Мегапредприятие поема чистотата и озеленяването
„Зоопарк Пловдив“ минава под шапката на „Зооветеринарен комплекс“, „Радостни обреди“ се слива с „Траурна дейност“
- 07:00, 02.12.2019
- 3233
- 0
Здравко Димитров ще управлява Пловдив с деветима заместници, но затова пък готви здрава реформа в дейността на Общината. Няколко предприятия се сливат с цел оптимизация на дейностите и щатовете. Идеята е да не се дублират дейности, да се намали административният персонал за сметка на хората, работещи на терен, и да се подобри качеството на услугите за гражданите.
На всички зам.-кметове е възложено да анализират дейностите по ресорите си и да предложат най-ефективните решения.
Предприятията на бюджетна издръжка в момента са 15, след като в предишния мандат бяха ликвидирани две - „Туризъм“ и „Европейски политики“. Промени засега се търсят за три от действащите. Здравко Димитров има идеи да слее „Чистота“ с „Градини и паркове“, „Зоопарк - Пловдив“ със „Зооветеринарен комплекс“ и „Радостни обреди“ с „Траурни дейности“.
За обединението на „Чистота“ и „Градини и паркове“ се говори от няколко години. Логиката на тази реформа обясни тези дни кметът Здравко Димитров -дейността на двете предприятия е сходна, често се дублират и маршрутите. Основният ангажимент на „Чистота“ и неговия подизпълнител - частната фирма „КМД“, е да метат и да мият улиците, да вдигат и извозват сметта и да ринат снега през зимата. Според правилника за работа, освен озеленяването, „Градини и паркове“ има задължението „да поддържа чистотата на алеите и прилежащите зелени площи към спортните съоръжения, собственост на Община Пловдив“.
Със сливането на двете бюджетни структури ще се създаде най-голямото общинско предприятие, но с един директор, с едно счетоводство и два пъти по-малко чиновници. Според публичния регистър
в „Чистота“ работят 763 души, в „Градини и паркове“ - 540,
като допълнително за летния сезон се наемат още 76.
И двете предприятия, както и останалите, са създадени с решение на местния парламент. Основният мотив е Общината сама да контролира качеството на услугите и да управлява разходването на бюджетните ресурси, без да наема частни фирми чрез възлагане на обществени поръчки, което често е свързано със съдебни спорове, а и с повече средства.
„Градини и паркове“ съществува като предприятие от 24 юли 1997 г., когато кмет на Пловдив беше Спас Гърневски. Дотогава се налагаше администрацията да провежда търгове за поддръжка на зелените площи, често свързани с конфликти.
ОП „Чистота“ е учредено в мандата на Славчо Атанасов на 3 август 2010 г. чрез преобразуване на едноименната общинска фирма в бюджетно предприятие. Преструктурирането беше предприето не само с цел пряк контрол на ресурсите, но и защото като търговско дружество общинското „Чистота“ също трябваше да се явява на конкурси за обществени поръчки наравно с частни. А и беше неконкурентоспособно, тъй като не разполагаше с достатъчно техника, както впрочем и досега. Затова вече 18 години за вдигането и извозването на отпадъците се наема подизпълнител - частният помагач „КМД“.
Със сливането на „Чистота“ и „Градини и паркове“ мегапредприятието ще наброява около 1300 души персонал и
ще разполага с мощен финансов ресурс от над 30 млн. лева.
Според план-сметката за дейностите по управление на отпадъците през 2019 г. за ОП „Чистота“ в общинския бюджет са планирани 11 658 456 лева. Почти същата сума се дава от градската хазна на „КМД“, с тази разлика, че разплащането с частния оператор се извършва от „Чистота“. Тоест през „Чистота“ минават общо около 24 млн. лева.
„Градини и паркове“ разполагаха тази година с бюджет от 7,3 млн. лева. Догодина обаче минималната работна заплата, на каквато е назначена по-голямата част от персонала в двете предприятия, се вдига, а съответно ще нараснат и бюджетите.
Двете предприятия и днес си делят един общински имот на ул. „Даме Груев“ в "Кючук Париж". Управляват се от временни шефове, защото доскорошните директори - Иван Стоянов и Стоян Алексиев, напуснаха, за да станат кметове на районите "Източен" и "Централен". А голямото предизвикателство пред Здравко Димитров ще е да намери добър мениджър за новото мегапредприятие.
Сливането на „Зооветеринарен комплекс“ със „Зоопарк Пловдив“ и бъдещото му управление изглежда далеч по-лесна задача. Първото е създадено на 28 май 2009 г., пак при кмета Славчо Атанасов, заради изискването на Закона за животните за улов, кастрация и обезпаразитяване на бездомните кучета и котки. По онова време същото предприятие имаше задължението и за стопанисването на зоокъта, закрит със заповед на МОСВ през 2008 г.
Приютът на Пазарджишко шосе се обслужва от 22-ма служители. Разполага със скромен бюджет - около 500 000 лева. В комплекса са настанени стотина кучета и почти всеки ден екипите прибират скитащите животни за кастрация и обезпаразитяване не само от кварталите на Пловдив, но и по договор с други общини.
Куриозът е, че
ОП „Зоопарк Пловдив“ има задачата да се грижи за 6 маймунки.
Предприятието е учредено в последния мандат на Иван Тотев, на 17 март 2016 г., с идеята, че в същата година ще бъде завършена новата зоологическа градина. Тя обаче и до днес представлява замразен строителен обект.
В решението за обособяване на това фантомно предприятие е записано, че основната му дейност е „създаване на подходящи условия за живот на животните чрез постигане на оптимално качество на полаганите грижи за отглеждането и размножаването им, хранене на животните, почистване на клетките, поддържане и почистване на прилежащата територия; превантивни ветеринарномедицински грижи за здравното състояние на животните с цел предотвратяване на заболявания, дистрес и нараняване: лечение на болни животни; обществени образователни и информационни дейности“.
За тези несъществуващи дейности всяка година в бюджета на предприятието се залагат 26 щата, макар че и досега не се знае какви функции изпълняват служителите. Само през тази година „услугата“ ни струва близо 332 000 лева.
Предприятието
„Траурна дейност“ е създадено през 1997 г.
с основни функции стопанисване и поддръжка на гробищата, както и регистриране на погребенията. Откакто съществува, успя да развие всички възможни услуги, свързани с тъжните ритуали. Извършва ги с щат от 88 служители и годишен бюджет 1,8 млн. лева.
„Радостни обреди“ е учредено в края на втория мандат на кмета д-р Иван Чомаков (през август 2007 г.) с цел „подготовка, организиране и извършване на официални семейно-битови празници и обреди - сключване на граждански брак, тържествено обявяване име на дете, златни и сребърни сватби, както и осигуряване на необходимите за тях услуги, символи и реквизити“. Сред задълженията е и поддръжката на обредните зали, въпреки че Общината вече има само една - в Дома на младоженците на ул. „Христо Г. Данов“.
Предприятието с 10 служители и годишен бюджет 165 000 лева безболезнено може да стане част от общата структура, наречена условно „Граждански обреди“.
Водещи новини
Коментари
Отговор на коментара написан от Премахни