Мегапредприятие поема чистотата и озеленяването

„Зоопарк Пловдив“ минава под шапката на „Зооветеринарен комплекс“, „Радостни обреди“ се слива с „Траурна дейност“

Здравко Димитров ще управлява Пловдив с деветима заместници, но затова пък готви здрава реформа в дейността на Общината. Няколко предприятия се сливат с цел оптимизация на дейностите и щатовете. Идеята е да не се дублират дейности, да се намали административният персонал за сметка на хората, работещи на терен, и да се подобри качеството на услугите за гражданите.  

На всички зам.-кметове е възложено да анализират дейностите по ресорите си и да предложат най-ефективните решения.  

Предприятията на бюджетна издръжка  в момента са 15, след като в  предишния мандат бяха ликвидирани две ​- „Туризъм“ и „Европейски политики“.  Промени засега се търсят за три от действащите. Здравко Димитров има идеи да слее „Чистота“ с „Градини и паркове“, „Зоопарк ​- Пловдив“ със „Зооветеринарен комплекс“ и „Радостни обреди“ с „Траурни дейности“.

 

За обединението  на „Чистота“ и „Градини и паркове“ се говори от няколко години. Логиката  на тази реформа обясни тези дни кметът Здравко Димитров -дейността на двете предприятия е сходна, често се дублират и маршрутите. Основният ангажимент на „Чистота“  и неговия подизпълнител - частната фирма „КМД“,  е да метат и да мият улиците, да вдигат и извозват сметта и да ринат снега през зимата. Според правилника за работа, освен  озеленяването, „Градини и паркове“ има задължението  „да поддържа чистотата на алеите и прилежащите зелени площи към спортните съоръжения, собственост на Община Пловдив“.

Със сливането на двете бюджетни структури  ще се създаде най-голямото  общинско предприятие, но с един директор, с едно счетоводство и два пъти по-малко чиновници. Според  публичния регистър 

 в „Чистота“ работят 763 души, в „Градини и паркове“ - 540,

като допълнително за летния сезон се наемат още 76.

И двете предприятия, както и останалите, са създадени с решение на местния парламент. Основният мотив е Общината  сама да контролира  качеството на услугите  и да управлява  разходването на бюджетните ресурси, без да наема частни фирми чрез възлагане на обществени поръчки, което често е свързано със  съдебни спорове,  а и с повече средства. 

„Градини и паркове“  съществува като предприятие от 24 юли 1997 г., когато кмет на Пловдив беше Спас Гърневски. Дотогава  се налагаше администрацията да провежда търгове за поддръжка на зелените площи, често свързани с  конфликти.

ОП „Чистота“ е учредено в мандата на Славчо Атанасов  на 3 август 2010 г. чрез преобразуване на едноименната общинска  фирма  в бюджетно предприятие. Преструктурирането  беше предприето не само с цел пряк контрол на ресурсите, но и защото  като търговско дружество общинск​ото  „Чистота“ също трябваше  да се явява на конкурси за обществени поръчки наравно с частни. А и беше неконкурентоспособно, тъй като не разполагаше с достатъчно техника, както впрочем и досега. Затова  вече 18 години за вдигането и извозването на отпадъците се наема подизпълнител  - частният помагач „КМД“.

Със сливането на „Чистота“ и „Градини и паркове“ мегапредприятието ще наброява около 1300  души персонал и

ще разполага с мощен финансов ресурс от над 30 млн. лева.

Според план-сметката за дейностите по управление на отпадъците през  2019 г. за ОП „Чистота“  в общинския  бюджет са планирани 11 658 456 лева. Почти  същата сума  се дава от градската хазна на  „КМД“, с тази разлика, че разплащането с частния оператор се извършва от „Чистота“.  Тоест през „Чистота“ минават общо около 24 млн. лева. 

 „Градини и паркове“  разполагаха тази година с бюджет от 7,3 млн. лева.  Догодина обаче  минималната работна заплата, на каквато е назначена по-голямата част от персонала в двете предприятия, се вдига, а съответно ще нараснат и бюджетите.

Двете предприятия и днес си делят един  общински имот на ул. „Даме Груев“ в "Кючук Париж". Управляват се от временни шефове, защото доскорошните директори - Иван Стоянов и Стоян Алексиев, ​напуснаха, за да станат кметове на районите "Източен" и "Централен". А голямото предизвикателство пред Здравко Димитров ще е да намери добър мениджър за новото мегапредприятие. 

Сливането на „Зооветеринарен комплекс“ със „Зоопарк Пловдив“ и бъдещ​ото му управление изглежда далеч по-лесна задача. Първото е създадено  на 28 май 2009 г., пак при кмета Славчо Атанасов, заради изискването на Закона за животните за улов, кастрация  и обезпаразитяване  на бездомните кучета и котки. По онова време същото предприятие имаше задължението  и за стопанисването на зоокъта, закрит със заповед на МОСВ през 2008 г.

Приютът на Пазарджишко шосе се обслужва от 22-ма служители. Разполага със скромен бюджет  - около 500 000 лева. В комплекса са настанени стотина кучета и почти всеки ден екипите прибират скитащите  животни за кастрация и обезпаразитяване не само от кварталите на  Пловдив, но и по договор с други общини.

Куриозът е, че

ОП „Зоопарк  Пловдив“ има задачата да се грижи за 6 маймунки.

Предприятието е учредено в последния  мандат  на Иван Тотев,  на 17 март 2016 г., с идеята, че в същата година ще бъде завършена новата зоологическа градина. Тя обаче и до днес  представлява замразен строителен обект. 

В решението  за обособяване на това  фантомно предприятие е записано, че основната му дейност е „създаване на подходящи условия за живот на животните чрез постигане на оптимално качество на полаганите  грижи за  отглеждането  и  размножаването им, хранене на животните, почистване на клетките, поддържане и почистване на прилежащата територия; превантивни ветеринарномедицински грижи за здравното състояние на животните с цел предотвратяване на заболявания, дистрес и нараняване: лечение на болни животни; обществени образователни и информационни дейности“.

За тези несъществуващи дейности  всяка година  в бюджета на предприятието  се залагат  26 щата,  макар че и досега  не се знае какви функции изпълняват служителите.  Само през тази година  „услугата“ ни струва  близо 332 000 лева.

Предприятието

„Траурна дейност“  е създадено през  1997 г.

с основни функции стопанисване и поддръжка на гробищата, както и регистриране на  погребенията. Откакто съществува, успя да развие всички възможни  услуги, свързани с  тъжните ритуали.  Извършва ги  с щат от 88 служители и годишен бюджет 1,8 млн. лева.

„Радостни обреди“ е  учредено  в края на втория мандат на кмета д-р Иван Чомаков  (през август 2007 г.)  с цел „подготовка, организиране и извършване на официални семейно-битови  празници  и обреди ​- сключване  на граждански брак, тържествено обявяване име на дете, златни и сребърни сватби, както и осигуряване на необходимите за тях услуги, символи и реквизити“. Сред задълженията е и поддръжката на обредните зали, въпреки че Общината вече има само една - в Дома на младоженците на ул. „Христо Г. Данов“.

Предприятието с 10 служители и годишен бюджет 165 000 лева  безболезнено може да стане част от общата структура, наречена условно „Граждански обреди“. 

Оцени новината

Оцени новината
0/5 от 0 оценки
0/5 от 0 оценки

Коментари

Отговор на коментара написан от Премахни

Публикувай
0 коментара

Анкета

Каква вода пиете вкъщи?