Подай сигнал

Инж. Ангел Марков: Няма да допуснем убийствени задръствания

Кръстовищата ще се затварят поетапно за максимум 15-20 дни

Интервю

от Илияна Караланова 1012 прегледа 0

Инж. Ангел Марков: Няма да допуснем убийствени задръствания

Инж. Ангел Марков е завършил Висшия институт по архитектура и строителство -София, специалност „Водоснабдяване и канализация - мрежи и съоръжения“. От 2003 до 2012 г. е председател на Национална секция „Водно строителство“ при КИИП. От 2012 до 2019 г. е председател на Регионална секция „Водно строителство“ при КИИП -Пловдив. Работи 38 години в областта на инвестиционното проектиране. След значимите му проектни разработки са Общият устройствен план на гр. Пловдив, Регионалният генерален план на Водния сектор - област Пловдив, Регионалното прединвестиционно проучване на ВиК сектора - област Пловдив, работни проекти за реконструкция на канализационната мрежа на гр. Пловдив на стойност 160 млн. лв.

Инж. Марков, в какво състояние е канализацията на Пловдив?

<197> набелязан още през 1988 година, когато беше разработен проектът „Предпроектно проучване за реконструкция на канализацията на града“. Тогава аз бях редови проектант в Регионалната проектантска организация на Пловдив. По онова време за първи път се доказа необходимостта от т.нар. Северен обходен колектор и Южен обходен колектор. Това са много големи канали - с размери 3 на 4 метра. Наричат се обходни, тъй като заради размера си няма как да бъдат прекарани през застроената част на града. Биха нанесли големи поражения на инфраструктурата по пътя си, пък и е трудно да се строи в типична градска среда. Затова бяха избрани трасета, които са отдалечени от централната част на града. В продължение на

10 години строихме Северния обходен колектор - от 1996 г. до 2006 г. Оттогава нямаме големи бедствия в северна градска част. Преди това се случваха чести наводнения по бул. „Дунав“. В момента има готов Идеен проект и до края на годината ще се проведе инженерингов търг за строителство на Южния периферен колектор.

Не трябваше ли това да стане много по-рано?


Самият факт, че Северният обходен колектор се изгражда 10 години, показва, че това е доста скъпо строителство. По онова време средната цена беше около 3000 лв. на линеен метър. Сега е 4200 лв. за осреднен диаметър. В момента очакваме да започне търгуването на т.нар. облекчителен колектор в северна градска част, който ще изведе дъждовните води от гъсто населената територия към северния колектор. Неговият капацитет е доста по-голям от натоварването му в момента. Смятам, че с това в близките 2-3 години северната част на Пловдив ще „забрави“ наводненията. Въпросът обаче е относителен. Според статистическите наблюдения дъжд, който може да причини наводнения, в Пловдив може да се случи веднъж на 3 години. Но на практика той може да падне както 2 пъти в месеца, така и веднъж на 10 години.


Няма как обаче да се осигуряваме за дъждове, които ще се случат веднъж на 50 или 100 години. Това са страшно много пари. Както виждате, дори в Германия, Холандия, Белгия и Франция стават наводнения почти всяко лято, пролет и есен. Въпреки че там обществото е много по-развито от нашето, хората се осигуряват в разумна степен, тъй като става дума за харчене на обществени средства.

Как Пловдив ще се предпази от наводненията?


Проблемът на Пловдив в момента е, че водата от периферията влиза навътре в града. Не само от новите квартали Остромила, Беломорски и разширяващия се на юг "Южен", а също така от Първенец, Марково, Брестник, Браниполе и Куклен. Без колектора тя стига чак до Централна гара, за да се насочи към градската пречиствателна станция. Колкото повече градът се разширява в южна и западна посока, толкова тези територии генерират нови дъждовни и отпадъчни води, които минават през центъра на града, за да отидат на изток към станцията и към реката. С Южния периферен колектор ние всъщност пресичаме всички води, които идват от юг, запад, югозапад и югоизток и влизат в града. По този начин ще облекчим до голяма степен южните части на града и наводненията ще изчезнат. Ще се случват не веднъж годишно, а на 10 или 15 години.

Ще стигне ли времето за този проект, при положение че за Северния обходен колектор са били необходими 10 години?


Северният отне 10 години, защото нямаше пари. Хубавото е, че в момента се отстраняват проблемите със засегнатите имоти, които са предимно държавни и общински.

Стараем се да не засягаме частни имоти.

Този въпрос е решен добре, така че не очаквам проблеми от такова естество. За да избягаме от частни имоти, се движим в сервитута на съществуващите улици и булеварди. Там ще има проблем с трафика. Ще се работи на отделни участъци, от кръстовище до кръстовище, ще се отбива движението. Ще имаме затруднения както с обществения транспорт, така и с личните МПС-та, но няма друга възможност. Хубавото е, че всеки участък ще се прави максимум 15-20 дни. Проблемите в определена част на града ще бъдат месец-месец и половина, после ще се изместят на друго трасе.


Няма ли да е като с разкопаните булеварди миналото лято?


Не, това, че „Щрабаг“ работеше на 4 места в града едновременно с един договор, беше огромна грешка на Община Пловдив. Убийствена ситуация за града. Според мен Общината много добре е знаела какво ще се случи, но явно е била поставена в такива условия от финансиращата институция. При нас строителството ще се извършва отдолу нагоре и каквото се построи, веднага ще влиза в експлоатация. Веднага щом се построят, първите километри ще започнат да функционират.


Ще е трудно, тъй като е дълбоко, има подпочвени води, в градски условия сме, има топлопроводи, газопроводи, водопроводи. Голяма част от тях се разрушават и после трябва да се възстановят. Но всички разходи за възстановяване на тази съпътстваща инфраструктура са в малък порядък.

Старали сме се да бъдем възможно най-внимателни.

Колко е животът на този колектор?

Сто години със сигурност. Колекторът ще бъде изграден от тръбни системи фабрично производство. Другият вариант, който е по-евтин, но по-нискотехнологичен, е тръбите да се отлеят от стоманобетон, както беше при Северния колектор. Само че тогава процесът ще е много по-бавен, а и делът на субективния фактор ще е по-голям. При тръбните системи човек няма как да сбърка, освен ако не е злонамерен. Технологичността е огромна, поне три пъти се съкращава времето за строителство, а и освен това ще бъде необходима по-малко работна ръка. За материала се дава гаранция от 50 години, но аз смятам, че ще изкара доста повече.


Какъв е шансът да се изберат сериозни изпълнители?


Тук мога да кажа само „дано“. Това обаче не е технически въпрос и не бих могъл да го коментирам. За съжаление, конюнктурата в България не е много положителна в това отношение. Намесват се доста странични фактори. И ако строителният надзор не си върши съвестно работата, дефектите ще лъснат чак когато стане някоя беля.

Коментари


по важното в България е да можеш да гледаш хората в очите и да ги лъжеш , или обещаеш както се изразява той

А дано...ама..надали....