с ДДС. В офертите на превозвача обаче има различни предложения към клиентите - първите 8 от седалките например се продават на 14.50 лв. и се водят "бизнес класа" - срещу тази сума клиентите получавали таблет, слушалки, минерална вода и солети. Т.е. "има цена, различна от предварително зададените условия и сключения договор".