Без нови уроци дистанционно, учебни материали – и край магазините

Договаряме Wi-Fi за децата в Столипиново, училища-наставници за по-неопитни колеги, ще има дежурни с материали в училищата, казва началникът на РУО Иванка Киркова

- Г-жо Киркова, утре започва учебен ден с началния час на обичайното разписание на часовете, но при съвсем нови условия, без присъствие в класната стая.  За колко деца това ще е възможно, след като в последните дни усилено класните ръководители събираха информация за наличието на устройства и интернет в домовете?

- Нашите цели са да се осигури контакт с възможно най-много деца и не сме престанали да работим. Но трябва да  се имат предвид реалностите. Към момента не бих се ангажирала с конкретни цифри, макар справката да е пред мен, още повече, че информацията постъпва и се променя много динамично. 

Преди минути разговарях с директора на СУ „Найден Геров” в Столипиново – Емил Начев.

За Столипиново сме провели разговори с всички мобилни оператори, за да осигурим точки, в които ще има безплатен Wi-Fi.

Успоредно с това ни трябваше информация колко деца имат устройства. До довечера и до утре картината ще е коренно променена.

В подобна ситуация системата не е била изправяна, нито пък обществото. Това е най-важното, което трябва да се разбере – че правим всичко възможно да се справим в максимална степен, но без родители и мотивация на учениците няма как това да се случи. Основната цел е да спасим учебната година. Използваме всичките ресурси. Няма ден, няма нощ, няма събота, няма неделя.

- Учителите обменят много активно информация, насоки, ресурси, насрочват се нови и нови уебинари за споделяне на опит.

- Има много инициативи и самоинициативи. Ние сме щастливи, че сме свидетели  на това, което се случва като взаимопомощ вътре в системата. Директорът на ОУ „Душо Хаджидеков” Грозденка Николова е заснела вече 4 видеа, включително как да запишем десктопа си, как да направим видеоконферентен разговор. Тя обучава вече колеги.

- Какви са възможните варианти за обучение от понеделник?

- Буквално всякакви. 

Допускаме всички възможности за дистанционно обучение. 

Освен Гугъл класруум, ще се ползват електронните дневници. По последна информация shкolo.bg също работи да стане възможно през електронния дневник да се създава виртуална класна стая.

Някои ще ползват готовите ресурси на издателствата, които въведоха свободен достъп до електронните учебници, платформата Уча.се. Допускаме Вайбър, Фейсбук, някъде контактът ще е и по телефона.

Идеята е да се погрижим както за физическото здраве  на децата, така и тяхното емоционално състояние. Да ги държим будни и да правим това, което е присъщо за възрастта им, включително да го има човешкото общуване. Тук ще е ролята на класния ръководител и на всички колеги, които могат да се включат. Те ще решават според ситуацията и спецификата какви задачи да възложат, по какви канали, как да държат връзка с родителите и да получават обратна информация какво са свършили децата. 

Ще бъдат подготвени материали. Ще има налични и в самите училища. Ще бъде дадена възможност родители да отидат там на място, но при изрично спазване на правила. 

Това ще важи за тези, които нямат устройства или интернет.

- Как ще стигнете до тези родители?  Споменахте вариант за „Столипиново”, но в областта има малки населени места без ресурсите на Пловдив, с преобладаващо деца от уязвими групи?

- Най-вероятно и „Столипиново” няма да обхванем изцяло с мобилни устройства и покритие на интернет свързаност. Стремим се към възможно най-голям обхват. Където не се постигне връзка, ще има подготвени материали и дежурен учител на разположение в самите училища. Ще работят дежурни екипи. 

Имаме много назначени образователни медиатори по проект „Подкрепа за успех”. Те могат да занесат няколко работни листа на семейството и да ги върнат после. Те ще осъществят контакт. Те познават общността и знаят по-добре от нас каналите, по които това може да стане.

Даже имахме на пръв поглед абсурдни идеи –

до някое обществено място, например хранителен магазин, да  помолим да има материали.

Нека знаят  учениците, че не са забравени, че всеки от тях ни е важен. И търсим път до всеки.

Много съм благодарна на учителите от Гугъл едюкейтърс груп – тези, които вече са подготвени да работят с облачните технологии. Те предоставиха своите услуги, много активни са създадените Фейсбук групи. Вече има  национални – на началните учители, на директорите. Опит обменяме много интензивно.

- Вярно ли е, че ще има училища-наставници?

- Да и тепърва ще разгърнем тази идея. Сами си давате сметка, че физическото време, което имахме до момента, е часове. Но реално вече имаме определени такива ментори Започва се от директора. Правим списъци и на тези, които ще бъдат ментори на други колеги. Това означава комуникацията да е много близка и непрекъсната.

- Дайте няколко примера.

- Директорката на училището в Дълго поле  Стойна Делчева – с колегите от Песнопой. Рогош – с Маноле. В Пловдив ОУ „Пенчо Славейков” с ОУ „Димчо Дебелянов”. Освен двойки има и други конфигурации - ОУ „Душо Хаджидеков”, ОУ „Алеко Константинов”, Войводиново и ОУ „Христо Смирненски” в Стамболийски. А на ОУ „Христо Ботев” в Стамболийски ще помага Пенко Рисков, директорът на СУ „Софроний Врачански” в Пловдив. ОУ „Христо Ботев” в Раковски – със Стряма. Царацово – с Бенковски. Продължаваме да групираме на този принцип училища, за да може

по-опитният екип да е ментор и да помага на по-неподготвения.

Има създадени и 5 групи от директори в Пловдивска област. Във всяка, освен организационният експерт от Регионалното управление на образованието, има и по трима експерта по предмети. За да става по-бързо и експертно. Аз самата следя постоянно какво се случва там. През тези групи споделяме всяка новост. От една страна процесът тръгва от МОН и министър Красимир Вълчев. От друга страна – има предложения от училищата. По вертикала и по хоризонтала тече информация. Ние също споделихме свежи идеи с колеги от цяла България и министъра. Красимир Вълчев и зам.-министър Таня Михайлова са много активни и постоянно споделят информация в гилдията по тези канали. Тези групи са за това – да се обменят съвети и подкрепа. Най-важното за нас беше всички  да публикуват съобщения до учениците и до учителите. Целта е ясна и значима – спасяване на учебната година, опазване на здравето на децата, подкрепа на родителите.

Отворени сме за всички идеи, които могат да сработят – и от родители, и от ученици. 

Аз самата имам ученик и студент и слушам техните коментари. Ще използваме всяка идея, която ще бъде полезна. Смятам, че в голяма степен се осъзнава защо се полагат тези усилия. Вярвам, че учениците също разбират, че това е революция в българското училище. Разбират и трудностите, пред които е българският учител. Виждам съпричастност и разбиране. Не можем да искаме за 24 или 48 часа всичко да стане с магическа пръчка. 

- При всяка новост в системата има реакция на учителите, критики, съпротива. В момента обаче не срещам подобни коментари в техните групи в социалните мрежи. Имате ли същото впечатление – че има консолидация на гилдията?

- Категорично!

Такова обединение не съм срещала.

Винаги има изключения. Не съм си сложила розовите очила. Може да се пораждат от страх, несигурност, неумение. А имаме и различни човешки профили в системата, не само различни професионалисти. Има хора, които нищо не възприемат и критикуват всичко. Но в ситуация на извънредно положение си мисля, че всички опити трябва да бъдат направени.

- Има ли вече механизъм за надеждна обратна връзка с кой ученик какво е работено, до кого не е достигнато? В момента това не стои на дневен ред, но по-късно ще трябва да се знае, защото при такава система на обучение ще се стигне до много различни нива на подготовка на отделните деца, училища, населени места. Ще се иска компенсиране. Вече  видях една отчетна форма  за дистанционна работа на учителя, в която се вписва кой с кое дете е работил, колко време онлайн, колко по телефона, колко ресурси са подготвени, каква част са върнати и как са проверени.

- Формата е примерна. Тя е подадена на директорите от колеги от Русе и вече многократно споделена. Ние пък подадохме обръщение към учители, деца и родители, което е съставено от СУ „Св. Патриарх Евтимий”. 

Първоначално започваме с упражняване на знания. 

Това сега е целта. Всеки учител знае, може да отдели и да изведе на преден план най-необходимите знания и умения, които един първокласник например трябва да има в края на годината. Или един четвъртокласник. Затова и министър Вълчев споделя идеята да не се вглеждаме в детайла, в наизустяване и възпроизвеждане, а да се фокусираме върху разрешаване на практически задачи и придобиване на основни умения. 

- Тоест – да не се превръща дистанционното обучение в това формално да се предаде урочната единица и след това да се отчете, че е направено?

- Точно така. Това е целта. Дали сме даже насоки задължително да бъдат засегнати темите за здравното и гражданското образование. Те в момента са изключително важни.

- Тоест към момента чрез дистанционната форма няма да се преподават нови уроци?

- Да, няма да бързаме с това. Учениците две седмици бяха откъснати от учебния процес. Във всяка учебна програма има часове за упражнения и обобщения. Ето сега тези часове са приоритетни и точно това ще се отиграе.

- За да няма стрес: те го предадоха онлайн, аз не го гледах или не го разбрах?

- Именно. За преподаване на нови уроци ще мислим нататък във времето.

В понеделник пак ще чуем пулса на системата. Съжалявам, че ще трябва да се попълват справки. Но е изключително необходимо да се направят анализи и да имаме данни как вървят процесите в системата.

Вече съм поставила задача и за организация на дистанционна работа  на служителите на РУО, на директорите. В понеделник вероятно ситуацията ще е различна от тази. Ще реагираме. Апелирам и благодаря за отдадеността на огромна маса колеги от системата, ученици и родители. Има разбиране и от тях, и от други институции, и от бизнеса. Надявам се, че след този урок на гражданско образование ще бъдем една идея по-добри и в обичайна ситуация.

- Има ли решение за професионалните гимназии, където много трудно ще се случи дистанционно обучение – за специфични специалности с часове по практика и дуална форма?

- И към учителите по практика  сме се обърнали с указания. Зам.-министърът на образованието Таня Михайлова е сериозен капацитет в този сектор. Аз също имам такъв опит. Заедно го обсъдихме. Не е невъзможно и аз съм впечатлена от професионалните гимназии. Те винаги са били обединени. Имаме наставници и между тях. Търсят се варианти и за учениците там.

Може да е странно, но

тази криза ще направи това, което отдавна  трябваше да се случи в българското училище  -

да премахнем фронталната форма и да използваме новите технологии.  На днешните деца им трябва точно това – активно видео, клип, песен, ако щете. Които да стигнат бързо до тях. Оказа се, че в Ютуб има доста материали, свързани с професиите. Ако щете, работа с шублер, с някаква машина, как функционира едно устройство, анимирани схеми, всякакви нагледни материали.

- И подобни визуализации може даже да се окажат по-ефективни, отколкото да се стои в класната стая и да се учи на теория?

- Убедена съм в това. Отдавна настоявам за такъв подход. Всяко зло – за добро. Истински го вярвам. Дано тази извънредна организация да продължи по-кратко. Но ние сме готови да я обезпечим, колкото е необходимо, и да търсим още начини за това.

- В такава екстремна ситуация стават неуместни  въпроси в по-дългосрочен план. Но въпреки това – очаквате ли затруднения с приемните кампании? Март е месец на Дни на отворените врати, които ориентират родителите кое училище да изберат за първолака, седмокласниците – в коя гимназия да продължат. Много имаше нужда от кампания и за дуалното обучение. Сега има прът в колелото.

- За щастие, избързахме малко и като че ли изпреварихме тази криза. Бяхме създали  организация за ранно кариерно ориентиране и много училища вече докладваха да извършени дейности. Сега предизвикателството е рекламата, информирането и каналите да станат вирутални. И тази кампания ще премине онлайн, както е и учебният процес. 

- С гилдията си говорите интензивно всеки ден. Какво бихте казали на родителите?

- Вярвам, че ще продължи нашето взаимно доверие. Ние ще положим максимално всички усилия, на които сме способни. Всички добри и креативни идеи ще опитаме да реализираме. Но ни е необходима вашата помощ. Вярвам, че ще я имаме. И благодаря за всички усилия, които вие също полагате за вашите деца!

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
1 коментар
1219

1219

15.03.2020 | 15:53

Който го може, може! Поздравления за Дени Николова! Благодаря за отзивчивостта ѝ!

Отговори
1 0

Анкета

Защо се провали първият мандат за съставяне на правителство?