IT спец от Сингапур мечтае за екскурзия в Родопите

Японското кисело мляко с марка "България" печели милиарди в Азия

Регион

от Петя Гайдарова 457 прегледа 0

"Мечтаем пак да дойдем в Родопите да се наядем с кисело мляко. Тук струва много скъпо и е японско". Това послание изпратиха от Сингапур Джей Йо и Кристиян Марч, които миналото лято бяха в Родопите на лаптопаджийски лагер на връх Мечи чал. Двамата обожават киселото мляко, знаят, че е "храна за дълголетници", но в Сингапур цената на кофичка 220 грама е 3.95 долара. И се чудят защо българите не изнасят повече и не рекламират млякото си сами, а марката "България", която там могат да си позволят, всъщност е японска.

"При нас киселото мляко е скъп деликатес. Продава го само японската компания "Мей джи", и то в много малки кофички на много висока цена. Обожавам го. Като видяхме евтини билети за самолет до Дубай, си изчислихме, че ще ни е по-изгодно да стигнем до България и да ядем автентично кисело мляко, вместо да си го купим в Сингапур", разказва Джей.

С нискотарифен полет стигнали до Дубай и оттам със самолет кацнали в София. Описват България с "ах!", защото ги удивлявала на всяка крачка. Освен на лаптопаджийския лагер те правят и обиколка на страната ни по стъпките на рекламния клип, описващ най-атрактивните ни места - Банско, Търново, Пловдив, Родопите, Казанлък.

Джей Йо е на 28 години, родом от Сингапур. Кристиян Марч е от Австрия, но живее в Австралия. Собственик е на интернет компания App Fibre, разработчик на мобилни приложения. Джей работила в хотел, но напуснала и започнала да му помага дистанционно. Отговаряла за връзка с клиентите. Двамата решили да се събират и месеци наред избирали мястото на новия си офис. Обиколили Азия и Европа, докато открият Родопите. Насочили се насам, след като прочели статия, че Пловдив е новият дигитален хъб на Европа, подобно на Чанг Май в Тайланд.

Докато била в България, Джей изчислява, че е изяла към 12 кг кисело мляко. Като кацнали в София, първо потърсили хранителен магазин.

 "Питахме продавача на кой щанд е млякото, търсейки малки кофички като в Сингапур. А той описа кръг с ръката и каза: Този щанд не го ли виждате, целият е с кисело мляко, избирайте си, смее се Джей. И добавя: "Не знаете какво имате! В Сингапур не може и през ум да ти мине да ядеш нещо направо от природата.

И докато в Родопите кравите намаляват, изкупните цени на млякото са вечната тема за горчилка и болка на родопчани, под името "България" японците генерират огромни печалби от киселото мляко. Името „България” е патентовано като търговска марка от японската корпорация „Мейджи Холдингс” за киселото мляко, което корпорацията продава на пазарите в Япония, Китай, Сингапур и Тайланд, сочи проучване през 2016 г. на списание „Икономист“.

Компанията, която наложи българското кисело мляко на азиатските пазари, е получила права върху името на страната ни още през 1971 г., като от 1973 г. произвежда Meiji Bulgaria Yoghurt. Освен на пазара на Япония, от 2013 г. компанията предлага българско кисело мляко в Тайланд, а от 2014-а и в Китай и Сингапур.

Японската компания има сключен лицензионен договор за Япония, Китай и Тайланд, по който от държавния производител „Ел Би Булгарикум” им предоставят стартерни култури и ноу-хау за производство на българско кисело мляко. Корпорацията не криела, че именно марката “България” е направила продуктите  бестселър. В Япония продуктът българско кисело мляко на „Мейджи България“ е по-известен бранд от тези на „Кока-Кола“, а 57,5% от японците асоциирали България с киселото мляко, обявява президентът на компанията Кадзуо Кавамура на среща с българския министър на икономиката Божидар Лукарски на 8 април 2015 г.

Последното регламентиране на правата над думата “България” за азиатския пазар е с решение на правителството “Станишев” от 9 ноември 2006 г. В него се казва, че Министерският съвет разрешава на “Ел Би Булгарикум” да използва името “България” в наименованията на продуктите при сключване на договори с чуждестранни партньори за производство на кисело мляко по българска технология и по българска закваска. Търговските марки се регистрират в патентните ведомства на съответните страни, където продуктите се продават. По информация на „Икономист” търговските ограничения заради полученото право над името „България” вече са създали проблем между частна българска компания с интереси към китайския пазар и “Мейджи Холдингс”.

През 2016 г. 26 български предприятия изразили интерес за износ на млечни продукти за Китай, по данни на Българската агенция за безопасност на храните. Тези, които пробиват, пишат на продуктите, че киселото мляко и кашкавала са произведени в България и се надяват да нямат за в бъдеще проблем за запазеното име “България” в търговска марка на пазара на Китай. 

Виждайки всеки ден в магазините японското кисело мляко "България" Джей и Крис все повече се надъхват да направят втора ескурзия до България, за да се наядат с автентично и евтино кисело мляко. Освен млякото ни казват, че страната ни е люлка и на страшно добри IT спецове, вече са намерили български дизайнер, който работи за тях дистанционно през цялата година.

"Дразнех приятелите си в Инстаграм, като им снимам кисело мляко в Родопите, а най-големият ми хит е фотос на истинска пчела на поляната. Те не бях виждала на живо досега!", разказва Джей.

Удивляват се на хилядолетната история на България. "Сингапур е самостоятелна държава само от 52 години, на 9 август беше националният ни празник. Територията е малко по-голяма от София, но днес там живеят 5.7 млн. души. При нас всичко е много красиво, подредено, но не можеш да си в живата природа. Всичко при нас е създадено от човека", казва Джей, показвайки снимки на родината си от острови, изпълнена с небостъргачи. Тя живее сама на 9-ия етаж, но нейни близки гледат света целогодишно от 57-ия в небостъргач. Двамата с Кристиян си правят планове да дойдат и някоя зима в Родопите.

Коментари