Подай сигнал

Как да си съставим правилен хранителен режим

Здраве

от Румен Златански 591 прегледа 0

Как да си съставим правилен хранителен режим

Лято e разгара си и горещото време изисква да променим значително навиците си на живот и хранене, предупреждават специалистите от Регионалната здравна инспекция Пловдив.

Под действието на слънчевите лъчи кожата потъмнява и в нея се образува витамин D. Засилва се дейността на жлезите с вътрешна секреция, образуването на ферменти и кръвообращението. Когато мускулната и сърдечната дейност се усилват, на организма са необходими повече калиеви соли, витамин С, витамини от групата В, желязо, мед и манган.

Начален момент при построяването на всеки хранителен режим е определянето на дневната калорийна необходимост. Тя зависи от възрастта, телесното тегло и трудовата активност на човек. При хора с наднормено телесно тегло калорийният прием се намалява, а при децата се съобразява с нормите, установени за различните възрастови групи.

За да не страдаме, когато е горещо, трябва да знаем правилата:

Киселите млечни храни (кисело мляко, айрян, таратор) по време на горещините са с предимство, тъй като благодарение на млечната киселина и минералните соли имат освежаващо действие. Техните белтъчини и мазнини се използват по-добре от организма, забавят гниещите процеси в червата и предотвратяват стомашно-чревните разстройства.

Количеството на мазнините се намалява, като се предпочитат растителните. Те съдържат ненаситени мастни киселини, които имат витаминоподобно действие и защитават кожата от дълбоко проникване на слънчевото лъчение.

Въглехидратите трябва да бъдат в границите на нормата. Препоръчват се повече зеленчуци и плодове, а по-малко тестени храни, захар и техните производни.

Много важно е тези хранителни съставки да се разпределят правилно през деня.

1. Сутрешната закуска може да започне с плодов сок след това - мляко, сирене (кашкавал), мед.

2. Обядът не трябва да е обилен. За предпочитане са студени супи, таратор или салати. Основното ястие да не е тлъсто, червените меса се изключват, а за десерт да се вземат плодове, нектари, сокове.

3. Добре е вечерята да се състои от риба, мляко, млечни изделия, много зеленчукови салати и разбира се, плодове.

4. Приемайте ежедневно много вода и течности!

5. Пиенето на алкохолни напитки да се намали драстично!

Коментари